9 ofert w przetargu na budowę A2 na wschód od Białej Podlaskiej

2 godzin temu
Zdjęcie: 9 ofert w przetargu na budowę A2 na wschód od Białej Podlaskiej


Dziewięć ofert wpłynęło w przetargu na projekt i budowę 9-kilometrowego odcinka autostrady A2 na wschód od Białej Podlaskiej – poinformowała w środę GDDKiA. Najtańsza oferta wynosi 445 mln zł. Podpisane umowy planowane jest w tym roku – podaje Polska Agencja Prasowa.

Rzecznik prasowy warszawskiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska przekazała, iż odcinek A2 od miejscowości Kijowiec do węzła Dobryń będzie miał dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu oraz rezerwę pod dobudowę trzeciego pasa. Na 9-kilometrowej trasie powstanie para MOP-ów Kijowiec Północ i Południe, a także m.in. obiekty inżynierskie, drogi do obsługi ruchu lokalnego, oświetlenie oraz odwodnienie drogi.

W ramach inwestycji powstaną m.in. nowe chodniki i ścieżki rowerowe. Autostrada zostanie wyposażona w urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nowa trasa ma w przyszłości umożliwić dojazd do terminala samochodowego w Koroszczynie przy granicy z Białorusią.

Najkorzystniejszą ofertę na projekt i budowę autostrady złożyło konsorcjum firm Trakcja (lider) i Kauno tiltai, które wyceniło zadanie na 445 mln zł. Oferty złożyło w sumie dziewięciu wykonawców, w tym: konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones (568 mln zł), Mirbud i Budpol (457 mln zł), PORR i P.H.U.B Piotr Pawlica (512 mln zł), Budimex (538 mln zł), Mostostal Warszawa (532 mln zł), Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR (631 mln zł), Rubau Polska (606 mln zł), Strabag (603 mln zł).

„Rozpoczęła się analiza i ocena wszystkich ofert” – przekazała rzecznik. GDDKiA zakłada, iż w przypadku braku odwołań umowa z wykonawcą zostanie podpisana w IV kwartale br. Na realizację zadania wykonawca będzie miał 32 miesiące od daty zawarcia umowy, nie wliczając tzw. okresów zimowych. „Zakończenie prac przewidywane jest w 2029 r.” – dodała.

Budowa wschodniej części autostrady A2 jest na różnym etapie zaawansowania. Na ponad 63-kilometrowym odcinku pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską inwestycja podzielona została na cztery zadania – trzy z nich są jeszcze w realizacji. Budowa odcinka Siedlce Południe – Malinowiec jest zaawanasowana w 83 proc., a Malinowiec – Łukowisko i Łukowisko – Swory – w 76 proc. Wykonawcy realizują tam prace związane m.in. z budową obiektów mostowych, infrastrukturą podziemną, montażem ogrodzenia, ekranów akustycznych i barier energochłonnych.

Fragment Swory – Biała Podlaska jest już wybudowany i wydana została decyzja o pozwoleniu na użytkowanie. „Kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na wcześniejszych trzech odcinkach. Dla tego kontraktu podpisany został aneks wydłużający czas na ukończenie z terminem do końca sierpnia br.” – zakomunikowano.

GDDKiA przewiduje, iż wszystkie odcinki odda do ruchu do końca 2025 r. W przypadku trzech realizowanych kontraktów wykonawcy oczekują wydłużenia czasu w ukończenie prac lub zwiększenia finansowania. „Terminy wynikające z umowy mogą zostać przesunięte w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, iż w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót” – uzupełniła rzecznik.

Na wschód od Białej Podlaskiej do przejścia granicznego z Białorusią trwa projektowanie trzech odcinków A2 o łącznej długości 32,3 km. Dalsze prace związane z fragmentem najbliżej granicy GDDKiA uzależnia od unormowania sytuacji geopolitycznej.

Natomiast na zachód od Warszawy autostrada A2 na długości 89 km do Łodzi ma być poszerzona o dodatkowy pas ruchu. Na początku lipca br. GDDKiA ogłosiła przetarg na rozbudowę trasy. Docelowo A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa.

Polska Agencja Prasowa / RL / opr. WM

Fot. GDDKiA

Idź do oryginalnego materiału