Będą dwie koncepcje tramwaju na Psie Pole

strefamiast.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: Dwa najlepsze warianty trasy na Psie Pole


86 procent mieszkańców Wrocławia, którzy wypowiedzieli się w konsultacjach społecznych o tramwaju na Psie Pole, chce by inwestycja powstała. Rozbieżne są jednak ich argumenty i oczekiwania co do tego, w którym wariancie. W czasie konsultacji społecznych wpłynęło około 2 tysięcy opinii.

Od 4 marca do 6 kwietnia 2025 odbywały się konsultacje dotyczące trasy tramwajowej na Psie Pole. Z przeprowadzonych analiz wynikało, iż z dziesięciu wstępnie proponowanych wariantów najkorzystniejsze dla tramwaju na Psie Pole są trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską. Obie biegną dalej wzdłuż al. Brücknera do ul. Krzywoustego oraz przez nowy most nad Widawą i tu - w zależności od wariantów: albo bliżej rzeki w korytarzu ul. Dywizjonu 303 albo w stronę ronda Lotników Polskich.

– Rozmawialiśmy z mieszkańcami o rekomendacjach ekspertów i dwóch proponowanych wariantach tej inwestycji. Docelowo chcemy tam tramwaje. Ale ciekawym rozwiązaniem, które się pojawiło w konsultacjach jest pomysł poprowadzenia wcześniej trasy autobusowej, a potem dodanie tramwaju. Mieszkańcy w konsultacjach wskazują, iż istniejąca siatka połączeń autobusowych działa tam sprawnie, tylko ważne by „odciąć je od ruchu samochodowego”. Na Psim Polu mieszka w tej chwili około 24 tysięcy osób - to, jedno z najbardziej zaludnionych osiedli Wrocławia, które wciąż intensywnie się rozwija – podkreśla prezydent Jacek Sutryk.

W czasie konsultacji społecznych mieszkańcy mogli zapoznać się z dwoma wariantami, porozmawiać z ekspertami odpowiedzialnymi za analizy i powiedzieć, który z wariantów jest według nich - najlepszy. Co mieszkańcy sądzą o poszczególnych wariantach? Wariant W1 jest postrzegany przez część osób biorących udział w konsultacjach jako lepiej dostosowany do obsługi gwałtownie rozwijających się obszarów mieszkaniowych w rejonie ulic Dywizjonu 303 i Litewskiej. Mieszkańcy argumentowali, iż linia tramwajowa poprawiłaby nowym osiedlom dostępność do transportu publicznego, zmniejszając zależność od samochodów i zmniejszając korki.

Konsultacje na Psim Polu

Wśród opinii osób biorących udział w konsultacjach najczęściej pojawiającym się argumentem przeciwko wariantowi W1 trasy tramwajowej jest obawa przed zniszczeniem terenów zieleni i utratą spokojnego charakteru tej części Psiego Pola.

Wskazując na wariant W2 czyli przez rynek osiedla mieszkańcy mówili o tym, iż przechodzi przez gęsto zaludnione obszary, gdzie mieści się dużą sklepów i obiektów handlowych. Część osób biorących udział w konsultacjach doceniała fakt, iż trasa W2 przechodziłaby przez rondo Lotników Polskich, będące ważnym węzłem przesiadkowym. Przeciwnicy tego wariantu obawiają się naruszenia historycznego charakteru rynku Psiego Pola i tego, czy poprowadzenie tam tramwaju nie jest potencjalnym zagrożeniem dla stojących tam budynków, które nie maja piwnic i płytkie fundamenty. Obawiają się też hałasu, drgań i uciążliwości.

Pętla w pobliżu cmentarza Kiełczowskiego jest postrzegana przez mieszkańców jako zaleta. Sporo osób proponowało też zorganizowanie tam parkingu park and ride lub przedłużenie systemu komunikacyjnego do Kiełczowa i innych sąsiednich terenów.

– Konsultacje społeczne nie wskazały jednoznacznie żadnego z wariantów, dlatego na tym etapie nie zdecydowaliśmy się na ostateczny jego wybór. Zapadła decyzja o przygotowaniu koncepcji dla obu wariantów trasy. Ta koncepcja, w dużo większym stopniu niż studium korytarzowe, rozrysuje trasy, przeanalizuje oba warianty pod kątem technicznym oraz oszacuje wpływ torowiska na ulice i otoczenie. Przyszły projektant będzie miał za zadanie szczegółowo przeanalizować obie trasy także pod kątem poziomu hałasu, drgań, ingerencji w tereny zieleni i propozycji mieszkańców co do usytuowania przystanków. Pozwoli to na przeanalizowanie obaw i zagrożeń wskazanych przez mieszkańców dotyczących budowy jednej i drugiej trasy. W obu opcjach pętla tramwajowa – zgodnie z sugestiami mieszkańców - będzie usytuowana w rejonie cmentarza Kiełczowskiego – informuje dyrektor Monika Kozłowska-Święconek.

Przetarg na wykonanie tej koncepcji będzie przygotowany i ogłoszony jeszcze w 2025 roku. Po opracowaniu koncepcji dla obu wariantów wraz z dodatkowymi analizami zostanie podjęta decyzja o wyborze wariantu do dalszego projektowania budowlanego.

Idź do oryginalnego materiału