Audi activesphere concept – czwarty model w serii, to kulminacja stworzonej przez markę Audi rodziny pojazdów koncepcyjnych Sphere. Ten czterodrzwiowy crossover coupé o zadziwiająco wszechstronnej stylistyce nadwozia, jest kolejnym członkiem tej rodziny. Po roadsterze Audi skysphere z 2021 roku, sedanie Audi grandsphere i Audi urbansphere space z kwietnia 2022 roku.. Mierzące 4,98 metra długości, niezwykle eleganckie auto z imponującym prześwitem i dużymi, 22-calowymi kołami zapowiadającymi jego terenowe inklinacje, jest czymś więcej niż zwykłym samochodem sportowym klasy luksusowej. Tył activesphere typu Sportback, może za naciśnięciem przycisku zmienić się w otwartą skrzynię ładunkową („active back”) – idealną do przewożenia sprzętu rekreacyjnego, czy sportowego typu narty i deski surfingowe.
Coupe i Pick-up w jednym
Łącząc przeciwieństwa, Audi activesphere okazuje się wszechstronnym pojazdem rekreacyjnym. Jego układ napędowy i zawieszenie sprawiają, iż jest wyjątkowo sprawny zarówno na utwardzonej drodze, jak i poza nią. Kierownica i pedały pozwalają kierowcy aktywnie prowadzić samochód, a jednocześnie oferują możliwość autonomicznej jazdy. Dzięki temu czemu czas spędzony w drodze może być bardziej relaksujący. Jako coupé, które jest równie eleganckie, co dynamiczne, samochód charakteryzuje się klasycznymi proporcjami i liniami. W ciągu zaledwie kilku sekund może jednak przekształcić się w picku-pa, idealnego do przewozu sprzętu sportowego. W jego skrzyni ładunkowej jest wystarczająco dużo miejsca choćby na dwa e-rowery.
Nowy typ crossovera
Ten koncepcyjny samochód został wymyślony i zaprojektowany w Audi Design Studio w Malibu. To zaledwie rzut kamieniem od legendarnej nadmorskiej drogi – Pacific Coast Highway. Kreatywne umysły stojące za tym projektem to kierownik studia Gael Buzyn i jego zespół. Buzyn tak opisuje ideę pojazdu: „Activesphere jest wyjątkowy. To nowy typ crossovera, który mądrze łączy elegancję Audi Sportback, praktyczność SUV-a i prawdziwe możliwości off-roadowe.”
Audi activesphere dołącza do rodziny pojazdów koncepcyjnych Sphere. Bazuje na modułowym systemie płyty PPE marki Audi, zapewniającej pojazdowi elektrycznemu napęd i technologię szybkiego ładowania. Nie emitując lokalnie żadnych zanieczyszczeń, z zasięgiem ponad 600 km i z niezwykle szybkim dzięki instalacji 800 V czasem ładowania, samochód łączy w sobie zrównoważony rozwój, dynamikę i zdolność do pokonywania długich dystansów, tak charakterystyczną dla najnowocześniejszych pojazdów elektrycznych.
Wizja mobilności przyszłości
Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego podkreśla: „Pojazdy koncepcyjne rodziny Sphere prezentują naszą wizję mobilności premium przyszłości. Przeżywamy zmianę paradygmatu, zwłaszcza jeżeli chodzi o wnętrza przyszłych modeli Audi. Wnętrze staje się miejscem, w którym pasażerowie czują się jak w domu i mogą jednocześnie łączyć się ze światem zewnętrznym. Najważniejszą innowacją techniczną w Audi activesphere jest nasza adaptacja rozszerzonej rzeczywistości na potrzeby mobilności. Audi dimensions tworzy idealną syntezę między otoczeniem, a cyfrową rzeczywistością.”
Autonomiczna jazda
Możliwość autonomicznej jazdy we właściwym terenie to dla kierowcy i pasażerów nowy poziom wolności. Dzięki nowej technologii wyświetlaczy i nowej koncepcji obsługi, może on być wykorzystany w activesphere na wiele sposobów. Innowacyjna koncepcja obsługi, Audi dimensions, wyświetlając w czasie rzeczywistym w polu widzenia pasażerów cyfrowe treści, łączy świat fizyczny i wirtualny. Tworzy tym samym tzw. mixed reality.
