18 lat temu, 3 kwietnia 2007 roku, francuski pociąg TGV V150, będący wynikiem współpracy między Alstomem, SNCF (narodowym francuskim operatorem kolejowym) oraz Réseau Ferré de France (ówczesnym zarządcą francuskiej infrastruktury kolejowej), osiągnął niesamowitą prędkość 574,8 km/h, ustanawiając nowy światowy rekord prędkości dla pociągów szynowych. To historyczne wydarzenie miało miejsce na specjalnie przygotowanym odcinku linii LGV Est européenne, prowadzącej z Paryża w kierunku wschodnim.
Próba ta przeszła do historii nie tylko jako moment, w którym TGV V150 pobił wszystkie dotychczasowe rekordy, ale również jako świadectwo francuskiej innowacyjności i technologicznej przewagi w dziedzinie transportu kolejowego. Zdarzenie to miało ogromne znaczenie nie tylko dla Francji – stało się także punktem odniesienia dla inżynierów i projektantów kolei na całym świecie, inspirując do dalszych prac nad rozwojem szybkich połączeń kolejowych.