200 metrów ścieżki rowerowej w 3 lata. Historia pewnej realizacji Budżetu Obywatelskiego

13 godzin temu

Projekt Budżetu Obywatelskiego z 2022 roku miał być gotowy w 2024 roku. Mieszkańcy osiedla Kliny zagłosowali na budowę 200-metrowego ciągu pieszo-rowerowego przy ul. Korpala, który miał stać się częścią większej sieci tras rowerowych. Planowano nową, asfaltową nawierzchnię, oświetlenie oraz poprawę komunikacji między osiedlami. Mimo iż projekt zwyciężył w głosowaniu, budowa choćby się nie rozpoczęła.

Radna miasta Krakowa, Agnieszka Pogoda-Tota, wskazuje, iż mieszkańcy coraz częściej pytają o postępy. „Mieszkańcy wielokrotnie pytali, co się dzieje z tym projektem. Budżet Obywatelski powinien oznaczać realne inwestycje, a nie wieloletnie przeciąganie terminów” – podkreśla. Władze Krakowa twierdzą, iż realizacja nie jest zagrożona, jednak termin zakończenia został przesunięty na koniec 2025 roku.

Najpierw koncepcja, potem wielomiesięczne opóźnienie

Za realizację inwestycji odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Pierwszym krokiem było opracowanie koncepcji, na którą umowę podpisano 1 marca 2023 roku. Dokumentacja miała być gotowa w ciągu kilku miesięcy, ale do ZDMK trafiła dopiero 5 marca 2024 roku – 217 dni po terminie.

Wiceprezydent Krakowa, Stanisław Kracik, tłumaczy, iż głównym problemem było opóźnienie na etapie projektowym. „Główną przyczyną niezrealizowania projektu dotychczas były opóźnienia w opracowaniu koncepcji, co miało wpływ na kolejne etapy realizacji” – wskazuje. Podkreśla, iż wykonawca został obciążony karą umowną za zwłokę, ale na realny harmonogram prac to już nie wpłynęło. Opóźnienia na początku projektu spowodowały, iż przesunęły się wszystkie kolejne terminy, a dokumentacja wciąż nie jest gotowa.

Problemy z dokumentacją i kolejne przesunięcia

Po opracowaniu koncepcji miasto musiało zlecić przygotowanie szczegółowej dokumentacji projektowej. Umowa została podpisana 16 maja 2024 roku, a jej realizację przewidziano na 7 miesięcy, co oznaczało, iż projekt powinien być gotowy do 16 grudnia 2024 roku. To jednak się nie udało.

Kracik tłumaczy, iż pojawiły się dodatkowe trudności, które wydłużyły ten etap. „Z uwagi na przedłużające się uzgodnienia projektu zieleni wydłużono termin do 10 lutego 2025 r.” – wskazuje.

Obecnie dokumentacja projektowa przez cały czas jest opracowywana, ale miasto deklaruje, iż w marcu 2025 roku planuje uzyskać uzgodnienia z Zespołu Uzgadniania Dokumentacji Projektowej (ZUDP), co pozwoli na kolejny krok. „Jednocześnie wyprzedzająco złożony został wniosek do Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa o udzielenie pozwolenia na budowę” – dodaje Kracik.

Czy inwestycja jest zagrożona?
Pogoda-Tota zwraca uwagę, iż mimo zapewnień urzędników, mieszkańcy obawiają się, czy projekt faktycznie zostanie zrealizowany. „Kto odpowiada za brak wykonania robót budowlanych ww. projektu w 2024 roku i czym jest spowodowany brak jego realizacji w terminie?” – dopytuje.

Kracik uspokaja, iż projekt nie jest zagrożony. „Biorąc pod uwagę stopień zaawansowania dokumentacji i zabezpieczone środki finansowe, realizacja projektu nie jest zagrożona” – wskazuje. Podkreśla, iż mimo opóźnień wszystkie najważniejsze elementy są realizowane. „Realizacja robót budowlanych przewidziana jest do końca 2025 r.” – deklaruje.

Czy wystarczy pieniędzy?
Pierwotnie szacowano, iż budowa ciągu pieszo-rowerowego będzie kosztować 500 000 zł. W budżecie Krakowa na 2025 rok zabezpieczono 600 000 zł, co według urzędników powinno wystarczyć. Ostateczne koszty będą jednak znane dopiero po przetargu.

Pogoda-Tota dopytuje, czy pierwotne szacunki nie są już nieaktualne. „Czy oszacowane środki pieniężne na to zadanie w 2022 roku będą wystarczające na zrealizowanie całego zadania?” – pyta. Kracik odpowiada, iż wszystko wskazuje na to, iż budżet będzie wystarczający, choć nie podaje konkretnych wyliczeń. „Dokładny koszt robót budowlanych znany będzie po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia” – dodaje.

Co zakłada projekt?
Ciąg pieszo-rowerowy ma biec od ul. Anny Szwed-Śniadowskiej do ul. Korpala 24. Inwestycja obejmuje nową asfaltową nawierzchnię dostosowaną do ruchu rowerowego, a także oświetlenie, które poprawi bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Pogoda-Tota podkreśla, iż projekt ma najważniejsze znaczenie dla spójności infrastruktury rowerowej w tej części Krakowa. „To nie jest tylko 200 metrów drogi. To pierwszy krok do realnego łączenia osiedli trasami rowerowymi” – zaznacza.

W opisie Budżetu Obywatelskiego projekt został przedstawiony jako element strategii rozwoju transportu ekologicznego w mieście. „Realizacja tego projektu będzie spełnieniem postulatu mieszkańców oraz początkiem realizacji łączenia osiedli ścieżkami rowerowymi i zachętą do propagowanego przez Prezydenta Miasta Krakowa transportu rowerowego” – czytamy w dokumentacji.

Jarek Strzeboński

Idź do oryginalnego materiału