Zaawansowane technologicznie zestawy okularowe dają widok rzeczywistego otoczenia i drogi. Wyświetlają także jednocześnie indywidualnie konfigurowane dla kierowcy i pasażerów trójwymiarowe treści i elementy interaktywne.
Oznacza to, iż można w nich wyświetlić wszystkie informacje istotne dla kierowcy, takie jak status jazdy czy nawigacja. Użytkownicy zestawów we wnętrzu pojazdu ujrzą ukryte dla osób postronnych panele sterowania i inne wirtualne wyświetlacze o schludnym, minimalistycznym designie. Optyka mixed reality daje użytkownikom możliwość precyzyjnej interakcji z tymi rzeczywistymi, choć niewidocznymi strefami dotykowymi, ponieważ zestawy okularowe w czasie rzeczywistym reagują na gest dotyku użytkowników.
Solidna elegancja: wygląd zewnętrzny
Wymiary samochodu – 4,98 m długości, 2,07 m szerokości i 1,60 m wysokości – sprawiają, iż Audi activesphere concept to segment premium. Typowy dla samochodu elektrycznego rozstaw osi: 2,97 metra, zapewnia pasażerom maksymalną przestrzeń na nogi. Zwisy, przedni i tylny, są odpowiednio krótkie. Sprawia to wrażenie, iż pojazd jest znacznie bardziej kompaktowy niż wskazują na to liczby. Ze wszystkich perspektyw, Audi activesphere concept sprawia wrażenie monolitu, jakby odlanego z jednej formy.
Duże 22-calowe koła i efektowny prześwit, tak typowa dla Audi niska linia dachu oraz dynamiczny jego łuk, nadają autu proporcje jednoznacznie kojarzące się z samochodem sportowym.
Opony o wymiarach 285/55 są wystarczająco duże, by poradzić sobie w każdym terenie. Ich wyprofilowany bieżnik podkreśla talent activesphere do jazdy off-road. Koła posiadają także ruchome segmenty. Podczas jazdy w terenie otwierają się, aby zapewnić optymalną wentylację. Z kolei podczas jazdy po utwardzonych drogach zamykają się, by zapewnić optymalną aerodynamikę. Eleganckie, stylowe kamery zamiast lusterek bocznych zostały tak zaprojektowane, by minimalizować opór powietrza.
Duże przeszklenia
Na samochodzie nie ma ostrych krawędzi. Skutkuje to płynnymi przejściami między wypukłymi i wklęsłymi powierzchniami na całym nadwoziu, a także miękkimi światłocieniami. Patrząc z boku i z tyłu, tylne wnęki kół wydają się wyraźnie poziome, wizualizując dynamiczny potencjał tego koncepcyjnego pojazdu.
Znaczną część nadwozia pojazdu stanowią powierzchnie szklane – i to bynajmniej nie tylko na wysokości głowy. W przedniej części activesphere znajdziemy charakterystyczny dla marki Audi element stylistyczny – osłonę Singleframe. Tutaj została ona zaprojektowana jako przezroczysta szyba, która zapewnia pasażerom niezakłócony widok na przestrzeń przed pojazdem.
Przeszklone drzwi
Z boku, w dolnej części drzwi, znajdują się szklane powierzchnie. W trybie off-road zdają się one niwelować granicę między światem przyrody a wnętrzem. Szeroka, zakrzywiona klapa tylna posiada duże przeszklenia zapewniające optymalne oświetlenie. Z kolei sam dach jest przezroczysty, wpuszczający do wnętrza mnóstwo światła dziennego.
Wygląd zewnętrzny podkreśla możliwości terenowe pojazdu, a obszerne nadkola sygnalizują obecność zmiennego, elektronicznie sterowanego napędu na cztery koła quattro. Prześwit Audi activesphere jest również zmienny i idealny do jazdy w terenie. Można go zwiększyć o 40 milimetrów w stosunku do podstawowej wysokości 208 milimetrów lub obniżyć o taką samą wartość podczas jazdy po utwardzonej drodze. Podczas szybkiej jazdy wpływa to korzystnie zarówno na środek ciężkości, jak i na aerodynamikę. Kąt natarcia Audi activesphere – istotny dla jazdy w terenie – wynosi 18,9 stopnia, kąt zejścia 28,1 stopnia.
