Do końca listopada 2025 roku Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bochni zrealizował łącznie 44 usługi w ramach programów „Bocheńska Złota Rączka” i „Bocheńska Taksówka dla Seniora”. Całkowity koszt świadczeń wyniósł niespełna 3,8 tys. zł, a miasto wydało ponad 4,3 tys. zł na ich promocję – wynika ze sprawozdania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bochni, które trafi pod obrady Rady Miasta.
Dwa programy, jeden cel: realne wsparcie
Oba programy skierowane są do mieszkańców Bochni w wieku 75+ (oraz 65+ w przypadku osób z orzeczoną niepełnosprawnością) i mają charakter praktycznej, codziennej pomocy. „Bocheńska Złota Rączka” umożliwia wykonanie drobnych napraw domowych, natomiast „Bocheńska Taksówka dla Seniora” ułatwia dojazd m.in. do lekarza czy urzędu.
Po wejściu w życie uchwał w styczniu 2025 r. MOPS przeprowadził procedury wyboru wykonawców, przygotował dokumentację oraz szeroką kampanię informacyjną. Programy promowano poprzez ulotki, plakaty, media lokalne, internet, parafie oraz instytucje działające na rzecz seniorów.
Liczby, które pokazują skalę
Do listopada 2025 r. zrealizowano 30 przejazdów w ramach „Bocheńskiej Taksówki dla Seniora” oraz 14 usług „Złotej Rączki”. Łączny koszt obu programów wyniósł niespełna 3,8 tys. zł.
| Bocheńska Taksówka dla Seniora | 30 | 523,20 zł |
| Bocheńska Złota Rączka | 14 | 3 206,66 zł |
| Łączny koszt (do listopada 2025 r.) | 3 729,86 zł | |
Łączny koszt kampanii promującej oba programy wyniósł 4 305,90 zł, w tym:
- 3 357,90 zł przeznaczono na druk 4 200 ulotek i 120 plakatów (projektowanie materiałów nie generowało dodatkowych kosztów),
- 948 zł stanowiły koszty dwóch edycji rozwieszania plakatów na terenie miasta.
Przeprowadzono sondaż
Jesienią MOPS przeprowadził telefoniczny sondaż diagnostyczny wśród 120 seniorów (nie ponoszono kosztów finansowych badania). Wyniki badań są w trakcie analizy, ale pierwsze wnioski wskazują, iż choć programy są oceniane pozytywnie, nie są postrzegane jako najpilniejsze potrzeby.
– Najczęstsze wskazania dot. zwiększenia dostępności do usług zdrowotnych, zwłaszcza lekarzy specjalistów i rehabilitacji medycznej. Zgłaszane są potrzeby pomocy w codziennych czynnościach (w tym okazjonalne) oraz towarzyszenie i możliwości spędzania czasu z innymi ludźmi. Seniorzy oczekują, żeby informacja o dostępnych usługach społecznych była im przekazywana w bezpośrednim kontakcie (rozmowa 43%, informacja przez instytucje 23%, ulotki/plakaty – 15%, tel./SMS 12%, internet media społecznościowe 10%) – przekazał Norbert Paprota, dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bochni.
Jakie wnioski na przyszłość?
W ocenie MOPS warto kontynuować możliwość korzystania przez seniorów z ww. usług. – Programy BZR i BTS funkcjonują w mieście przez okres ok. 9 miesięcy. Jest to zbyt krótki czas, aby uznać, iż zapotrzebowanie na przedmiotowe usługi nie będzie się rozwijać, a same usługi nie wspierają seniorów. Seniorzy, którzy skorzystali z usług w zdecydowanej większości są z nich zadowoleni – podsumował dyrektor Norbert Paprota.
Czytaj również:
- Bocheńska Taksówka dla Seniora. Jak skorzystać?
- Bocheńska Złota Rączka dla Seniora. Jak zamówić usługę?

2 godzin temu




![Przepiękne szopki bożonarodzeniowe w ostrołęckich parafiach. Zobacz! [ZDJĘCIA, WIDEO]](https://www.eostroleka.pl/luba/dane/pliki/zdjecia/2025/1000001789.jpg)






