W 2026 roku Powiat Policki przeznaczy 4 383 368,28 zł na wydatki bieżące związane z utrzymaniem dróg oraz aż 28 258 717,52 zł na inwestycje obejmujące przebudowy, budowy i dokumentacje projektowe. To właśnie stan dróg powiatowych jest jedną z najczęściej podnoszonych kwestii przez mieszkańców, dlatego przedstawiamy szczegółowy plan wydatków na nadchodzący rok.
Utrzymanie dróg powiatowych – najważniejsze działania bieżące
Dobre i bezpieczne drogi to nie tylko inwestycje w nowe nawierzchnie, ale także codzienna troska o ich stan techniczny, czystość i oznakowanie. To właśnie działania bieżące – często mniej widoczne, ale najważniejsze dla komfortu mieszkańców – decydują o tym, czy infrastruktura drogowa spełnia swoje zadanie każdego dnia. Regularne koszenie, naprawy, sprzątanie czy pielęgnacja zieleni wpływają na bezpieczeństwo kierowców, pieszych i rowerzystów, a jednocześnie pozwalają ograniczyć koszty poważniejszych napraw w przyszłości. Dlatego tak istotne jest stabilne finansowanie utrzymania dróg powiatowych, które w 2026 roku pozostaje jednym z priorytetów Powiatu Polickiego.
W ramach wydatków bieżących Powiat kontynuuje ścisłą współpracę z Gminą Nowe Warpno, która od 2011 roku odpowiada za całość administrowania dwiema drogami powiatowymi: Karszno – Dobieszczyn oraz Trzebież – Myślibórz Wielki. Gmina zajmuje się zarówno wydawaniem decyzji administracyjnych, jak i wszystkimi pracami utrzymaniowymi, takimi jak koszenie, naprawy czy prace porządkowe. Na ten cel Powiat również w 2026 roku przekaże 100 000 zł, utrzymując dotychczasowy zakres i standard współpracy.
Nowością będzie rozszerzenie współdziałania z Gminą Police, które obejmie utrzymanie zieleni niskiej w ciągu dróg powiatowych na terenie miasta. Będzie to m.in. koszenie trawników, pielęgnacja żywopłotów, wygrabianie liści czy utrzymanie czystości terenów zielonych wzdłuż ulic Piłsudskiego, Asfaltowej, Wyszyńskiego, Wojska Polskiego, Cisową, Nadbrzeżną, Kopernika, Ogrodową, Broniewskiego i Plac Chrobrego. Na ten cel zabezpieczono w przyszłorocznym budżecie 150 000 zł. Z jednej strony pozwoli to na ujednolicenie standardów utrzymania zieleni w mieście, a z drugiej – na uzyskanie realnych oszczędności w budżecie Powiatu, dzięki uporządkowaniu zakresu działań i ich centralizacji.
W pozostałych wydatkach bieżących ujęto szeroki katalog usług komunalnych, w tym remonty cząstkowe dróg, na które zabezpieczono 1 000 000 zł, a także utrzymanie oznakowania pionowego i odnowienie oznakowania poziomego, sprzątanie dróg, przeglądy okresowe oraz pomiary natężenia ruchu. To działania najważniejsze dla zapewnienia bezpieczeństwa i przejezdności dróg powiatowych przez cały rok.
Inwestycje na ponad 28 milionów złotych – kontynuacje i nowe zadania
Największą część przyszłorocznych wydatków stanowią inwestycje, w tym duże zadania drogowe, które będą prowadzone zarówno w ramach środków własnych, jak i przy wsparciu funduszy zewnętrznych.
Jednym z kluczowych zadań jest kontynuacja przebudowy drogi powiatowej nr 3927Z na odcinku Szczecin – Siadło Górne w miejscowości Ustowo. Cała inwestycja opiewa na 14 167 204,89 zł, z czego w 2026 roku zaplanowano wydatki w wysokości 8 416 623,61 zł. Zadanie jest finansowane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, ze środków Gminy Kołbaskowo, oraz budżetu Powiatu Polickiego, a jego zakończenie planowane jest na wrzesień 2026 roku.
Równolegle realizowana będzie budowa drogi dla pieszych i rowerów na odcinku Dobra – Lubieszyn. Inwestycja, której wartość wynosi 8 072 062,19 zł, jest współfinansowana w 85% z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego. Otwarcie ofert przyniosło korzystny wynik – najtańsza propozycja wykonawcy opiewa na 3 570 407,32 zł, co pozwoli na zaoszczędzenie środków w ramach działania FEPZ i zaplanowanie kolejnych odcinków infrastruktury pieszo-rowerowej. Podpisanie umowy zaplanowano na styczeń 2026 roku, a czas realizacji wyniesie 12 miesięcy.