Zmienny prześwit
Zmienny prześwit to nawiązanie do rodziny modelowej Audi allroad, która od swojego pojawienia się w 2000 roku przyciągnęła wierne grono fanów w segmencie C, a później B. Począwszy od pierwszej generacji, istotną cechą konstrukcyjną tych pojazdów jest zawieszenie pneumatyczne ze zmiennym prześwitem oraz podwozie z elementami zabezpieczającymi. Równie istotna dla wszystkich modeli allroad jest opcja pakietu Avant.
Activesphere to jednocześnie pierwszy model Audi typu Sportback zawierający elementy stylistyczne i rozwiązania techniczne wersji allroad. Z tego powodu Audi nazywa nowy wariant nadwozia „active back”, w odróżnieniu od allroad.
Audi activesphere concept charakteryzuje się ciemnymi powłokami lakierniczymi o wysokim połysku w kolorze Arctic Teal z przodu, z tyłu i po bokach poniżej drzwi oraz matowymi powierzchniami, które wizualnie łączą płytę podłogową i kabinę. Umieszczono tu także ułożone równolegle do siebie zazębiające się listwy. Zazębienia pojawiają się wyraźnie po zwiększeniu prześwitu, wizualizując tryb off-road.
Brak słupka B
Podobnie jak w przypadku Audi grandsphere concept, drzwi Audi activesphere, przymocowane do słupków A i C z przodu i z tyłu, otwierają się w przeciwnych kierunkach. Nie ma tu słupka B. Dzięki tej innowacji, po otwarciu drzwi, przed pasażerami otwiera się pełna przestrzeń pojazdu.
Umieszczone po prawej i lewej stronie Singleframe wąskie zespoły reflektorów, sprawiają wrażenie skupionych oczu. Jednostki oświetleniowe to stylistyczna wariacja na temat symbolu Audi – czterech pierścieni. Ich centrum to jakby źrenica, przecięcie dwóch pierścieni – oko Audi. To nowy, niepowtarzalny cyfrowy podpis świetlny, który Audi wprowadziło po raz pierwszy w Audi grandsphere. W activesphere sygnatura ta jest dodatkowo zróżnicowana – tryby jazdy on-road i off-road mają swoje własne warianty. Światła do jazdy w dzień i światła tylne zbudowane są z niezwykle małych elementów micro-LED, co daje ogromną precyzję światła i jeszcze większy kontrast.
Sportback i active back – zmienna architektura tyłu pojazdu
Audi activesphere concept przekracza granice, jest mistrzem metamorfozy. Zwłaszcza jego tylna część odzwierciedla aktywny styl życia klientów i bez utraty elegancji i sportowego charakteru sylwetki Sportback umożliwia transport choćby nieporęcznego sprzętu sportowego.
W razie potrzeby zmiany formy, przezroczyste elementy po których przesuwa się tylna szyba niemal płasko wkomponowują się w dach Audi activesphere, a dolny, pionowy segment tyłu składa się poziomo. W ten sposób otwiera się obszerna przestrzeń bagażowa zwana active back, w której znajdują się uchwyty np. na e-rowery. Dynamiczna sylwetka activesphere zostaje jednak zachowana: Boczne powierzchnie tyłu, czyli słupki C, pozostają na swoim miejscu, a zza tylnych siedzeń wysuwa się przegroda oddzielająca kabinę od przestrzeni bagażowej.
W centralnej części konstrukcji dachu zamontowano bagażnik na narty. Praktycznie niewidoczny, schowany w łuku dachu, w razie potrzeby wysuwa się, by można było bezpiecznie przymocować i przewieźć narty.
Skoncentrowane na ludziach wnętrze jest priorytetem
„Sphere” nadaje ton: wspólny składnik nazw Audi skysphere, grandsphere, urbansphere, a teraz także activesphere, nawiązuje do „sfery” – wnętrza pojazdu. Moc, rozwijana prędkość, czy przyspieszenie boczne, nie znajdują się już na szczycie specyfikacji projektowej tej nowej generacji samochodów. Zamiast tego punktem wyjścia jest wnętrze, sfera życia i doznań pasażerów podczas podróży. Ich potrzeby i pragnienia kształtują przestrzeń, architekturę i funkcje.
