Ponad dwa miliony złotych pochłonie budowa nowej kładki pieszo-rowerowej nad Bystrzycą oraz stworzenie tras rowerowych typu singletrack w Bystrzycy Górnej i Lubachowie. Niedawno wybrano firmy, które zajmą się realizacją tych dwóch zadań w ramach dużego projektu rozbudowy infrastruktury turystycznej oraz sportowej na terenie gminy Świdnica. Przewiduje on również budowę przystani kajakowej w Burkatowie oraz punktów biwakowych z zapleczem sanitarnym dla turystów w kilku miejscowościach. Na realizację całego projektu gmina pozyskała dofinansowanie w wysokości blisko 6,8 mln złotych z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.
Od szatni sportowych, przez pola biwakowe, po przystań kajakową
– W 2022 roku rozpoczęto realizacje pierwszego zadania pod nazwą „Modernizacja i dostosowanie szatni sportowej w Bystrzycy Górnej na potrzeby węzła sanitarnego dla potrzeb stanicy rowerowej z polem biwakowym”. Wartość zadania zgodnie z podpisaną umową wynosi 439 900 zł. W roku ubiegłym wykonano roboty rozbiórkowe w szatni sportowej. Planowany termin zakończenia zadania to maj 2023 roku – informuje Janusz Waligóra, rzecznik prasowy Urzędu Gminy Świdnica.
W styczniu 2023 roku podpisano umowy na wykonanie kolejnych dwóch zadań. Pierwsze z nich przewiduje budowę szatni piłkarskiej przy świetlicy wiejskiej oraz boisku w Burkatowie. Oprócz funkcji sportowej będzie ona wykorzystywana również jako węzeł higieniczno-sanitarny oraz miejsce przygotowania posiłków przy polu biwakowym, które zostanie wydzielone na terenie inwestycji. Tuż obok, przy parku krajobrazowym ze stawami, wybudowania zostanie przystań z magazynem na kajaki oraz tarasem kajakowym. Na wykonanie tych prac trafi 1 mln 601 tys. złotych.
Drugie z zadań, którego realizacja pochłonie blisko 1 mln 828 tys. złotych, dotyczy budowy stanicy rowerowej w Wilkowie. – Obiekt wykorzystywany będzie przez odwiedzających turystów pieszych i rowerowych, jako zaplecze higieniczno-sanitarne, miejsce przygotowania posiłku oraz punkt ładowania rowerów elektrycznych przy wydzielonym na terenie inwestycji polu biwakowym – wyjaśniono w dokumentacji projektowej.
W planach pozostało budowa stanic rowerowych w Bystrzycy Dolnej i Lubachowie.
Aktywny wypoczynek wśród przyrody na dwóch kółkach
W lutym nadeszły dobre wieści dla miłośników jednośladów. W ubiegłym tygodniu wyłoniono firmę, która zajmie się budową tras rowerowych typu singletrack w Bystrzycy Górnej oraz Lubachowie. Singletracki to specjalnie zaprojektowane terenowe ścieżki do jazdy rowerem górskim. Trasy tego typu są jednokierunkowe, mają niewielką szerokość dostosowaną do poruszania się rowerem, a także są rozróżnione kolorystycznie według trudności. Projektowane są przy tym w taki sposób, aby umożliwiać korzystanie z nich przez szerokie grono odbiorców – od początkujących po doświadczonych rowerzystów.
Zgodnie z opracowaną wcześniej koncepcją, w ramach inwestycji w Bystrzycy Górnej powstaną trzy pętle ścieżek typu singletrack o szerokości od 1 do 2 metrów i łącznej długości 5670 metrów. Pierwsza trasa (pętla zielona) o długości 700 metrów będzie trasą łagodną z niewielkimi nachyleniami. Druga trasa (pętla niebieska) ma mieć długość 3470 metrów, natomiast trzecia (pętla czerwona) – 1500 metrów (zjazd z obu pętli odbywałby się trasą żółtą). Swój początek wszystkie trasy będą miały przy lokalnym boisku piłkarskim. W Lubachowie przewidziano utworzenie toru treningowego o długości 528 metrów, którzy w przyszłości sąsiadować miałby z projektowanym pumptrackiem – specjalnym torem pełnym zakrętów i niewielkich wzniesień.
Wszystkie ścieżki zostaną oznakowane słupkami, zaś na starcie przewidziano ustawienie mapy tras z opisem ich trudności i kilometrażem, a także tablic z regulaminem korzystania z singletracków. Trasy powstaną w miejscu istniejących ścieżek wydeptanych przez pieszych i zwierzęta, które zostaną dostosowane do potrzeb rowerowych. W ramach prac budowlanych nie przewiduje się wycinki drzew, a jedynie przycięcie krzewów znajdujących się w bezpośredniej bliskości ścieżek.
Wyłoniony w przetargu wykonawca, którym została firma Arek Bike Center, będzie musiał uporać się z powierzonym zadaniem w terminie do 5 miesięcy od dnia przekazania placu budowy. Na wykonanie obu tras rowerowych trafi w sumie 735 tys. złotych.
Nowa kładka stanie nad Bystrzycą
Wiadomo już również, kto zajmie się budową nowej kładki pieszo-rowerowej nad Bystrzycą, łączącej miejscowość Wiśniowa z Niegoszowem. Powstanie ona w miejscu dawnej kładki pieszej, która została zerwana przez wysoką wodę w październiku 2020 roku. W wyniku intensywnych opadów deszczu poziom wody na Bystrzycy sięgnął wówczas 338 cm na stacji pomiarowej w Kraskowie, przekraczając stan alarmowy o 88 cm.
Nowa kładka o konstrukcji stalowej kratownicowej, długości blisko 40 metrów i szerokości użytkowej wynoszącej 2 metry, miałaby zostać wybudowana w ciągu 11 miesięcy od dnia przekazania wykonawcy placu budowy.
Realizacją tego zadania zainteresowanych było dziewięć firm, które zaproponowały wykonanie prac za kwoty sięgające od 1 mln 291 tys. złotych do 3 mln 354 tys. złotych. Ostatecznie zamówienia udzielono firmie PPHU MAKS z Wrocławia, która złożyła najtańszą ofertę.
Michał Nadolski
[email protected]