9,5 mln zł trafiło już do poszkodowanych pacjentów

11 godzin temu

Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Chmielowiec, wydał w 2024 roku już 162 decyzje o przyznaniu świadczenia pieniężnego ze środków Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Łączna kwota udzielonego wsparcia sięga 9,5 mln zł.

Świadczenie pieniężne ze środków Funduszu Kompensacyjnego (9,5 mln zł) uzyskało 83 poszkodowanych pacjentów oraz 79 osób bliskich zmarłych pacjentów.

Średnia wysokość świadczenia kompensacyjnego wyniosła ok. 60 tys. zł

Żaden z wnioskodawców nie zrzekł się przyznanego na jego rzecz świadczenia. Tym samym strony postępowania przed Rzecznikiem rezygnują z sądowego dochodzenia roszczeń i prowadzenia sporu prawnego z placówką medyczną.

– Funkcjonowanie Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych, liczba zgłoszeń do niego, ale przede wszystkim liczba rozpatrzonych spraw i przyznanych odszkodowań, pokazują jak bardzo było potrzebne stworzenie takiej ścieżki dochodzenia roszczeń przez pacjentów. Cieszę się, iż możemy w tym obszarze działać na rzecz osób poszkodowanych w zdarzeniach medycznych, ale też podnosić bezpieczeństwo pacjentów dzięki wytycznym, które kierujemy do podmiotów medycznych mówi Bartłomiej Chmielowiec.

Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Chmielowiec (Fot. Archiwum)

Najnowsze decyzje rzecznika

Ostatnia z wydanych decyzji dotyczy pacjentki z masywnym stłuczeniem pośladków, która nie została należycie zdiagnozowana w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym. Nie wykonano bowiem podstawowego badania neurologicznego, ani badania tomografii komputerowej kręgosłupa. Badanie rentgenowskie zaś zostało opisane w nieprawidłowy sposób. Konsekwencją tego był brak możliwości wykorzystania okna czasowego do wykonania niezbędnej w tej sytuacji operacji złamania kompresyjnego kręgosłupa. Rzecznik przyznał pacjentce świadczenie w wysokości ponad 161 tys. zł.

Kwotę 113 tys. zł rzecznik przyznał na rzecz pacjentki, która w trakcie operacji histerektomii doznała uszkodzenia jelita grubego, co zostało zdiagnozowane dopiero po zakończeniu hospitalizacji. Konieczna była w związku z tym reoperacja i wyłonienie stomii pokarmowej.

Kwota 98 tys. zł została z kolei przyznana pacjentowi poddanemu planowej operacji usunięcia cysty bocznej szyi. W trakcie zabiegu nie zidentyfikowano adekwatnie cysty i usunięto guz, który okazał się fragmentem ślinianki z węzłami chłonnymi. Operacja była przy tym powikłana niedowładem nerwu twarzowego. Na skutek tego pacjent wymagał ponownej operacji, powikłanej niedowładem kolejnego nerwu.

Poprawa bezpieczeństwa pacjentów

Tryb pozasądowy realizowany przez Rzecznika Praw Pacjenta oznacza nie tylko szybką i obiektywną weryfikację sprawy pacjenta. Pozwala też na podejmowanie efektywnych działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa pacjentów. Szpital, w którym doszło do zdarzenia ma bowiem prawny obowiązek przeanalizowania przyczyny szkody oraz wdrożenia działań zapobiegających podobnym zdarzeniom w przyszłości. Taką analizę przeprowadzono już w blisko 50 sprawach.

Szpitale informują Rzecznika o podjęciu różnego rodzaju działań. M.in.: poprawa obowiązujących procedur, wprowadzenie dodatkowych wytycznych dla poszczególnych oddziałów, włączenie kolejnych badań do realizowanej w szpitalu ścieżki pacjenta, przeprowadzenie specjalistycznych szkoleń dla personelu medycznego, zapewnienie dostępności konsultantów określonej specjalności, nawiązanie współpracy z dodatkowymi ośrodkami diagnostycznymi, wprowadzenie dodatkowych systemów monitorowania oraz narzędzi wspomagających analizę zdarzeń medycznych.

Dodatkowe informacje o funduszu

Wszystkich zainteresowanych skorzystaniem z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych Rzecznik zachęca do wypełnienia krótkiej, anonimowej ankiety dostępnej na jego stronie internetowej. Pozwala ona sprawdzić, czy w danej sprawie możliwe jest uzyskanie świadczenia od Rzecznika Praw Pacjenta.

Idź do oryginalnego materiału