27 tysięcy ton betonu i stali przesunięte. Estakada w Mistrzejowicach połączona (ZDJĘCIA)

1 godzina temu

Na budowie krakowskiego odcinka drogi ekspresowej S7 zakończono nasuwanie ostatniego fragmentu estakady w rejonie węzła Mistrzejowice. Ponad 900-metrowa konstrukcja o wadze 27 tys. ton została przesunięta i połączona z pozostałą częścią obiektu.

Nasuwanie konstrukcji rozpoczęło się w czwartek, 18 września. Prace prowadzone były z prędkością nieprzekraczającą 10 centymetrów na minutę. Ruch elementów kontrolowały siłowniki hydrauliczne, a stabilność konstrukcji nadzorowało około 40 osób – po jednej przy każdej podporze. Betonowo-stalowa estakada przesuwała się po specjalnych teflonowych podkładkach. Proces monitorowali geodeci, którzy korygowali położenie konstrukcji na każdym etapie.

Po zakończeniu operacji w przestrzeni między segmentami zostanie zamontowana dylatacja. Tym samym zasadnicze prace przy nasuwaniu zakończyły się sukcesem, a estakada osiągnęła docelowe połączenie z jezdnią w kierunku Warszawy.

Budowa odcinka S7 Widoma – Kraków realizowana jest przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Wartość inwestycji wynosi 955,5 mln zł, z czego część finansowana jest ze środków Unii Europejskiej.

Budowa węzła nie przebiegała zgodnie z pierwotnym harmonogramem. Konieczność przeprojektowania układu drogowego spowodowała opóźnienie. Pierwsze plany powstały jeszcze przed najnowszym Generalnym Pomiarem Ruchu, który ujawnił znacznie większe natężenie pojazdów niż zakładano. Dopiero aktualizacja danych z lat 2020–2021 wymusiła zmiany, takie jak poszerzenie łącznic i korekta geometrii skrzyżowania. Dodatkowym wyzwaniem były kwestie organizacji ruchu w trakcie prac oraz dostosowanie inwestycji do istniejącej infrastruktury w rejonie północno-wschodniego Krakowa.

Według zapowiedzi GDDKiA, po zakończeniu prac Mistrzejowice staną się największym węzłem drogowym w Polsce. Pod względem skali i przepustowości mają przewyższyć dotychczasowego rekordzistę – węzeł Sośnica w Gliwicach.

Fot. GDDKiA w Krakowie

Idź do oryginalnego materiału