Jacek Białota, dyrektor w hucie szkła Jedlice
Moje pierwsze pieniądze zarobiłem…
Jako młody inżynier po studiach w spółce państwowej. Na początku lat 90. ubiegłego stulecia przy kilkudziesięciuprocentowym bezrobociu a do tego znalezienie pracy w wyuczonym zawodzie nie było oczywiste.
W mojej firmie najbardziej cenię…
Dążenie do bycia najlepszym w całej branży. Wynik finansowy firmy odzwierciedla wszystkie aspekty działalności, począwszy od sprzedaży poprzez jakość czyli atrakcyjność naszych produktów, do kosztów wytwarzania, które mówią o naszej wydajności i skuteczności planowania działań.
Trzy cechy dobrego pracownika to…
Zaangażowanie – musi wierzyć w to, co robi. Pracowitość – trzeba wykorzystywać swoje umiejętności jak najlepiej. Otwartość – warto być gotowym na zmiany.
Prowadzenie biznesu najbardziej utrudnia mi…
Wysokie koszty energii. Przemysł szklarski należy do branży, gdzie zużywa się bardzo dużo energii, to przemysł energochłonny. Koszty energii elektrycznej w porównaniu do naszych sąsiadów są bardzo wysokie. Wynika to ze struktury wytwarzania energii elektrycznej, gdzie dalej większość stanowi energia pozyskiwana z paliw kopalnych. Dodatkowo transformacja naszego przemysły energetycznego będzie także kosztowna – patrz atom.
Poza pracą najbardziej lubię…
Kolarstwo, a w szczególności graweling. Poznawanie okolicy w ten sposób pozwala spojrzeć na otoczenie z innej perspektywy, nie wspominając o korzyściach wynikających z aktywności fizycznej.
Mój biznes za 10 lat…
Niestety, w perspektywie 10 lat nie planuję już aktywności zawodowej, ale chciałbym, aby moja branża dalej rozwijała się, pomimo wielkich wyzwań, przed jakimi stanie hutnictwo szkła. Są nimi na pewno wprowadzenie zeroemisyjności w przemyśle, trudność w pozyskaniu wykwalifikowanej siły roboczej, co będzie skutkowało jeszcze większym ukierunkowaniem na automatyzację i robotyzację procesów produkcyjnych.
Startującym przedsiębiorcom radzę…
Dbać o dobrych pracowników. Wydaje się to frazesem, ale nie ma firmy, w której tylko szef załatwi wszystko. jeżeli tak jest, to niestety firma, a w tym przypadku przedsiębiorca nie będzie w stanie sprostać wyzwaniom rynku.
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania

8 godzin temu















