Od 1 stycznia 2025 roku Poczta Polska wprowadza system e-Doręczeń – elektroniczną wersję tradycyjnych listów poleconych. To koniec awizo w papierowej formie. Listy polecone będą dostarczane przez Internet na specjalne skrzynki elektroniczne. Na razie tylko dla niektórych osób.
Fot. Warszawa w Pigułce
Kto musi korzystać z nowego systemu
Obowiązek korzystania z e-Doręczeń od przyszłego roku obejmie instytucje publiczne (w tym samorządy i urzędy skarbowe) oraz przedstawicieli zawodów zaufania publicznego, takich jak adwokaci, radcowie prawni czy księgowi. Dla pozostałych obywateli korzystanie z systemu będzie dobrowolne.
Jak będzie działać nowy system
Aby korzystać z e-Doręczeń, należy założyć cyfrową skrzynkę odbiorczą i uzyskać Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE) na stronie edoreczenia.gov.pl. Poczta zapewnia, iż proces będzie równie prosty jak korzystanie ze skrzynki e-mail, ale znacznie bezpieczniejszy.
Alternatywa dla osób preferujących tradycyjną formę
Dla osób, które nie zdecydują się na elektroniczną formę korespondencji, Poczta Polska oferuje Publiczną Usługę Hybrydową (PUH). W ramach tej usługi dokumenty wysłane elektronicznie będą drukowane i dostarczane w tradycyjnej formie do skrzynek pocztowych.
Posiadacze skrzynki ADE będą mogli również korzystać z usługi e-Polecony, służącej do korespondencji między podmiotami niepublicznymi. Obie usługi – e-Doręczenia i e-Polecony – będą obsługiwane dzięki tej samej skrzynki elektronicznej.