Istotnym zadaniem będzie również przebudowa drogi powiatowej nr 3920Z na odcinku Stobno – Będargowo. W 2026 roku zostanie zrealizowany pierwszy etap inwestycji, od przejazdu kolejowego do drogi gminnej, o wartości 6 800 000 zł. Zadanie ma być finansowane po połowie przez Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego oraz – po pozytywnej decyzji – z RFRD. Ogłoszenie przetargu nastąpi w styczniu, a inwestycja powinna zakończyć się jeszcze w tym samym roku.
Kontynuowane będą prace w Mścięcinie, gdzie na modernizację wiaduktu i przełożenie wodociągu przewidziano 220 000 zł. Jest to ciąg dalszy remontu prowadzonego w 2025 roku, związanego z potrzebą odtworzenia i zabezpieczenia infrastruktury po pożarze, do którego doszło w 2024 roku. Dzięki dalszym pracom możliwe będzie pełne przywrócenie funkcjonalności obiektu oraz poprawa bezpieczeństwa użytkowników.
W nadchodzącym roku szczególnie ważnym elementem budżetu będzie wyodrębnienie środków na budowę nowych odcinków dróg dla pieszych i rowerów w miejscowościach, gdzie mieszkańcy od lat sygnalizują trudności z bezpiecznym poruszaniem się.
– To odpowiedź na realne potrzeby społeczności lokalnych i kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie Powiatu. Na budowę kolejnych odcinków dróg dla pieszych i rowerów na terenie Powiatu przeznaczyliśmy 1 000 000 zł z priorytetem dla odcinków w Smolęcinie oraz na trasie Szczecin – Siadło Górne (m.in. w kierunku Siadła Dolnego i Kurowa). Na tych zadaniach w pierwszej kolejności powstanie dokumentacja, aby w kolejnych miesiącach móc rozpocząć prace terenowe. – tłumaczy Shivan Fate, Starosta Policki.
Dokumentacje projektowe i przygotowanie inwestycji na kolejne lata
Znacząca część wydatków inwestycyjnych obejmuje przygotowanie dokumentacji, które pozwolą Powiatowi aplikować o środki zewnętrzne w kolejnych konkursach. W 2026 roku powstaną projekty przebudowy drogi Kamieniec – Pargowo, modernizacji ul. Piłsudskiego w Policach (kontynuacja dokumentacji finansowanej w 100% przez Gminę Police), budowy kanalizacji deszczowej w Kościnie, przebudowy drogi Police – Tanowo na odcinku Police – Tatynia oraz budowy przejścia dla pieszych w Wołczkowie. W planie są również projekty utwardzonych mijanek na trasie Buk – Łęgi oraz sygnalizacji świetlnej w Stobnie.
– Chcemy być zawsze przygotowani do konkursów i możliwości pozyskania środków zewnętrznych. Dobra dokumentacja to podstawa każdej inwestycji i gwarancja, iż kiedy pojawią się programy wsparcia, będziemy mogli z nich skorzystać bez straty czasu. – mówi Shivan Fate, Starosta Policki.
Na wykupy nieruchomości pod pasy drogowe zabezpieczono 1 600 000 zł, co umożliwi realizację przyszłych inwestycji bez ryzyka opóźnień wynikających z procedur własnościowych.
Według zaplanowanego harmonogramu
Rok 2026 będzie kolejnym etapem wdrażania Programu Przebudowy Dróg Powiatowych na lata 2025–2029, podpisanego wspólnie ze wszystkimi gminami Powiatu na początku bieżącego roku. Program porządkuje inwestycje, wskazuje ich priorytety oraz wyznacza ramy czasowe dla najważniejszych zadań drogowych. Choć część inwestycji ulega przesunięciom z powodów formalnych, inne – jak przebudowa ul. Piłsudskiego w Policach czy dokumentacja dla trasy Kamieniec – Pargowo – zostały przyspieszone dzięki dobrej współpracy z gminami i pozyskanym dotacjom. Wciąż poszukiwane są rozwiązania dla drogi Dobra – Stolec, która mimo wielokrotnych prób nie uzyskała dofinansowania. Zarząd Powiatu podkreśla jednak, iż zadanie pozostaje jednym z priorytetów i nie zostanie pominięte przy dalszych planach inwestycyjnych.
Tekst i foto: Sylwia Turkiewicz, rzecznik prasowy Starostwa Powiatowego w Policach

2 godzin temu










