Lubelski producent autobusów wodorowych, Arthur Bus, złożył najkorzystniejszą ofertę i dostarczy 20 pojazdów dla MPK Lublin. To największy kontrakt w historii spółki, która produkuje wodorowce w fabryce mieszczącej się przy ul. Frezerów w Lublinie.
Made in Lublin
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie w ogłoszonym w czerwcu przetargu na dostawę 20 autobusów wodorowych otrzymało trzy oferty: ARTHUR BUS za 63,959 mln zł, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy za 77,416 mln zł, oraz Solaris Bus & Coach za 77,465 mln zł. Budżet MPK Lublin wynosił 80,242 mln zł, co oznacza, iż wszystkie oferty mieściły się w założonym budżecie. Podane kwoty to wartości brutto.
>>> SZCZEGÓŁY: Lublin z trzema ofertami na autobusy wodorowe. MPK chce kupić aż 20 takich pojazdów
Miejski przewoźnik długo zwlekał z rozstrzygnięciem przetargu – decyzja zapadła dopiero po 147 dniach, czyli niespełna pięciu miesiącach. 31 grudnia 2024 r. MPK Lublin ogłosiło wyniki przetargu, wskazując jako zwycięzcę spółkę Arthur Bus, której zakład produkcyjny znajduje się przy ul. Frezerów w Lublinie. Oznacza to, iż autobusy wodorowe dla Lublina powstaną lokalnie.
Zakup autobusów nie obciąży budżetu MPK, ponieważ cała inwestycja zostanie sfinansowana z dofinansowania udzielonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który pokrywa 100 proc. kosztów.
Arthur Bus ma 12 miesięcy na dostawę autobusów dla Lublina
Spółka Arthur Bus będzie miała 12 miesięcy na dostarczenie zamówionych autobusów od momentu podpisania umowy. Nowe pojazdy będą niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, o długości 12 metrów. Pomieszczą łącznie 70 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących.
Autobusy zostaną wyposażone w szereg nowoczesnych rozwiązań, takich jak monitoring, głosowe zapowiedzi przystanków, tzw. ciepłe guziki oraz system zliczania pasażerów. W pojazdach znajdą się również automaty do sprzedaży biletów, obsługujące wyłącznie płatności bezgotówkowe. Komfort podróży zwiększy pełna klimatyzacja oraz trzy podwójne porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych.
Zasięg autobusu po pełnym zatankowaniu wodoru wyniesie co najmniej 300 kilometrów. W ramach zamówienia spółka Arthur Bus dostarczy również mobilną ładowarkę małej mocy, przeznaczoną do wolnego ładowania na terenie zajezdni.
Obecnie na ulicach Lublina kursują cztery autobusy wodorowe, z czego jeden pod koniec grudnia został uszkodzony w zdarzeniu drogowym i w tej chwili jest wyłączony z użytkowania. Jeden autobus należy do miasta Lublin, pozostałe trzy do miasta Świdnik. Pojazdy obsługują linie nr 5, 35 i 55.
>>> SZCZEGÓŁY: Świdnik odebrał zamówione w ubiegłym roku trzy miejskie autobusy wodorowe. Za ich kierownicą zasiądą kierowcy MPK Lublin