12 ofert w przetargu na nowy przystanek SKA i Park&Ride na Prądniku Czerwonym

2 godzin temu

W przetargu ogłoszonym przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie na budowę nowego przystanku Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej „Kraków Prądnik Czerwony” wraz z parkingami przesiadkowymi Park&Ride wpłynęło dwanaście ofert. Jak informuje ZIM, wszystkie propozycje mieszczą się w kwocie przeznaczonej na realizację zadania, która wynosi 131 mln zł. Oferty są w tej chwili analizowane przez komisję przetargową.

Planowany przystanek SKA powstanie w północnej części Krakowa, w rejonie skrzyżowania ulic Powstańców, Meiera i Reduta, na przecięciu linii kolejowych nr 8 i 95. Inwestycja ma zwiększyć dostępność kolei aglomeracyjnej dla mieszkańców Prądnika Czerwonego oraz okolicznych osiedli, a także wzmocnić rolę transportu publicznego w obsłudze Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego.

Zamówienie realizowane będzie w formule „zaprojektuj i wybuduj” i obejmuje zarówno przygotowanie dokumentacji projektowej, jak i wykonanie robót budowlanych. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 24 miesiące na realizację całego zadania. Zakres inwestycji przewiduje przebudowę torów linii kolejowej nr 8, budowę dwóch jednokrawędziowych peronów zewnętrznych wraz z ich pełnym wyposażeniem oraz zapewnienie dostępu na perony dzięki schodów, wind i ciągów pieszych.

Integralną częścią projektu są parkingi przesiadkowe Park&Ride, miejsca typu Kiss&Ride oraz postój dla taksówek. W bezpośrednim sąsiedztwie przystanku zaplanowano również chodniki i ciągi pieszo-rowerowe, a także kładkę dla pieszych i rowerzystów nad linią kolejową nr 95. Projekt obejmuje również system komunikacji pionowej, który ma połączyć poziom terenu z peronami.

Inwestycja została powiązana z przebudową lokalnego układu drogowego. W planach jest rozbudowa ulicy Reduta oraz przebudowa ulicy Meiera, a także realizacja nowych rond na ul. Powstańców oraz na skrzyżowaniu ulic Meiera i Reduta. Część tych elementów była wcześniej planowana w ramach innych zadań drogowych, jednak została włączona do obecnego projektu, aby skoordynować prace i skrócić czas realizacji.

Budowa przystanku SKA Kraków Prądnik Czerwony jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027. Zarząd Województwa Małopolskiego przyznał na ten cel ponad 93,5 mln zł dofinansowania. Całkowity koszt przedsięwzięcia, obejmujący infrastrukturę kolejową, drogową i parkingową, szacowany jest na ponad 135 mln zł.

Zgodnie z obecnymi założeniami nowy przystanek kolejowy ma zostać oddany do użytku do końca 2028 roku i ma pełnić funkcję ważnego węzła przesiadkowego na północy Krakowa, poprawiając dostęp do kolei aglomeracyjnej dla mieszkańców tej części miasta.

Idź do oryginalnego materiału