Wraz z tym przewartościowaniem zmienia się sam proces projektowania. Na początku wszystkich dyskusji uwaga jest skierowana na wnętrze i jego projekt. Dopiero potem projektuje się sylwetkę, proporcje i linie zewnętrzne.
Funkcjonalne i minimalistyczne – wnętrze
Uosobienie jasności i schludności – takie jest pierwsze wrażenie pasażerów, gdy przez szeroko otwarte drzwi wsiadają do wnętrza Audi activesphere.
W architekturze przestrzeni dominują pionowe i poziome powierzchnie oraz kąty proste. Strefy wewnętrzne charakteryzują się poziomym kontrastem kolorystycznym, a centralnym punktem pojazdu są powierzchnie siedzeń oraz drzwi i panele przednie w kolorze ciepłej czerwieni lawy wulkanicznej. Gdy patrzy się na nie przez boczne okna, kontrastują one z ciemnym wyglądem zewnętrznym. Powyżej i poniżej tej centralnej strefy również dominują ciemne kolory (czarny, antracytowy i ciemnoszary).
Cztery pojedyncze fotele
Cztery pojedyncze fotele wyglądają niczym przedłużenie wysokiej, ciągnącej się przez całą długość, konsoli środkowej. Górna część wewnętrznej strony siedziska, spoczywająca na konsoli środkowej, jest jednocześnie podłokietnikiem. Projektanci wyobrazili sobie siedzisko, oparcie i powierzchnie ramion jako trzy oddzielne elementy. Już sam wygląd zapowiada dobre podparcie boczne. Fotele są tak lekkie, iż wyglądają, jakby unosiły się w powietrzu, co pozwala zachować równowagę między funkcją fotela samochodowego, a elegancją wypoczynkowego.
Gdy Audi activesphere concept porusza się w trybie autonomicznym, deska rozdzielcza, kierownica i pedały chowają się. Szczególnie w pierwszym rzędzie siedzeń, przed kierowcą, otwiera się szeroka przestrzeń. W pełni przeszklona rama Singleframe zapewnia pasażerom niezakłócony widok na drogę przed pojazdem.
Deska rozdzielcza funkcjonuje jako duży soundbar, a także jako sprytny, pełnowymiarowy nawiew.
Jeśli kierowca chce przejąć stery, deska rozdzielcza wraz z kierownicą „wyjeżdża” ze swojej płaskiej pozycji pod przednią szybą. Każdy kierowca może indywidualnie dopasować idealną dla siebie, ergonomiczną pozycję. Bezdotykowe elementy obsługi MMI w drzwiach, np. do obsługi okien i regulacji foteli, są zawsze w zasięgu wzroku i ręki.
Architektura i poczucie przestrzeni w Audi activesphere są w dużej mierze zdeterminowane przez wysoką, pełnowymiarową konsolę środkową. Oczywiście w samochodach elektrycznych konsola nie jest już potrzebna by w tunelu pod nią przechodził wał napędowy, ale zamiast tego oferuje miejsce na schowki i pokładowy barek – chłodzony lub podgrzewany. Górna pokrywa jest przezroczysta, co zapewnia widok na butelkę i szklanki, ale także wizualnie integruje obszerną konsolę z wnętrzem. Dodatkowo w dachu, bezpośrednio nad konsolą środkową, odzwierciedlając jej wymiary, znajduje się schowek, w którym przechowywane są cztery zestawy okularowe AR do odbioru systemu rzeczywistości mieszanej – mixed reality.
Audi dimesions – przemierzanie świata
Siła Audi activesphere concept to przekraczanie granic. Dotyczy to także połączenia samochodu, użytkowników i otoczenia. Po raz pierwszy nowy system łączy rzeczywistość fizyczną i sferę cyfrową, tworząc nowy świat: Audi dimesions – wymiary Audi.
Centralnym elementem nowego systemu są innowacyjne zestawy okularowe rzeczywistości mieszanej (mixed reality) – dostępne indywidualnie dla kierowcy i dla wszystkich pasażera. Użytkownicy, podczas zasiadania w Audi activesphere, mają dostęp do kompleksowego, cyfrowego ekosystemu.
