Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wprowadza przełomowy program Mój elektryk 2.0, oferując bezprecedensowe wsparcie finansowe sięgające choćby 40 tysięcy złotych na zakup samochodu elektrycznego. Ten ambitny projekt, dysponujący budżetem 1,6 miliarda złotych, ma umożliwić dofinansowanie zakupu 40 tysięcy bezemisyjnych pojazdów zarówno dla osób prywatnych, jak i przedsiębiorców.
Fot. Shutterstock / Warszawa w Pigułce
Program wprowadza innowacyjne rozwiązanie w postaci bonusu za złomowanie starych samochodów spalinowych, oferując dodatkowe 10 tysięcy złotych dla właścicieli, którzy posiadali swoje pojazdy przez minimum trzy lata i zezłomowali je po 1 lutego 2020 roku.
Szczególnie istotne jest wprowadzenie dodatkowego wsparcia dla osób o niższych dochodach, które mogą otrzymać extra 5 tysięcy złotych, jeżeli ich roczny dochód nie przekracza 120 tysięcy złotych.
Te zmiany mogą mieć daleko idące skutki społeczne, szczególnie w kontekście transformacji transportowej polskiego społeczeństwa. Program może przyspieszyć proces elektryfikacji transportu w Polsce, szczególnie wśród klasy średniej, dla której wysokie ceny samochodów elektrycznych stanowiły dotąd główną barierę wejścia.
Szczególnie istotne może być wsparcie dla przedsiębiorców, które może prowadzić do szybkiej elektryfikacji flot firmowych, tym samym zwiększając widoczność pojazdów elektrycznych w przestrzeni publicznej i przyspieszając rozwój infrastruktury ładowania. Jednocześnie mechanizm premiujący złomowanie starych pojazdów może przyczynić się do odmłodzenia parku samochodowego w Polsce i poprawy bezpieczeństwa na drogach.
W szerszej perspektywie, program może wpłynąć na zmianę postrzegania mobilności elektrycznej w polskim społeczeństwie. Dodatkowe wsparcie dla osób o niższych dochodach może pomóc w demokratyzacji dostępu do nowoczesnych technologii transportowych, zmniejszając ryzyko powstania nowych form wykluczenia społecznego.
Program może również stymulować rozwój nowych modeli biznesowych w sektorze motoryzacyjnym, od usług car-sharingu po innowacyjne rozwiązania w zakresie infrastruktury ładowania. Jednocześnie masowa elektryfikacja transportu może przyczynić się do poprawy jakości powietrza w miastach, co może mieć pozytywny wpływ na zdrowie publiczne i jakość życia mieszkańców.