Od końca marca tarcza TBM „Kinga” drąży tunel ewakuacyjny na odcinku Limanowa–bocznica Klęczany. Maszyna pokonała już niemal 300 metrów górotworu. W ciągu najbliższych tygodni do pracy przystąpi druga tarcza – „Jadwiga”, która ma wykonać sąsiedni tunel kolejowy. Obie konstrukcje powstają w ramach budowy nowej linii kolejowej w Małopolsce, będącej częścią projektu „Podłęże–Piekiełko”.
Tarcza TBM „Kinga” rozpoczęła pracę 31 marca. Od tego czasu pod ziemią powstało prawie 300 metrów tunelu ewakuacyjnego. Prace prowadzone są w trybie ciągłym – 24 godziny na dobę. Maszyna ma osiągać średnie tempo powyżej 10 metrów na dobę. Równolegle montowane są segmenty obudowy tunelu, a urobek jest na bieżąco usuwany.
Proces prowadzony jest pod stałym nadzorem inżynierów i specjalistów, a funkcjonowanie tarczy wspierają systemy detekcji i monitoringu. Zgodnie z harmonogramem, całość tunelu ewakuacyjnego o długości niemal 4 km ma powstać w ciągu około 10 miesięcy.
W bezpośrednim sąsiedztwie tunelu ewakuacyjnego powstanie tunel kolejowy, który ma zostać wykonany przez większą tarczę TBM „Jadwiga”. w tej chwili trwa montaż i dostrajanie maszyny. Jej uruchomienie planowane jest na najbliższe tygodnie. Wykonawca zapowiada, iż doświadczenia z pracy „Kingi” będą wykorzystane do optymalizacji procesu drążenia drugiego tunelu.
Docelowo powstanie 20 tuneli – 16 z nich będzie przeznaczonych dla ruchu kolejowego (o łącznej długości ok. 21 km), a 4 będą tunelami ewakuacyjnymi (ok. 10 km).
Budowa tuneli pod Pisarzową jest elementem realizowanego projektu „Podłęże–Piekiełko”, obejmującego modernizację i elektryfikację 75 km istniejącej linii Chabówka–Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej trasy kolejowej od Podłęża przez Tymbark do Mszany Dolnej. Projekt ma na celu poprawę połączeń kolejowych pomiędzy Krakowem, Podhalem i Sądecczyzną.
Obecnie prace realizowane są na czterech odcinkach: Limanowa, bocznica Klęczany–Nowy Sącz, Chabówka–Rabka Zaryte oraz tunel pod Pisarzową. W przygotowaniu są przetargi dla kolejnych fragmentów – od Rabki Zaryte do Gdowa.
Zakończenie inwestycji pozwoli skrócić czas przejazdu pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza do około 60 minut. Podróż z Krakowa do Zakopanego ma zająć około 90 minut. Oprócz poprawy dostępności transportowej, projekt ma również wpłynąć na rozwój społeczno-gospodarczy regionu. Realizacja całości zaplanowana jest na najbliższe lata.