Będzie można wyszaleć się na rowerze lub wybrać na przejażdżkę na nową kładkę nad Bystrzycą. Turystyczne inwestycje w gminie Świdnica

1 rok temu
Zdjęcie: wizualizacja stanicy rowerowej w Wilkowie (mat. UG Świdnica)


Ponad dwa miliony złotych pochłonie budowa nowej kładki pieszo-rowerowej nad Bystrzycą oraz stworzenie tras rowerowych typu singletrack w Bystrzycy Górnej i Lubachowie. Niedawno wybrano firmy, które zajmą się realizacją tych dwóch zadań w ramach dużego projektu rozbudowy infrastruktury turystycznej oraz sportowej na terenie gminy Świdnica. Przewiduje on również budowę przystani kajakowej w Burkatowie oraz punktów biwakowych z zapleczem sanitarnym dla turystów w kilku miejscowościach. Na realizację całego projektu gmina pozyskała dofinansowanie w wysokości blisko 6,8 mln złotych z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

Od szatni sportowych, przez pola biwakowe, po przystań kajakową

W 2022 roku rozpoczęto realizacje pierwszego zadania pod nazwą „Modernizacja i dostosowanie szatni sportowej w Bystrzycy Górnej na potrzeby węzła sanitarnego dla potrzeb stanicy rowerowej z polem biwakowym”. Wartość zadania zgodnie z podpisaną umową wynosi 439 900 zł. W roku ubiegłym wykonano roboty rozbiórkowe w szatni sportowej. Planowany termin zakończenia zadania to maj 2023 roku – informuje Janusz Waligóra, rzecznik prasowy Urzędu Gminy Świdnica.

W styczniu 2023 roku podpisano umowy na wykonanie kolejnych dwóch zadań. Pierwsze z nich przewiduje budowę szatni piłkarskiej przy świetlicy wiejskiej oraz boisku w Burkatowie. Oprócz funkcji sportowej będzie ona wykorzystywana również jako węzeł higieniczno-sanitarny oraz miejsce przygotowania posiłków przy polu biwakowym, które zostanie wydzielone na terenie inwestycji. Tuż obok, przy parku krajobrazowym ze stawami, wybudowania zostanie przystań z magazynem na kajaki oraz tarasem kajakowym. Na wykonanie tych prac trafi 1 mln 601 tys. złotych.

wizualizacja stanicy rowerowej w Wilkowie (mat. UG Świdnica)

Drugie z zadań, którego realizacja pochłonie blisko 1 mln 828 tys. złotych, dotyczy budowy stanicy rowerowej w Wilkowie. – Obiekt wykorzystywany będzie przez odwiedzających turystów pieszych i rowerowych, jako zaplecze higieniczno-sanitarne, miejsce przygotowania posiłku oraz punkt ładowania rowerów elektrycznych przy wydzielonym na terenie inwestycji polu biwakowym – wyjaśniono w dokumentacji projektowej.

W planach pozostało budowa stanic rowerowych w Bystrzycy Dolnej i Lubachowie.

Aktywny wypoczynek wśród przyrody na dwóch kółkach

W lutym nadeszły dobre wieści dla miłośników jednośladów. W ubiegłym tygodniu wyłoniono firmę, która zajmie się budową tras rowerowych typu singletrack w Bystrzycy Górnej oraz Lubachowie. Singletracki to specjalnie zaprojektowane terenowe ścieżki do jazdy rowerem górskim. Trasy tego typu są jednokierunkowe, mają niewielką szerokość dostosowaną do poruszania się rowerem, a także są rozróżnione kolorystycznie według trudności. Projektowane są przy tym w taki sposób, aby umożliwiać korzystanie z nich przez szerokie grono odbiorców – od początkujących po doświadczonych rowerzystów.

Zgodnie z opracowaną wcześniej koncepcją, w ramach inwestycji w Bystrzycy Górnej powstaną trzy pętle ścieżek typu singletrack o szerokości od 1 do 2 metrów i łącznej długości 5670 metrów. Pierwsza trasa (pętla zielona) o długości 700 metrów będzie trasą łagodną z niewielkimi nachyleniami. Druga trasa (pętla niebieska) ma mieć długość 3470 metrów, natomiast trzecia (pętla czerwona) – 1500 metrów (zjazd z obu pętli odbywałby się trasą żółtą). Swój początek wszystkie trasy będą miały przy lokalnym boisku piłkarskim. W Lubachowie przewidziano utworzenie toru treningowego o długości 528 metrów, którzy w przyszłości sąsiadować miałby z projektowanym pumptrackiem – specjalnym torem pełnym zakrętów i niewielkich wzniesień.

mapa poglądowa przebiegu tras w Bystrzycy Górnej (mat. UG Świdnica)

Wszystkie ścieżki zostaną oznakowane słupkami, zaś na starcie przewidziano ustawienie mapy tras z opisem ich trudności i kilometrażem, a także tablic z regulaminem korzystania z singletracków. Trasy powstaną w miejscu istniejących ścieżek wydeptanych przez pieszych i zwierzęta, które zostaną dostosowane do potrzeb rowerowych. W ramach prac budowlanych nie przewiduje się wycinki drzew, a jedynie przycięcie krzewów znajdujących się w bezpośredniej bliskości ścieżek.

Wyłoniony w przetargu wykonawca, którym została firma Arek Bike Center, będzie musiał uporać się z powierzonym zadaniem w terminie do 5 miesięcy od dnia przekazania placu budowy. Na wykonanie obu tras rowerowych trafi w sumie 735 tys. złotych.

Nowa kładka stanie nad Bystrzycą

pozostałości dawnej kładki (mat. UG Świdnica)

Wiadomo już również, kto zajmie się budową nowej kładki pieszo-rowerowej nad Bystrzycą, łączącej miejscowość Wiśniowa z Niegoszowem. Powstanie ona w miejscu dawnej kładki pieszej, która została zerwana przez wysoką wodę w październiku 2020 roku. W wyniku intensywnych opadów deszczu poziom wody na Bystrzycy sięgnął wówczas 338 cm na stacji pomiarowej w Kraskowie, przekraczając stan alarmowy o 88 cm.

Nowa kładka o konstrukcji stalowej kratownicowej, długości blisko 40 metrów i szerokości użytkowej wynoszącej 2 metry, miałaby zostać wybudowana w ciągu 11 miesięcy od dnia przekazania wykonawcy placu budowy.

Realizacją tego zadania zainteresowanych było dziewięć firm, które zaproponowały wykonanie prac za kwoty sięgające od 1 mln 291 tys. złotych do 3 mln 354 tys. złotych. Ostatecznie zamówienia udzielono firmie PPHU MAKS z Wrocławia, która złożyła najtańszą ofertę.

1 z 7
projekt nowej kładki nad Bystrzycą (mat. UG Świdnica)
lokalizacja kładki nad Bystrzycą (mat. UG Świdnica)
pozostałości dawnej kładki (mat. UG Świdnica)
pozostałości dawnej kładki (mat. UG Świdnica)
pozostałości dawnej kładki (mat. UG Świdnica)
pozostałości dawnej kładki (mat. UG Świdnica)
pozostałości dawnej kładki (mat. UG Świdnica)

Michał Nadolski
[email protected]

Idź do oryginalnego materiału