Po ponad dwóch dekadach bez zmian, cennik badań technicznych pojazdów użytkowych w Polsce doczekał się aktualizacji. Nowe stawki obowiązują od 19 września, a podwyżki mają wpływ na koszty operacyjne firm transportowych właścicieli flot oraz same stacje diagnostyczne. Sprawdzamy, co dokładnie się zmienia, jak i dlaczego?
Spis treści:
- Rewolucja w branży po 20 latach
- Dlaczego wprowadzono podwyżki?
- Nowe stawki badań technicznych – ciężarówki, naczepy, autobusy
Rewolucja w branży po 20 latach
Nie jest żadną tajemnicą, iż wprowadzone zmiany były jednymi z najbardziej oczekiwanych, ale również kontrowersyjnych, wydarzeń w polskiej motoryzacji. Podwyżki odczuje najmocniej branża TSL, jednak uczciwie przyznać trzeba, iż dotychczasowe stawki za badania techniczne były wręcz niewiarygodnie niskie.
Do 19 września 2025 r. „przegląd” ciężarówki kosztował 176 zł, a po wejściu w życiu nowych stawek zapłacić za niego trzeba 269 zł. Ta podwyżka jest istotna dla całej branży transportowej. Badania techniczne to nie tylko obowiązek prawny, ale także stały koszt operacyjny, który przy dużych flotach ma znaczący wpływ na budżet przedsiębiorstwa.
Dlaczego wprowadzono podwyżki?
Podniesienie opłat to nie tylko decyzja administracyjna, ale przede wszystkim odpowiedź na realne wyzwania, z którymi zmagają się stacje SKP. Rosnące koszty energii, wynagrodzeń i serwisu urządzeń od lat podważały rentowność tych punktów.
Argumenty Ministerstwa Infrastruktury i stacji SKP
Jak podkreślono w oficjalnym komunikacie resortu pt. „Urealnienie w systemie badań technicznych po 21 latach”, obecna struktura opłat przestała odzwierciedlać rzeczywiste nakłady ponoszone przez SKP. Wśród głównych przyczyn decyzji o podwyżce znalazły się:
- wzrost kosztów zatrudnienia personelu technicznego, w tym obowiązkowych szkoleń i certyfikacji diagnostów,
- rosnące ceny energii i utrzymania infrastruktury technicznej, zwłaszcza w związku z wyśrubowanymi normami środowiskowymi i bezpieczeństwa,
- degradacja sprzętu pomiarowego, który w wielu stacjach ma ponad 15 lat i wymaga pilnej modernizacji.
Argumenty MI są zbieżne z sygnałami od Stacji Kontroli Pojazdów, które wielokrotnie wskazywały iż od 2004 r. znacząco wzrosły koszty zatrudnienia, energii, eksploatacji i amortyzacji urządzeń pomiarowych, a także obciążenia administracyjne.
Nowe stawki badań technicznych – ciężarówki, naczepy, autobusy
Zmiany dotyczą zarówno przeglądów okresowych, jak i specjalistycznych badań dodatkowych. W tabeli poniżej prezentujemy nowe stawki za przegląd techniczny samochodów i naczep.
| Typ pojazdu | Dotychczasowa opłata | Nowa opłata (od 19.09.2025) |
| Samochód osobowy do 3,5 t | 98 zł | 149 zł |
| Samochód ciężarowy 3,5–16 t | 153 zł | 234 zł |
| Samochód ciężarowy powyżej 16 t | 176 zł | 269 zł |
| Naczepa/przyczepa do 3,5 t | 81 zł | 119 zł |
| Naczepa/przyczepa 3,5–16 t | 126 zł | 249 zł |
| Naczepa/przyczepa powyżej 16 t | 177 zł | 270 zł |
| Autobus | 199 zł | 305 zł |
Tabela 1. Porównanie starych i nowych stawek za badania techniczne samochodów i naczep.
Badania specjalne: LPG/CNG, powypadkowe i inne
Więcej zapłacimy także za badania specjalistyczne. O to aktualnie obowiązujące stawki za:
- badanie pojazdu z instalacją LPG/CNG – 96 zł
- badanie po kolizji/wypadku – 143 zł
- ustalenie danych technicznych (brak tabliczki VIN) – 62 zł
- dodatkowe badanie z art. 81 ust. 11 PORD (spóźnienie) – 50 zł
W przypadku pojazdów ciężarowych i zestawów po kolizjach, pełne badanie będzie połączone z opłatą za przegląd okresowy, co znacząco podnosi koszt obsługi serwisowej po zdarzeniu drogowym.

1 tydzień temu












