Rybnicki Telefon Seniora to wyjątkowy projekt społeczny, który zmienia życie starszych mieszkańców Rybnika, zapewniając im wsparcie emocjonalne, pomoc w codziennych sprawach i przestrzeń do rozmowy. Inicjatywa realizowana jest przez seniorów-wolontariuszy, którzy dzielą się swoim czasem, doświadczeniem i troską, by każdy, kto potrzebuje rozmowy lub wsparcia, mógł poczuć się wysłuchany i zrozumiany.
„Staram się być tu zawsze, gotowa do rozmowy, nie patrzę na czas – po prostu lubię tu być. Życie jest krótkie, więc musimy dbać o siebie nawzajem.” podkreśla pani Klaudia Malisz, jedna z wolontariuszek, która każdy dyżur pełni z sercem pełnym empatii. Dodaje, iż jej zaangażowanie to sposób na odwdzięczenie się za pomoc, jaką kiedyś sama otrzymała: „Kiedyś ktoś mi pomógł, teraz ja pomagam. Oddaję to, co kiedyś ktoś podarował mnie. W naszym Telefonie Seniora nikt nie zostaje bez odpowiedzi.”
W projekcie Rybnickiego Telefonu Seniora zaangażowani są seniorzy-wolontariusze, którzy dzielą się swoim doświadczeniem i czasem z innymi osobami starszymi. Zrozumienie i empatia wynikające ze wspólnoty doświadczeń sprawiają, iż każda rozmowa odbywa się w przyjaznej i bezpiecznej atmosferze. Dzięki temu dzwoniący mogą liczyć na pomoc w rozwiązywaniu codziennych spraw, informacje o lokalnych instytucjach i placówkach wsparcia oraz, co najważniejsze, na zwykłą rozmowę z kimś, kto rozumie ich potrzeby.
Codziennie od poniedziałku do piątku, w godzinach od 10:00 do 14:00 dyżur pełni zespół wolontariuszy, którzy czekają na telefon: 327 847 874. W 2024 roku w projekt zaangażowanych jest 36 wolontariuszy, najstarszy z nich ma 85 lat. Do tej pory przeprowadzili już około 200 rozmów.
UM Rybnik