Stalexport Autostrada Małopolska S.A. opublikowała podsumowanie wyników finansowych za 2024 rok dla płatnego odcinka autostrady A4 między Krakowem a Katowicami. Choć liczba pojazdów korzystających z trasy praktycznie się nie zmieniła, spółka odnotowała wyraźny wzrost przychodów i zysków. Wszystko to za sprawą ubiegłorocznej podwyżki stawek za przejazd. Jednak to jeszcze nie koniec – wszystko wskazuje na to, iż już od kwietnia 2025 roku kierowcy zapłacą jeszcze więcej, co ponownie przełoży się na wzrost przychodów spółki.
W 2024 roku średnie dobowe natężenie ruchu na autostradzie A4 między Krakowem a Katowicami wyniosło 48 285 pojazdów. W porównaniu do 2023 roku oznacza to jedynie minimalny wzrost na poziomie 0,3%. W przypadku samochodów osobowych odnotowano wzrost o 0,2%, a dla ciężarówek o 0,6%. W praktyce oznacza to, iż liczba pojazdów korzystających z trasy pozostała niemal na tym samym poziomie co rok wcześniej.
Mimo stagnacji w ruchu, Stalexport odnotował znaczny wzrost przychodów. W 2024 roku wpływy z poboru opłat wzrosły aż o 13,8%, osiągając poziom 573 milionów złotych. To znacząca różnica w porównaniu do 2023 roku, gdy przychody z tego tytułu wynosiły 503 miliony złotych. Skąd taki wzrost? Kluczowym czynnikiem były kwietniowe podwyżki stawek za przejazd.
Od 1 kwietnia 2024 roku kierowcy samochodów osobowych muszą płacić więcej za przejazd 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4. Cena wzrosła z 30 zł do 32 zł – co oznacza, iż na każdej z dwóch bramek kierowcy osobówek płacą po 16 zł zamiast dotychczasowych 15 zł.
Jeszcze większe podwyżki dotknęły kierowców pojazdów ciężarowych. Od kwietnia 2024 roku stawka na każdej z bramek wzrosła z 46 zł do 49 zł, co oznacza, iż za przejazd całym odcinkiem muszą oni zapłacić aż 98 zł zamiast wcześniejszych 92 zł. Te zmiany bezpośrednio przełożyły się na zwiększone przychody spółki, ponieważ liczba pojazdów korzystających z trasy nie wzrosła, a wpływy znacząco się zwiększyły.
Dzięki wyższym opłatom Stalexport Autostrada Małopolska S.A. odnotowała bardzo dobre wyniki finansowe. Zysk netto przypadający na właścicieli jednostki dominującej wzrósł do 132,9 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 21% w porównaniu do poprzedniego roku.
Mimo wzrostu zysków operacyjnych, spółka odnotowała znaczący spadek środków pieniężnych netto z działalności operacyjnej – z 151,3 mln zł w 2023 roku do 81,4 mln zł w 2024 roku. Może to wskazywać na rosnące wydatki związane z utrzymaniem infrastruktury oraz ewentualne przygotowania do przyszłych inwestycji.
Obecne wyniki finansowe Stalexportu pokazują, iż wzrost opłat przełożył się na znaczące zwiększenie przychodów. Spółka nie zamierza jednak na tym poprzestać. Już od 1 kwietnia 2025 roku kierowców czekają kolejne podwyżki.
Stalexport Autostrada Małopolska S.A. wystąpił do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z wnioskiem o zgodę na podniesienie opłat dla pojazdów wszystkich kategorii, z wyjątkiem motocykli. jeżeli wniosek zostanie zaakceptowany, kierowcy po raz kolejny zapłacą więcej. Więcej o nowych stawkach pisaliśmy tutaj: