18 stycznia uczniowie województwa małopolskiego rozpoczną ferie zimowe. Wtedy też rusza akcja Inspekcji Transportu Drogowego i policji „Bezpieczny autokar”.
Zasad, o których powinni pamiętać kierowcy autokarów i przewoźnicy, dotyczył briefing prasowy, który dziś rano odbył się w Zembrzycach w powiecie suskim, przy drodze krajowej nr 28.
W briefingu wzięli udział: wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar, II wicewojewoda małopolski Ryszard Śmiałek, małopolski wojewódzki inspektor transportu drogowego Mariusz Bukowski i zastępca małopolskiego wojewódzkiego inspektora transportu drogowego Tomasz Fabiański. Obecni byli również starosta suski Józef Bałos oraz wójt gminy Zembrzyce Joanna Stypuła. Podczas briefingu inspektorzy zaprezentowali też wyposażenie małopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego, w tym mobilną stację diagnostyczną.
Oszczędzić stresu…
– W 2024 roku kontrole Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego podczas ferii zimowych objęły prawie 300 pojazdów: 3 nie zostały dopuszczone do dalszej jazdy, zatrzymano 13 dowodów rejestracyjnych. Wśród powodów takich radykalnych interwencji był m.in. niedopuszczalny stan techniczny autokaru. Dla dzieci i opiekunów, jadących tymi pojazdami na ferie, był to niepotrzebny stres. Interwencje ITD pozwoliły jednak być może uniknąć poważnego wypadku drogowego… – podkreśla wicewojewoda małopolski Ryszard Śmiałek.
– Kontrola autobusów to jedno z głównych zadań Inspekcji Transportu Drogowego. Bardzo nam zależy na bezpiecznym i komfortowym podróżowaniu dzieci i młodzieży do miejsc zimowego wypoczynku, ponieważ ferie zimowe to dla nich przede wszystkim czas zabawy. Dlatego przejazd autokarem powinien trwać możliwie krótko, bezproblemowo i przede wszystkim bezpiecznie. W tym roku chcielibyśmy ograniczyć do minimum sytuacje, które miałyby skończyć się wyciąganiem konsekwencji w stosunku do przewoźników i kierowców autobusów, w tym nakładaniem kar administracyjnych, mandatów itp. Mamy świadomość, iż każda taka sytuacja jest powodem niepotrzebnych, negatywnych emocji i stresu, któremu ulegają przede wszystkim dzieci. Zależy nam na tym, aby kontrole przebiegały sprawnie i w przyjaznej atmosferze, a to głównie zależy od stanu technicznego autobusów oraz poziomu przygotowania dokumentacji. Mamy świadomość, iż w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości związanych z bezpieczeństwem podróży, podróż musi być przerwana do czasu usunięcia nieprawidłowości, co może się wiązać z koniecznością podstawienia innego autokaru lub podmiany kierowcy, dlatego apelujemy o wcześniejsze sprawdzenie zarówno stanu i wyposażenia pojazdów, jak i wszelkich dokumentów, którymi powinien dysponować kierowca autobusu – mówi małopolski wojewódzki inspektor transportu drogowego Mariusz Bukowski.
Lista grozy
Podsumowanie kontroli prowadzonych przez małopolskich inspektorów transportu drogowego w ramach ostatnich akcji „Bezpieczny autokar” to niestety lista grozy.
– Nieprawidłowości stanu technicznego, jakie zdiagnozowaliśmy, najczęściej dotyczyły opon, które były nadmiernie zużyte lub uszkodzone, oraz występujących wycieków płynów eksploatacyjnych. Należy zwrócić uwagę, iż tego typu usterki są oczywiste i nie wymagają dysponowania szczególną wiedzą techniczną lub sprzętem diagnostycznym i z pewnością w tych przypadkach można było zawczasu zapobiec późniejszym konsekwencjom kontroli. Problemem są również nieaktualne badania techniczne pojazdów lub brak aktualnych szkoleń (kod95) oraz badań lekarskich i psychologicznych kierowców. Te ostatnie nieprawidłowości mogą wynikać z faktu, iż polscy kierowcy nie mają obowiązku posiadania przy sobie prawa jazdy i dokumentów pojazdu i to niestety sprzyja przeoczeniu terminów ważności – opisuje małopolski wojewódzki inspektor transportu drogowego Mariusz Bukowski.
Niestety, problemem bywają też nietrzeźwi kierowcy. Wyobraźmy sobie sytuację, iż w autobusie jest ponad 50 dzieci, kilku opiekunów, a w toku kontroli Inspekcji Transportu Drogowego okazuje się, iż jeden z kierowców znajduje się po spożyciu alkoholu i ma 0,37 promila alkoholu we krwi. Jest to rzeczywiste zdarzenie, które podczas ostatnich ferii zimowych miało miejsce w Krzyszkowicach na drodze krajowej nr 7. Zatrzymany do kontroli autobus przewoził dzieci z Białego Dunajca do Przodkowa w województwie pomorskim.
– Konieczne było w tamtej sytuacji wezwanie policji celem prowadzenia dalszych czynności. Z pewnością takiego początku ferii można było uniknąć i oszczędzić dzieciom oraz ich opiekunom stresu – dodaje małopolski wojewódzki inspektor transportu drogowego Mariusz Bukowski.
O czym pamiętać, co jeszcze warto sprawdzić
Dokumenty, które kierowca powinien mieć przy sobie podczas kontroli autobusu, i warunki wykonywania przewozu kontrolowane przez inspektorów transportu drogowego (na czerwono zaznaczone są elementy, za które zostanie wydany zakaz dalszej jazdy, skutkujące niedopuszczeniem do dalszej jazdy):
1. Kierowca:
a. Blankiet prawa jazdy (w przypadku obcokrajowców),
b. Uprawnienia dla danej kategorii pojazdu (autobusy – kat. D),
c. Aktualne badania lekarskie i psychologiczne,
d. Aktualne szkolenie okresowe (kurs kwalifikacyjny wpisany do prawa jazdy jako kod 95),
e. Udokumentowanych ostatnich 57 dni pracy (karta kierowcy, wykresówki, wpisy manualne, zaświadczenia, wydruki z tachografu);
2. Pojazd:
a. Dowód rejestracyjny (dla pojazdu zarejestrowanego poza RP),
b. Dowód ubezpieczenia OC (dla pojazdu zarejestrowanego poza RP),
c. Aktualne badanie techniczne autobusu (co 6 miesięcy w RP),
d. Aktualny przegląd okresowy tachografu (co 2 lata),
e. Wyposażenie podstawowe: 2 gaśnice (umieszczone w miejscu łatwo dostępnym), trójkąt ostrzegawczy, apteczka, koło zapasowe, oznakowane wyjścia awaryjne (młotki), szyby przeciwsłoneczne lub zasłony w oknach, nalepki informujące o obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa,
f. W przypadku dopuszczenia autobusu do poruszania się z prędkością do 100 km/h (na niektórych drogach): oznakowanie 100 umieszczone na tylnej płaszczyźnie nadwozia autobusu, przegroda chroniąca kierowcę.
UWAGA!
Usterki niebezpieczne powodujące zakaz dalszej jazdy to usterki obejmujące: układ hamulcowy, kierowniczy, koła, widoczność, światła hamowania (stop).
3. Dokumenty:
a. Wypis z licencji lub zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego,
b. Transport międzynarodowy – formularz jazdy, potwierdzenie nadania numeru VAT UE (formularz VAT-5UE).
Małopolska ITD na posterunku
– Dziękuję małopolskim inspektorom transportu drogowego za codzienne kontrole, których przykład widzimy dziś w Zembrzycach. Dziękuję również za intensyfikację tych działań w ramach akcji „Bezpieczny autokar”. Zawsze podkreślam, iż kontrole są po to, aby było bezpieczniej, ale pamiętajmy też o prewencji polegającej na tym, by każdy kierowca czy przewoźnik przed wyjazdem sprawdzał, czy z jego pojazdem oraz dokumentami jest wszystko w porządku – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
– Małopolska Inspekcja Transportu Drogowego to 45 inspektorów transportu drogowego pracujących w siedzibie Inspektoratu w Krakowie oraz w 5 oddziałach terenowych, 26 pojazdów kontrolnych, 7 pojazdów nieoznakowanych (w tym 3 wyposażone w wideorejestrator), 1 mobilna stacja diagnostyczna – codziennie stojących na straży bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dziękuję za tę służbę – podsumowuje wicewojewoda Ryszard Śmiałek.
Przypominamy, iż rodzice również mogą samodzielnie sprawdzić podstawowe informacje o stanie każdego autobusu i dopuszczeniu go do ruchu, poprzez stronę internetową: https://www.gov.pl/web/gov/sprawdz-autobus lub w uzasadnionych przypadkach, w razie wątpliwości, co do uprawnień przewoźnika, kierowcy lub stanu technicznego pojazdu, można z kilkudniowym wyprzedzeniem zgłosić autobus do kontroli, kontaktując się mailowo z Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego w Krakowie: [email protected].
W nagłych przypadkach należy zgłosić zagrożenie bezpieczeństwa podróżnych do Policji lub kontaktując się z numerem alarmowych 112.
Źródło: www.malopolska.uw.gov.pl