Ogłoszenie przetargu na przeprowadzenie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę dla pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI) to przełomowy moment w rozwoju infrastruktury w Beskidach. Droga ekspresowa S52, łącząca Bielsko-Białą z Głogoczowem, ma zmienić oblicze komunikacyjne regionu i zapewnić sprawny transport pomiędzy miastami województwa Śląskiego i Małopolskiego.
Beskidzka Droga Integracyjna – najważniejszy projekt dla regionu
Przetarg obejmuje pierwszy odcinek, liczący 16 km, między węzłami Bielsko-Biała Hałcnów a Bulowice. To część większego projektu, którego celem jest stworzenie 61 km drogi ekspresowej S52. Ten odcinek ma szczególne znaczenie, jako fragment drogi wyjazdowej z Bielska-Białej na wschód i południową obwodnicę małopolskich Kęt.
Planuje się, iż część trasy, biegnąca przez województwo śląskie, umożliwi ominięcie Kóz. Nowa droga zyska także trzy strategiczne węzły komunikacyjne: Kozy, Kęty i Bulowice, które połączą BDI z istniejącą już DK52 z Cieszyna. Warto dodać, iż z drogi codziennie korzysta prawie 20 tysięcy pojazdów, co podkreśla wagę tej inwestycji.
Planowane działania w przetargu
Pierwszy przetarg obejmuje nie tylko badania geologiczne, ale także przygotowanie dokumentacji projektowej, która pozwoli na uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wykonawca będzie musiał przeprowadzić szczegółowe analizy terenu, w tym ponad 6,6 tys. odwiertów i 2,4 tys. sondowań. Badania mają na celu dokładne określenie warunków geologicznych oraz nośności podłoża, co jest najważniejsze dla bezpiecznego i trwałego zaprojektowania drogi.
Zmiany w przetargu – co nowego?
Po unieważnieniu poprzedniego przetargu wiosną 2024 roku, z uwagi na wysokie ceny ofert, przetarg został podzielony na cztery mniejsze postępowania. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko związane z realizacją inwestycji i daje szansę na szersze zainteresowanie wykonawców. Ogłoszenie o pierwszym przetargu, który obejmuje odcinek najbardziej wysunięty na zachód, stanowi krok w stronę efektywnego i kompleksowego przygotowania trasy.
Kolejne kroki – budowa i przyszłość BDI
Po zakończeniu wszystkich przetargów związanych z przygotowaniem dokumentacji dla kolejnych odcinków, w tym odcinka między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską, planowane jest rozpoczęcie budowy drogi w 2027 roku. Zgodnie z planami, budowa BDI ma zakończyć się w 2030 roku, a cała inwestycja, stanowiąca część rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Potencjał Beskidzkiej Drogi Integracyjnej
Beskidzka Droga Integracyjna to projekt, który nie tylko poprawi komfort podróży, ale również przyczyni się do rozwoju gospodarki regionu, zwiększając przepustowość dróg, ułatwiając transport towarów i poprawiając dostępność do innych kluczowych węzłów komunikacyjnych w Małopolsce i na Śląsku. Budowa BDI to inwestycja, na którą czekają zarówno mieszkańcy regionu, jak i przedsiębiorcy.