Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu poinformowała o dużym zainteresowaniu przetargiem na budowę obwodnicy Sidziny w ciągu drogi krajowej nr 46. Wpłynęło aż 16 ofert od firm i konsorcjów, które są gotowe zaprojektować i zrealizować nową trasę wraz z mostem na Nysie Kłodzkiej.
Zadaniem wyłonionego w postępowaniu wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie budowa nowej obwodnicy. Wśród złożonych ofert znalazły się m.in.:
-
Mirbud – 149,1 mln zł
-
Konsorcjum Colas Polska i Himmel i Papesch Opole – 149,8 mln zł
-
Konsorcjum Rubau Polska, Balzola Polska i Lantania – 149,8 mln zł
-
Budimex – 156,9 mln zł
-
Mosty Łódź – 159 mln zł
-
Strabag Infrastruktura Południe – 159,6 mln zł
-
Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal – 164,3 mln zł
-
Mostostal Warszawa – 184,6 mln zł
-
NDI i NDI Sopot – 209,9 mln zł
Najtańsza oferta opiewa na ponad 149 mln zł, najdroższa przekracza 209 mln zł.
Na etapie prac przygotowawczych rozważano cztery warianty przebiegu trasy. Ostatecznie, po analizach, wybrano wariant nr 2, który uzyskał decyzję środowiskową wydaną przez wójta gminy Skoroszyce. Dzięki temu możliwe było zakończenie Koncepcji programowej i przygotowanie dokumentacji do przetargu.
Nowa trasa będzie mieć 8,5 km długości i zostanie poprowadzona przez gminy Skoroszyce, Łambinowice i Niemodlin. Jej przebieg zaplanowano po północno-zachodniej stronie Sidziny, z włączeniem do istniejącej DK46 przed miejscowością Grabin.
Obwodnica zostanie zrealizowana jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji powstaną m.in.:
-
cztery mosty, w tym ponad 500-metrowa przeprawa przez Nysę Kłodzką,
-
dwa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną,
-
przejścia dla zwierząt (jedno dla średnich i trzy dla małych).
Projektanci uwzględnili także doświadczenia związane z powodzią, która nawiedziła te tereny w 2023 roku – wymagania techniczne dla obiektów inżynierskich mają gwarantować bezpieczeństwo w podobnych sytuacjach.
Budowa obwodnicy ma przede wszystkim odciążyć Sidzinę i Malerzowice Wielkie od ruchu tranzytowego. Dzięki inwestycji poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, skróci czas przejazdu, a także zwiększy przepustowość lokalnego układu drogowego.
Harmonogram prac
-
2025–2026 – przygotowanie dokumentacji projektowej,
-
2027 – planowane rozpoczęcie robót budowlanych,
-
2029 – oddanie obwodnicy do ruchu.
Program budowy 100 obwodnic
Obwodnica Sidziny to część rządowego Programu budowy 100 obwodnic. W województwie opolskim obejmuje on także:
-
obwodnicę Brzegu w ciągu DK39 (przetarg w 2027 r.),
-
obwodnicę Prudnika w ciągu DK41 (przetarg jeszcze w 2025 r.),
-
obwodnicę Lędzin w ciągu DK46 (przetarg w 2026 r.).
Fot. GDDKiA