W Siemianowicach Śląskich jest ogółem około 330 lokali użytkowych, które mogą być przeznaczone – zgodnie z zapisami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego – do wynajmu na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej. W większości przypadków są to pomieszczenia ulokowane na parterze budynków mieszkalnych, których metraż kształtuje się od 20 do 50 m2.
– Stan tych pomieszczeń raczej kwalifikuje je do generalnego remontu, choć zdarzają się lokale po poprzednich najemcach w niezłym stanie technicznym – mówi Sylwia Juszczyk z Wydziału Gospodarki Lokalowej Urzędu Miasta w Siemianowicach Śląskich.
Miasto proponuje przyszłym najemcom, chcącym prowadzić działalność gospodarczą, preferencyjne warunki wynajmu tych lokali, bowiem możliwe jest np. obniżenie miesięcznego czynszu w zamian za wykonany remont. – W takim wypadku należy udokumentować poniesione koszty i przedstawić dokumenty odbioru wykonanych prac przez uprawnionego inspektora – wyjaśnia Sylwia Juszczyk. – Można otrzymać zniżkę łącznie na 24 miesiące z 36 miesięcy płatności – dodaje.
Gmina Siemianowice Śląskie niemal „od zawsze” oferuje wynajem pomieszczeń dla przedsiębiorców. Oferta ta cieszy się sporym zainteresowaniem. Tym bardziej, iż proponowana cena z metr kwadratowy wynosi – najczęściej – 8 zł netto. Dowodem atrakcyjność gminnej oferty może być fakt, iż w tej chwili wolnych jest raptem 27 lokali. 11 i 12 września br. planowany jest przetarg na jedenaście lokali użytkowych: 1 maja 11 (24,87m2), Chopina 4 (30,45m2), Fojkisa 2 (19,02m2), Hutnicza 16 (24,60m2), Kom. Paryskiej 6 (38,50m2), Sobieskiego 10 (27,73 m2), Sobieskiego 7 (21,19 m2), Śląska 18 (25,51 m2), Śląska 22 (47,89 m2), Śniadeckiego 1 (34,00 m2), Św. Barbary 14 (31,70 m2).
Rocznie przygotowujemy dwie, trzy takie licytacje. Dodajmy, iż część z tych lokali jest dostępna bezprzetargowo, czyli w sytuacji, kiedy nie znalazł się najemca w dwóch poprzednich licytacjach, to można złożyć wniosek na najem trzyletni bez uruchamiania procedury przetargowej – tłumaczy Sylwia Juszczyk. – Każdorazowo na takich przetargach około połowa lokali znajduje nowych najemców – dodaje.
Profil branż, które mogą skorzystać z tej możliwości jest szeroki. Pracownicy Wydziału Gospodarki Lokalowej starają się pomóc każdemu, kto poszukuje miejsca do prowadzenia działalności gospodarczej.
– Odmawiamy jedynie tym, którzy wymagają bezpośredniego podjazdu czyli np. mechanikom samochodowym czy magazynom oraz branży gastronomicznej, z uwagi na możliwe uciążliwości dla sąsiadów w danym budynku – wylicza Sylwia Juszczyk.
Szczegółowych informacji związanych z wynajmem lokali należących do miasta na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, udzielają pracownicy Wydziału Gospodarki Lokalowej. Kontakt telefoniczny: 32 760 53 95.