40 minut i jesteś w Warszawie. Zapadła decyzja, która zmieni Łódź

8 godzin temu

Podróż skróci się niemal o połowę

Kiedy linia Warszawa-Łódź zostanie uruchomiona w 2032 roku, zmieni się absolutnie wszystko. Czas przejazdu między miastami skróci się do około 40 minut, podczas gdy dziś podróż trwa przeciętnie około 70. Jeszcze większa rewolucja czeka pasażerów jadących na Lotnisko CPK. Z Warszawy będzie można dotrzeć tam w niespełna 20 minut. To krócej niż pokonanie niektórych łódzkich tras w godzinach szczytu.

Warszawa daje zielone światło

Jak czytamy na stronie CPK, odcinek objęty decyzją lokalizacyjną jest częściowo schowany w tunelu przy Warszawie Zachodniej. To właśnie ta część połączy się z układem torów, który PKP PLK już przygotowało pod inwestycję CPK.
Tymczasem drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią zbliża się wielkimi krokami. Już teraz na Karolewie szykują się w związku z tym pierwsze utrudnienia. Komora startowa na Retkini już stoi, więc teraz przyszła kolej na przygotowanie komory szlakowej na Karolewie. Wykonawca inwestycji, spółka PORR, zapowiada objazdy i likwidację parkingów. Mieszkańcy odczują zmiany w ruchu jeszcze w grudniu.

Tunel będzie drążony ogromną tarczą TBM (Tunnel Boring Machine), która dotrze do Łodzi w przyszłym roku. Od lutego do czerwca zaplanowano dostawy jej elementów. Później całość zostanie zmontowana w komorze startowej na Retkini, która jest już gotowa. adekwatne drążenie ma ruszyć pod koniec 2026 roku.

Brzeziny dostaną swoją stację. Pierwszy raz w historii

To jedna z najciekawszych wiadomości dla naszego regionu. Brzeziny, jedyne miasto powiatowe w Łódzkiem bez kolei, w końcu dostaną własną stację.
Pociągi AeroExpress z Warszawy do Łodzi oraz RegioExpressy ze Skierniewic i Łowicza będą zatrzymywały się właśnie tam.

Dla mieszkańców to prawdziwa zmiana jakości życia. Z miasta oddalonego o 20 km od Łodzi będzie można dojechać pociągiem i to w standardzie szybkiej kolei. To likwidacja wieloletniego wykluczenia komunikacyjnego północno-wschodniej części regionu.

CPK coraz bliżej startu budowy

Prace projektowe na liczącym 140 km odcinku Warszawa-Łódź dobiegają końca. CPK złożyło już 8 z 12 wniosków o decyzje lokalizacyjne, ma komplet decyzji środowiskowych i 9 z 14 decyzji wodno-prawnych.
To właśnie Warszawa-Łódź będzie pierwszym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości w historii Polski.

- Uzyskaliśmy pierwszą z 12 potrzebnych decyzji lokalizacyjnych. Ten odcinek przeciera inwestycyjne szlaki

- powiedział Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. kolei.

CPK dostało już około 500 mln zł unijnego wsparcia na studia i projekty, w tym 280 mln na odcinek Warszawa-Łódź. To jednak dopiero początek, bo w przyszłym roku spółka zamierza ubiegać się o miliardowe dotacje na budowę kolejnych fragmentów oraz drążenie tunelu pod Łodzią.

https://tulodz.pl/wiadomosci-lodz/duze-zmiany-na-karolewie-ulica-zwezona-parkingi-znikaja-wszystko-przez-tunel-kdp/DyTxm4ZRDkAkhFXGDFVj
Idź do oryginalnego materiału