Pięć elektrycznych autobusów Solaris Urbino LE 9 trafi do Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Podpisano umowę na dostawę pojazdów, które będą kolejnym elementem budowania zeroemisyjnego taboru i częścią zielonej, miejskiej transformacji.
– Zakup pięciu nowoczesnych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 9 LE to kolejny krok w zielonej transformacji Gdańska. To pojazdy, które mimo kompaktowych rozmiarów mają ogromny potencjał – są ciche, bezemisyjne i doskonale sprawdzą się na liniach dzielnicowych – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa. – Inwestując w taki tabor, nie tylko podnosimy komfort podróży, ale też realnie wpływamy na jakość powietrza i bezpieczeństwo w mieście. Gdańsk konsekwentnie rozwija flotę przyszłości, stawiając na innowacje i zrównoważony transport.
Właśnie takie autobusy, ale oczywiście o innej kolorystyce, wzmocnią w niedalekiej przyszłości gdański tabor komunikacji publicznej. Zdjęcie wykonane w Poznaniu. Solaris jest firmą, która swoje zakłady produkcyjne ma w Wielkopolsce – szkielety autobusów wykonywane są w Środzie Wielkopolskiej, natomiast montaż końcowy – w Bolechowiemat. pras. Solaris
Solaris Urbino 9 LE to w pełni zeroemisyjny, niskopodłogowy pojazd klasy Midi, który zapewnia cichą i ekologiczną pracę przy zachowaniu bezpieczeństwa dla pasażerów i innych uczestników ruchu. Egzemplarze, które trafią do Gdańska, będą miały powiększone baterie o pojemności 400kWh, które w testach SORT-2 zapewnia zasięg ponad 470 kilometrów. Autobusy będą miały po dwa gniazda ładowania typu plug-in oraz nowoczesne systemy bezpieczeństwa, w tym system generujący dźwięk ostrzegający pieszych, wirtualnego asystenta informującego o obiektach w tzw. martwym polu czy doświetlanie zakrętów.
– Duży zasięg był dla nas jednym z priorytetów, na równi z komfortem pasażerów. Zamówione autobusy są węższe niż standardowe pojazdy i dzięki szerokości niespełna 2,5 metra idealnie sprawdzą się na tzw. liniach dzielnicowych. Ich zakup to dla nas istotny krok w stronę budowania zeroemisyjnej floty – mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.
Mat. pras. SolarisMimo kompaktowej konstrukcji pasażerowie znajdą w środku 25 miejsc siedzących. Pojazdy będą też wyposażone w udogodnienia dla podróżujących takie jak ładowarki USB-A i USB-C, czy automatyczną klimatyzację i ogrzewanie utrzymujące zaprogramowaną temperaturę. Jak w każdym nowym pojeździe GAiT, w kabinie kierowcy znajdzie się defibrylator AED.
Wartość zamówienia to 12,844 mln zł netto (15,795 mln zł brutto), a zakup jest realizowany w ramach projektu „Zielona Transformacja Miast”, finansowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Pierwsze dwa autobusy przyjadą do Gdańska w kwietniu 2027 roku, a kolejne do sierpnia 2028 roku. GAiT poza inwestycjami w nowoczesne autobusy rozwija też sieć ich ładowania, która niedługo będzie liczyć 24 stanowiska.

2 godzin temu








