To festiwal, który jest niewątpliwą renomą dla Poznania, mimo iż odbywa się na jego peryferii. W otoczeniu malowniczego Jeziora Strzeszyńskiego grają najwięksi wirtuozi muzyki jazzowej. – Nie jesteśmy festiwalem, który przegląda oferty i z nich wybiera wykonawców. Sami sprowadzamy artystów, nawiązujemy z nimi kontakt. Często w odniesieniu do naszego terminu i przelotów, oni później organizują kolejne trasy koncertowe. W ten sposób kreujemy kulturalne oblicze całej Europy – mówił dyrektor artystyczny festiwalu Enter Enea, Leszek Możdżer.
Poznań stoi jazzem
Jazzowa wizytówka Poznania odbędzie się zgodnie z tradycją przed Bożym Ciałem. Cztery dni muzycznych spotkań w plenerze nastrojowego Jeziora Strzeszyńskiego trwać będą od 4 do 7 czerwca 2023 roku.
– Wprowadzamy w mieście decentralizację kultury. Jak wynika z naszych badań opinii publicznej: mieszkańcy chcą również korzystać z kultury tam, gdzie mieszkają, i gdzie chętnie przebywają. Jezioro Strzeszyńskie jest takim miejscem – mówił zastępca prezydenta Poznania, Jędrzej Solarski i dodał: – Ten festiwal jest jednym z najważniejszych projektów kulturalnych. W 2014 roku dofinansowany na poziomie 125 tys. w tej chwili 435 tys. zł. To świadczy, iż te kilka dni na Strzeszynie są dla nas bardzo ważne.
Enter jest miejscem wielu premier, inicjatorem nowych muzycznych konstelacji. Wiele z projektów, które rozpoczęły się artystycznymi spotkaniami tutaj, zwieńczonymi premierami i wyjątkowymi wykonaniami nowego materiału, miały swoje kontynuacje i trasy w Polsce i Europie.
– Pierwsze 200 karnetów wyprzedały się w 15 minut, jeszcze bez informacji, kto wystąpi w tegorocznym programie – mówił Jerzy Gumny, dyrektor Enter Enea Music Festival.
W poniedziałek, 5 czerwca Jazz Forum Machine zaprezentuje się poznańskiej publiczności. To nieprzeciętna formacja na polskiej scenie, którą tworzą Kasia Pietrzko, Maciej Kądziela, Jakub Mizeracki, Tomasz Chyła, Kacper Smoliński, Roman Chraniuk i Adam Zagórski – muzycy o ugruntowanej pozycji i licznych nagrodach zdobytych na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach. Niebywałym wydarzeniem będzie też prapremiera nowego albumu Leszka Możdżera i Orkiestry Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej pt. „Composites”. To sześć utworów, z których cztery nie są kompozycjami, a kompozytami, czyli połączeniem kompozycji i improwizacji. Partie fortepianu zostały przez Leszka Możdżera zaimprowizowane, a do tych improwizacji artysta dopisał partyturę dla orkiestry. Dzień później wystąpią m.in. Cecile McLorin Salvant, która jest uznawana za najlepszą współczesną wokalistkę sceny jazzowej, a także, grający na dwóch fortepianach Makowicz vs. Możdżer. W środę, 7 czerwca na scenie pojawi się m.in. Jan Ptaszyn Wróblewski, legenda polskiego jazzu, wybitny saksofonista, kompozytor i dyrygent.
– Nasi stali bywalcy, którzy są z nami od pierwszej edycji, zapraszają też swoich bliskich. Mamy pełen przekrój wiekowy, są starsze osoby, ale też dzieci, bo jest swobodna atmosfera, ze względu, iż nie jesteśmy w sali koncertowej – mówił Leszek Możdżer o publiczności festiwalu Enter Enea. Później dodał: – Nie jesteśmy festiwalem, który przegląda oferty i z nich wybiera. Sami sprowadzamy artystów, nawiązujemy z nimi kontakt. Często w odniesieniu do naszego terminu i przelotów, oni później organizują kolejne trasy koncertowe, w ten sposób kreujemy kulturalne oblicze całej Europy. Na szczęście mamy już tak wyrobioną markę, iż nie trzeba ich przekonywać. Tak moim zdaniem powinny działać festiwale, jednak dla wielu szybszą i łatwiejszą drogą jest przejrzenie listy najpopularniejszych wykonawców i ich zaproszenie. My tak nie działamy.
Enter Enea Festival. Program:
- 4 czerwca, niedziela (wstęp darmowy):
- koncert niespodzianka
- wernisaż w ABC Gallery i Visual Park
- 5 czerwca, poniedziałek:
- Dhafer Youssef
- Streets of Minarets – trasa premierowa
- Jazz Forum Machine
- Leszek Możdżer & Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej COMPOSITES – prapremiera
- 6 czerwca, wtorek:
- Makowicz vs. Możdżer
- Cécile McLorin Salvant
- Mélusine – trasa premierowa
- 7 czerwca, środa:
- Gloria Campaner Trio „Astor”
- Jan Ptaszyn Wróblewski Quartet feat. Leszek Możdżer
- Connie Han Trio
Kolejna rzeźba w Poznań Visual Park i projekt specjalny na Enter Enea Festival
W ramach 13. edycji Enter Enea Festival w Poznań Visual Park, czyli parku obiektów artystycznych zaprezentowana zostanie nowa rzeźba. Wernisaż odbędzie się 4 czerwca po koncertach niespodziankach. Wstęp tego dnia na koncerty jest darmowy dla wszystkich mieszkańców.
– Do współpracy zaprosiliśmy profesor Izabelę Gustowską. Jedną z najbardziej rozpoznawalnych, charakterystycznych polskich aktorek. Wyznaczyła ścieżkę poszukiwań w sztukach wizualnych. Jest prekursorką nurtu feministycznego w sztuce współczesnej. Znana jest również z nowatorstwa w fotografii. Będzie pierwszą artystką, której praca znajdzie się w Poznań Visual Park. Powstaje ogromna, 8-metrowa rzeźba przedstawiająca mak. Zainspirowana jest ludową piosenką „Siała baba mak”. Zamontowana będzie w niej czujka ruchu, która odtwarzać będzie piosenkę w wykonaniu chóru Pogłosy – opowiadała Katarzyna Jankowiak-Gumna, kuratorka Poznań Visual Park i ABC Gallery.
Na tegoroczną edycję Rafał Zapała, czyli uznany kompozytor, pianista, perkusista i muzyk live electronics przygotował projekt specjalny, zadedykowany Jezioru Strzeszyńskiemu.
– Nie można nie zaprosić tej ogromnej i tajemniczej istoty, jaką jest Jezioro Strzeszyńskie do działań muzycznych. Stąd pomysł, żeby wprowadzić ją do muzyki. Nagrywamy audio i video podwodne, które pojawi się na zasadzie równorzędnego muzyka podczas koncertu. To jeden element, drugim jest twórczość Pharoaha Sandersa, który rok temu zmarł. Postanowiliśmy uświetnić jego osobę. Trzecim wątkiem to biały śpiew Malwiny Paszek – opowiadał Rafał Zapała.
Bilety w cenie: 120 zł (jednodniowe) i 300 zł (karnet 3-dniowy) do 14 maja. Od 15 maja w sprzedaży regularnej w cenie: 150 zł (jednodniowe) i 350 zł (3-dniowy).
Czytaj też: Najciekawsze muzyczne festiwale w Poznaniu. Wiosna wzywa do tańca i śpiewu