W początkowym okresie, gogle VR ograniczały się do przedstawiania wirtualnej rzeczywistości bez żadnych elementów świata rzeczywistego. Jednak technologia ewoluowała w kierunku rzeczywistości rozszerzonej, w której świat rzeczywisty jest nakładany na treści wirtualne. Rzeczywistość mieszana jest w tej chwili w stanie przedstawiać treści wirtualne z przestrzennym odniesieniem do trójwymiarowego świata rzeczywistego. Nie ma wątpliwości, iż w przyszłości rzeczywistość mieszana wyniesie możliwości wyświetlaczy przeziernych AR na zupełnie nowy poziom pod względem elastyczności, precyzji i wyświetlanych treści.
Audi activesphere concept, jako pierwsze wykorzystuje pionierską generację tej technologii, która do wymiaru nałożonych na siebie światów realnego i cyfrowego, dodaje wymiar interakcji. Dzięki bezprecedensowej precyzji, najwyższej rozdzielczości i doskonałemu kontrastowi, system w polu widzenia użytkownika siedzącego za kierownicą wyświetla niewidoczne normalnie elementy obsługi i powierzchnie, na których ukazują się treści.
Sterowanie gestami
Innymi słowy, użytkownik może oglądać wirtualne treści, które początkowo mają charakter wyłącznie informacyjny. jeżeli skupi się wzrokiem na konkretnej informacji, sygnalizując w ten sposób zainteresowanie, system wyświetla jej szczegóły. Treść staje się więc elementem aktywnym i interaktywnym w momencie, gdy użytkownik skupi się na niej i zaangażuje np. dzięki gestów.
Ręka może intuicyjnie podążać za wzrokiem użytkownika, by sterować funkcjami samochodu, podczas gdy interfejs użytkownika (wirtualny wyświetlacz w zestawie okularowym) reaguje na zmiany w czasie rzeczywistym niczym konwencjonalny instrument. Cechą wyjątkowo „user friendly” jest to, iż wirtualny panel sterowania przesuwa się w kierunku użytkownika, dzięki czemu może on wygodnie współdziałać z interfejsem, niezależnie od pozycji jaką zajmuje w samochodzie.
Schludne, przestronne wnętrze Audi activesphere nie musi już uwzględniać miejsca na przyciski, przełączniki czy pokrętła, jak to miało miejsce w klasycznych kokpitach samochodowych. Żądany element pojawia się tylko wtedy, gdy użytkownicy go potrzebują. Na dodatek obsługuje się go równie intuicyjnie jak element fizyczny. Co ważne, funkcje samochodu nie są tu zorganizowane w typowy sposób, jak to ma miejsce w samochodzie z ekranami i fizycznymi funkcjami. Zamiast tego logicznie rozmieszczono je bezpośrednio przed związanymi z nimi elementami. Oto dwa przykłady: sterowanie klimatyzacją znajduje się przed nawiewem, a interaktywny panel rozrywki i dźwięku nad głośnikiem.
VR
Ogromne możliwości tej technologii nie są bynajmniej wyczerpane. W trybie off-road można na przykład wyświetlać wysokiej rozdzielczości trójwymiarową grafikę topograficzną nałożoną na rzeczywisty krajobraz oraz informacje dotyczące nawigacji i celu podróży. Można tu również zobaczyć informacje dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego, tj. ostrzeżenia o korkach lub śliskiej drodze.
W zależności od potrzeb i zadań, pasażerowie i kierowcy otrzymują w swoich zestawach rzeczywistości mieszanej bardzo indywidualne treści. Gdy kierowca koncentruje się na prowadzeniu pojazdu, pasażerowie mogą zacząć przeglądać treści. Mogą także przygotowywać czynności, które wykonywać będą już po dotarciu do celu podróży.
Jednocześnie mogą też kontrolować temperaturę i nawiew powietrza z klimatyzacji na swoje indywidualne miejsce. Mogą także przeglądać pliki w systemie muzycznym, z którego każdy z pasażerów może korzystać indywidualnie. Zestawy okularowe, by pasowały do geometrii wnętrza activesphere, zaprojektowano niezwykle precyzyjnie. Czujniki zestawów mierzą wnętrze z milimetrową precyzją. Wirtualne treści prezentowane są zatem zgodnie z osobistymi wymaganiami, a choćby wykorzystywane do indywidualnej interakcji.
