Auta z czujnikami do parkowania dla kursantów prawa jazdy? „Trzeba modernizować flotę”

22 godzin temu
Zdjęcie: Zmiana floty w siedleckim WORD (autor: RDC)


Po 20 latach ople corsy znikną z siedleckiego WORD-u. Wysłużoną flotę samochodów egzaminacyjnych zastąpią nowoczesne suzuki swifty wyposażone m.in. w kamery cofania i czujniki, system monitoringu, a dla egzaminatorów także w pedał sprzęgła.

Jak mówi dyrektor WORD Daniel Pióro, to konieczność.

Tych egzaminów mamy naprawdę bardzo dużo. W samym roku 2024 przeprowadziliśmy ponad 27 tysięcy egzaminów praktycznych. Ponad 70 proc. wszystkich egzaminów dotyczy właśnie kategorii B – zauważa.

Egzaminator nadzorujący Stefan Kukla uważa, iż WORD musi iść z duchem czasu.

Nie możemy sobie pozwolić na to, iż ktoś zdaje na skrzyni manualnej bez żadnego czujnika, a potem wsiada do samochodu, kupi sobie elektryka czy inny samochód i od nowa będzie musiał się uczyć – mówi.

Podobnego zdania są egzaminowani.

Umowa jest już podpisana, 15 nowych czerwonych aut dotrze do placówki do końca sierpnia. Będą służyć i WORD-owi w Siedlcach, i oddziałowi w Garwolinie.

„WORD-y muszą modernizować flotę”

Rzecznik Instytutu Transportu Samochodowego Mikołaj Krupiński uważa z kolei, iż wymiana samochodów nauki jazdy w WORD-ach to naturalna kolej rzeczy.

Te technologie same nie zdadzą egzaminu za kursanta, raczej dostosowują proces szkoleniowy do współczesnych realiów technologicznych i wymagań bezpieczeństwa. Tym bardziej iż Unia Europejska wymaga, aby nowe pojazdy były wyposażone już standardowo w szereg określonych systemów, m.in. inteligentnego asystenta prędkości, kamery cofania czy system awaryjnego hamowania, zatem WODR-y muszą modernizować flotę – podkreśla.

Nowe technologie i systemy są już standardem. Jak jednak zaznacza ekspert, to nie oznacza, iż kierowcy będą umieć mniej.

Na pewno wartością dodaną jest także to, iż te systemy asystujące, wspomagające kierowanie, czujniki parkowania, monitorowanie martwego pola na pewno minimalizują ryzyko błędów, które są przecież czymś zupełnie naturalnym u początkujących kierowców, toteż zwiększają one bezpieczeństwo zarówno kursanta, jak i innych uczestników ruchu – zauważa Krupiński.

Koszt wymiany floty w siedleckim WORD to ponad 1,2 mln zł.

Idź do oryginalnego materiału