Aglomeracyjna rewolucja staje się faktem. Co szósty pojazd będzie elektryczny

strefamiast.pl 1 tydzień temu

Wrocław to dziś 893 tys. mieszkańców. Ale z miasta korzysta około 1,2 mln ludzi dziennie. Dlatego tak ważne jest budowanie sprawnej komunikacji zbiorowej łączącej Wrocław z najbliższymi gminami i zapewnienie atrakcyjnej alternatywy dla samochodów. Właśnie wybrano najkorzystniejsze oferty dla dwóch zadań w ramach przetargu zapewniającego Wrocławiowi, Wiszni Małej, Czernicy i Długołęce wejście na zupełnie nowy poziom wspólnej komunikacji zbiorowej.

Nowoczesne i fabrycznie nowe autobusy (wśród nich zeroemisyjne) oraz możliwość bezgotówkowego zakupu biletu w kasowniku w pojeździe – m.in. takie rozwiązania czekają na pasażerów komunikacji miejskiej podróżujących autobusami linii 9xx łączącymi Wrocław z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą.

- Komunikację aglomeracyjną traktujemy kompleksowo i poważnie, dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Bardzo się cieszę, iż tak dobrze przebiega nasza kooperacja z gminami w ramach Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego. Sprawna komunikacja zbiorowa w aglomeracji służy nam wszystkim - komentuje Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Przetarg podzielono na cztery zadania, ogłoszono wybór oferty na dwa. Za najkorzystniejsze uznano oferty konsorcjum Kłosok sp. zo.o. za kwotę ponad 456 mln zł.

Jedno z zadań zostanie powtórzone w procedurze negocjacji wynikającej z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Negocjacje ruszą niebawem, organizatorzy przetargu zaproszą do negocjacji „najważniejszych graczy” zajmujących się przewozem osób w regionie.

Czwarte zadanie unieważniono z uwagi na brak ofert. Były to linie, które są w tej chwili obsługiwane przez MPK. Organizatorzy chcieli sprawdzić, czy są operatorzy prywatni, którzy byliby zainteresowani ich obsługą. Ponieważ nie pojawiły się żadne oferty, miasto i gminy aglomeracji zyskały pewność, iż MPK jest optymalnym operatorem dla tych tras. Miejski przewoźnik dalej będzie te linie obsługiwał swoimi pojazdami.

Obsługa połączeń aglomeracyjnych w ramach tych trzech zadań to koszt ok. 700 mln zł brutto.

Obecnie autobusy aglomeracyjne wykonują 3,5 mln wozokilometrów, a po pełnym wdrożeniu nowych zmian, będzie to o prawie 2 mln więcej, czyli blisko 5,5 mln km. w tej chwili połączenia aglomeracyjne obsługują 72 autobusy, a będzie ich ponad 100 (w tym fabrycznie nowe i elektryczne). Aktualnie mamy 27 linii aglomeracyjnych, a będą 32 linie. Co szósty pojazd będzie elektryczny.

Idź do oryginalnego materiału