Amerykanie rezygnują z barwienia jajek na Wielkanoc

6 dni temu

W miarę jak rodziny w całych Stanach Zjednoczonych przygotowują się do Wielkanocy 2025, coraz więcej osób decyduje się ograniczyć jedną z najbardziej charakterystycznych tradycji świątecznych – barwienie jajek.

Z najnowszego badania WalletHub wynika, iż aż 47% Amerykanów w tym roku całkowicie zrezygnuje z tej tradycji z powodu wzrastających cen jajek. Badanie, przeprowadzone na reprezentatywnej próbie ogólnokrajowej, pokazuje szerszy obraz sytuacji ekonomicznej. Przy wciąż odczuwalnej inflacji i wpływie ceł na ceny konsumenckie, Amerykanie zaczynają dostosowywać swoje świąteczne plany – ograniczają wydatki, wybierają tańsze formy świętowania i przewartościowują, co naprawdę liczy się w tym czasie.

Najważniejsze dane z badania WalletHub:

  • 47% badanych nie planuje barwić jajek z powodu ich wysokich cen.
  • 39% uważa, iż cła bezpośrednio wpłyną na ich wielkanocne wydatki.
  • 47% przyznaje, iż inflacja wpływa na ich świąteczny budżet.
  • 41% odczuwa brak finansowego bezpieczeństwa na wiosnę.

„Ceny jajek to tylko wierzchołek góry lodowej” – komentuje Rob Warren, wykładowca z University of North Dakota. – „Od składników na świąteczny obiad po koszty podróży – wszystko tej Wielkanocy jest droższe.”

Święta w duchu oszczędności

W odpowiedzi na coraz większy nacisk finansowy, Amerykanie wykazują się kreatywnością. Z badania wynika, iż 52% osób planuje obchodzić Wielkanoc bez formalnego budżetu, a 41% uważa, iż zajączek wielkanocny powinien wręczać gotówkę zamiast słodyczy – odzwierciedlając rosnące preferencje dla praktycznych prezentów pieniężnych.

Nawet darowizny na rzecz kościołów i organizacji charytatywnych są przemyślane – co trzeci Amerykanin rozważa dziś ulgę podatkową przy składaniu datków religijnych.

„Inflacja ogranicza nasze możliwości świątecznego szaleństwa – a Wielkanoc nie jest wyjątkiem” – mówi Alexander DePaoli z Northeastern University. – „Ceny zarówno jajek, jak i czekolady są w tej chwili historycznie wysokie.”

Słodki luksus: królik za 49 tysięcy dolarów

Pomimo oszczędności, całkowite wydatki wielkanocne w 2025 roku pozostają imponujące. WalletHub szacuje, iż Amerykanie wydadzą na święta łącznie 24 miliardy dolarów, co daje średnio 189 dolarów na osobę. Samo wielkanocne słodycze pochłoną 3,3 miliarda dolarów.

Dla porównania – najdroższy na świecie czekoladowy króliczek wielkanocny wyceniany jest na… 49 tysięcy dolarów. To dobitny kontrast w stosunku do rosnącej liczby Amerykanów, którzy ograniczają wydatki.

Jak świętować Wielkanoc taniej? Oto porady ekspertów:

  • Unikaj „podatku wielkanocnego” – czyli zawyżonych cen za sezonowe produkty (słodycze, dekoracje, mięsa).
  • Zamiast tematycznych koszyczków, wybierz tańsze, neutralne opcje.
  • Zaplanuj budżet wcześniej – wypisz przewidywane wydatki i trzymaj się planu.
  • Oszczędzaj na podróżach – rezerwuj z wyprzedzeniem, porównuj ceny, śpij u rodziny.
  • Postaw na osobiste, manualnie wykonane prezenty – są tańsze, a często bardziej wartościowe.
Idź do oryginalnego materiału