
Polacy pokochali rowery, ale głównie jako sposób na relaks i poprawę kondycji. Najnowszy raport pokazuje, jak mieszkańcy naszego kraju korzystają z dwóch kółek, a dane dotyczące Białegostoku ujawniają zarówno sukcesy, jak i wyzwania stolicy podlaskiego w budowaniu przyjaznej infrastruktury rowerowej.
Większość Polaków deklaruje, iż potrafi jeździć na rowerze, a aż 89% korzysta z własnego pojazdu. To pokazuje, jak popularna stała się ta forma aktywności w naszym kraju. Białostoczanie, podobnie jak mieszkańcy innych miast, najchętniej wybierają rowery miejskie (49%) oraz górskie (32%). Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszą się modele szosowe (11,9%) i gravelowe (4,2%), a zaledwie 4,9% ankietowanych decyduje się na rowery z napędem elektrycznym.
Motywacje do siadania na rower są różnorodne, ale dominują te związane z dbaniem o siebie i bliskich. W pytaniu wielokrotnego wyboru potrzebę relaksu i poprawy samopoczucia wskazało 60,8% respondentów, a zamiar poprawy kondycji fizycznej i zdrowia — 60,7%. Dla około 34% ankietowanych rower to sposób na spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi. Dodatkowo 27% uznało jazdę na rowerze za tani i szybki środek transportu do pracy, szkoły czy na zakupy.
Białystok na tle wyzwań infrastrukturalnych
Stolica podlaskiego może pochwalić się 171 kilometrami dróg rowerowych, co przekłada się na 1,7 km tras na każdy kilometr kwadratowy powierzchni miasta. Stosunek długości dróg rowerowych do dróg publicznych wynosi 37%, co plasuje Białystok w średniej krajowej.
Miasto ma jednak obszary wymagające poprawy. W Białymstoku nie funkcjonują mobilne stacje napraw rowerowych, co utrudnia rowerzystom szybkie usunięcie drobnych awarii podczas jazdy. Pozytywnym akcentem jest natomiast jeden inteligentny totem rowerowy, który pomaga dostosować tempo jazdy na skrzyżowaniach.
Niepokojące są dane dotyczące bezpieczeństwa – liczba zdarzeń z udziałem rowerzystów w Białymstoku wzrosła w 2024 roku do 209, czyli o 30 więcej niż w roku poprzednim. To sygnał, iż wraz z rosnącą popularnością rowerów potrzebne są działania na rzecz poprawy kultury ruchu i bezpieczeństwa na drogach.

System BiKeR wymaga zmian
System miejskiej wypożyczalni rowerowej „BiKeR” (Białostocka Komunikacja Rowerowa) funkcjonował w 2024 roku przez zaledwie 7 miesięcy. **Opłata inicjalna za korzystanie z systemu wynosiła 20 zł i była jedną z najwyższych w Polsce**, choć pierwsze 20 minut jazdy pozostawało bezpłatne. W ramach wypożyczalni dostępne były głównie rowery klasyczne, w tym modele miejskie oraz tandemy.
Dla mieszkańców Białegostoku i całego regionu najważniejsze pozostaje dalsze inwestowanie w infrastrukturę rowerową. Jak pokazuje raport, rower to nie tylko sposób na aktywność fizyczną, ale coraz częściej także środek transportu i narzędzie budowania więzi społecznych. Pełne wyniki badania są dostępne na stronie Centrum Rowerowego, gdzie można znaleźć szczegółowe dane z całej Polski.
