Połączenie pomiędzy użytkownikami zestawu okularowego a samochodem, wraz z jego ekosystemem, daje ogromne możliwości także poza samochodem. Na przykład, trasy nawigacyjne czy wizytę w celu dokonania przeglądu można dziś przygotować z salonu na laptopie lub tablecie. W przyszłości technologia rzeczywistości mieszanej i zestaw słuchawkowy będą jedynym wymaganym sprzętem. Pasażer activesphere może też zabrać swój zestaw z samochodu na stok narciarski. Przy jego pomocy może wytyczyć najbardziej odpowiednią dla siebie trasę zjazdową, lub na rower, by pomagał w nawigacji na trasie.
W systemie, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdu, dostępne są informacje o samochodzie, naładowaniu akumulatorów, zasięgu oraz stacjach ładowania. W razie potrzeby pojawiają się w nim również ostrzeżenia, np. o niskim ciśnieniu w oponach. Dodatkowo dostępna jest także funkcja prognozy pogody jako kryterium wyboru trasy.
PPE – zindywidualizowana technika napędu
Najbardziej innowacyjny elektryczny system napędowy Audi: Premium Platform Electric, w uproszczeniu PPE, to ze względu na wymiary i poziom wydajności Audi activesphere concept najlepszy wariant układu napędowego dla tego pojazdu. Jest on rozwijany pod kierownictwem Audi wspólnie z Porsche AG. Pierwsze modele Audi produkcji seryjnej oparte na PPE zostaną zaprezentowane przed końcem 2023 roku.
Platformę PPE przeznaczono wyłącznie dla elektrycznych układów napędowych i w pełni wykorzystuje ona zalety tej technologii. Poprawia adekwatności jezdne samochodów, jest ekonomiczna i daje możliwość oferowania wielu opcji pakietowych.
Dzięki temu, Audi może skutecznie rozbudować gamę pojazdów elektrycznych w swoim portfolio o seryjnie produkowane samochody segmentów B i C. Ponadto, efekt skali pozwoli na zastosowanie technologii z klasy luksusowej do linii modeli nie mających sobie równych na rynku premium.
PPE to pierwsza platforma zaprojektowana z myślą o gamie niespotykanych dotąd samochodów produkcji seryjnej. To platforma SUV-ów i CUV-ów o dużym prześwicie, a także samochodów o niskiej sylwetce. Samochody te należą do podstawowej oferty Audi, jak np. Audi A6, którego wymiary i rozstaw osi są zbliżone do Audi activesphere concept.
Centralny element PPE to moduł baterii umieszczony pomiędzy osiami. W Audi activesphere concept mieści on około 100 kWh energii. Wykorzystanie całej powierzchni pomiędzy osiami pozwala na uzyskanie stosunkowo płaskiego układu akumulatora.
Silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi napędzanego na cztery koła Audi activesphere concept dostarczają łącznie 325 kW mocy. Produkują także 720 niutonometrów systemowego momentu obrotowego. Zawieszenie zarówno z przodu, jak i z tyłu jest pięciowahaczowe. W tym samochodzie koncepcyjnym zastosowano również zawieszenie pneumatyczne Audi adaptive air suspension z adaptacyjnymi amortyzatorami.
Szybkie ładowanie pod napięciem 800 volt
Sercem techniki napędowej we wszystkich przyszłych modelach PPE będzie technologia ładowania 800 V. Dzięki niej, na stacjach szybkiego ładowania o mocy 270 kW, będzie można naładować akumulator w bardzo krótkim czasie. Podobnie jest w tej chwili w Audi e-tron GT quattro. Wraz z PPE, ta rewolucyjna technologia po raz pierwszy wkroczy do produkowanych w wysokich wolumenach samochodów klasy średniej i luksusowej.
Technologia PPE umożliwia czas ładowania zbliżony do konwencjonalnego postoju na tankowanie samochodu z silnikiem spalinowym. Już 10 minut to wystarczający czas, by zabrać na pokład wystarczającą ilość energii do zasilenia samochodu na ponad 300 kilometrów.
W ciągu niespełna 25 minut akumulator o pojemności 100 kWh ładuje się od 5 do 80 procent. W połączeniu z zasięgiem ponad 600 km, Audi activesphere pozycjonuje się jako pojazd bezwarunkowo nadający się do pokonywania długich dystansów.
Informacja prasowa