Kia EV6 zaprezentowana na targach AutoMobility LA Auto Show.
W Kanadzie wycofano z użytku i wezwano do niezwłocznej naprawy niemal 46 tysięcy samochodów elektrycznych z powodu możliwej usterki, która może prowadzić do utraty zasilania i zwiększać ryzyko wypadków.
Decyzja ta dotyczy wybranych modeli marek Kia, Hyundai i Genesis z lat 2022–2025, obejmując łącznie 45.974 pojazdy. Większość z tych samochodów była już objęta podobnymi akcjami serwisowymi na początku roku, ale będą wymagały ponownej naprawy. Problem ten dotknął również ponad 208.000 pojazdów w Stanach Zjednoczonych.
Według Transport Canada usterka dotyczy zintegrowanej jednostki sterującej ładowaniem (ICCU), która z czasem może ulec uszkodzeniu. W takiej sytuacji akumulator pomocniczy przestaje być ładowany, a pojazd przechodzi w tryb ograniczonej mocy. jeżeli kierowca kontynuuje jazdę mimo ostrzeżeń, może dojść do całkowitej utraty mocy napędowej, co zwiększa ryzyko kolizji.
Transport Canada informuje, iż przed utratą zasilania powinna zapalić się kontrolka ostrzegawcza, a system wyświetli odpowiedni komunikat. Modele objęte akcją serwisową to:
- KIA EV6 (2022–2024)
- Hyundai Ioniq 5 (2022–2024)
- Hyundai Ioniq 6 (2023–2025)
- Genesis GV60 (2023–2024)
- Genesis GV70 (2023–2025)
- Genesis GV80 (2023–2024)
Rzecznik Hyundai i Genesis Canada podkreślił w oświadczeniu, iż w związku z tym problemem nie odnotowano dotychczas żadnych wypadków ani obrażeń w Kanadzie ani USA. Wyjaśnił również, iż w przypadku wykrycia usterki pojazd automatycznie przejdzie w tryb awaryjny („fail-safe”), umożliwiając dalszą jazdę z ograniczoną mocą. Wszystkie najważniejsze systemy, takie jak hamulce, wspomaganie kierownicy czy poduszki powietrzne, pozostają w pełni sprawne. Jednak całkowite rozładowanie akumulatora 12 V skutkuje całkowitą utratą napędu, co może zwiększyć ryzyko wypadku.
Producent Kia nie udzielił jeszcze komentarza na ten temat.
Zarówno Hyundai, jak i Genesis zapewniają, iż właściciele dotkniętych pojazdów zostaną poinformowani listownie i zaproszeni na bezpłatną aktualizację oprogramowania, inspekcję oraz ewentualną naprawę u lokalnych dealerów. Ponad 26.000 pojazdów objętych marcowymi akcjami serwisowymi będzie musiało zostać ponownie skontrolowanych. Rzecznik Hyundai i Genesis Canada dodał, iż nowe wycofanie obejmuje dodatkowe pojazdy wyprodukowane od marca do listopada 2024 roku.
Transport Canada zaleca właścicielom, aby rejestrowali swoje pojazdy u producenta, co pozwoli na szybkie otrzymywanie informacji o akcjach serwisowych i umożliwi jak najszybsze usunięcie usterki.
Na podst. Canadian Press i AP