20-milionowy pojazd w tunelu pod Luboniem Małym. Padł też rekord ruchu w majówkę

podhaleregion.pl 4 godzin temu

Tunel pod Luboniem Małym na zakopiance nie przestaje bić rekordów. Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, 3 maja wieczorem przejechał nim 20-milionowy pojazd. To kolejny symboliczny kamień milowy dla tej inwestycji, która od blisko 2,5 roku służy kierowcom podróżującym trasą S7 z Krakowa w stronę Zakopanego.

W czasie tegorocznej majówki padł również rekord dziennego ruchu w 2024 roku1 maja tunelem przejechało 42 020 pojazdów. Średnio każdego dnia przez tunel przejeżdża ok. 22,1 tys. samochodów.

6 lat budowy i miliard złotych kosztów

Tunel pod Luboniem Małym to jedna z najważniejszych i najbardziej wymagających inwestycji drogowych w południowej Polsce. Obiekt budowano przez sześć lat, a jego koszt wyniósł prawie miliard złotych. Drążenie rozpoczęto 6 marca 2017 roku od portalu północnego w Naprawie, a prace prowadzone były w systemie ciągłym – 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Przebicie pierwszej nawy, prowadzącej w kierunku Rabki-Zdroju, nastąpiło 23 października 2019 r. – po 2 latach i 5 miesiącach pracy. Pół roku później, 27 kwietnia 2020 r., przebito nawę w kierunku Krakowa – z wykorzystaniem tzw. mikrostrzałów.

Imponująca infrastruktura i nadzór

Każda z dwóch nitek tunelu ma po dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny, który w przyszłości może zostać przekształcony w dodatkowy pas ruchu. Przejazd tunelem zajmuje średnio 75 sekund przy prędkości 100 km/h. W trosce o bezpieczeństwo użytkowników zastosowano nowoczesne technologie: 170 kamer, odcinkowy pomiar prędkości, system wykrywania dymu i ostrzegania pożarowego.

W tunelu działa stały monitoring, za który odpowiada specjalistyczne centrum zarządzania. Na całej długości obiektu rozmieszczono:

  • 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych,
  • 240 czujników dymu,
  • 4 czujniki liniowe ciepła,
  • 178 głośników alarmowych,
  • kamery termowizyjne i obrotowe.

System OPP (odcinkowy pomiar prędkości) obsługuje Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

Tunel turystyczny, nie tranzytowy

Zakopianka, w tym tunel pod Luboniem Małym, nie jest typową drogą tranzytową. Ruch największy jest tu w weekendy i okresach świątecznych – odwrotnie niż na klasycznych trasach ekspresowych. To właśnie wtedy kierowcy ruszają w stronę Tatr i Podhala, co potwierdzają statystyki: największe natężenie ruchu (44 497 pojazdów) zanotowano 22 września 2024 r.

Wsparcie z funduszy unijnych

Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień – Rabka-Zdrój została współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji to ponad 2,5 mld zł, z czego 1,3 mld zł pochodziło ze środków UE.

źródło: GDDKiA

Idź do oryginalnego materiału