Mimo intensywnej promocji i dobrych założeń, programy „Bocheńska Złota Rączka” i „Bocheńska Taksówka dla Seniora” cieszą się znikomym zainteresowaniem. W pierwszych miesiącach funkcjonowania zrealizowano zaledwie 13 usług. Ostatnio radni oraz MOPS analizowali przyczyny i zapowiadają zmiany, które mają pomóc w pełnym wykorzystaniu środków i lepszym dotarciu do starszych mieszkańców.
Przypomnijmy: w grudniu 2024 roku radni przyjęli dwa nowe programy wsparcia dla seniorów: „Bocheńska Złota Rączka” i „Bocheńska Taksówka dla Seniora”, które mają pomóc starszym mieszkańcom w drobnych naprawach domowych oraz ułatwić przemieszczanie się po mieście. Oba programy skierowane są do osób powyżej 75. roku życia i są częściowo lub całkowicie finansowane z budżetu miasta.
Jakie zasady?
Zasady programu „Bocheńska Złota Rączka”:
- obejmuje drobne naprawy i instalacje w mieszkaniu seniora, których szacowany czas wykonania nie przekracza 2 godzin. Senior z usługi może skorzystać nie więcej niż 2 razy w roku;
- adresowana jest do mieszkańców Bochni w wieku 75+, którzy:
– w Bochni nie mają dzieci,
– nie mają osób zobowiązanych do opieki (np. z tytułu umowy darowizny),
– nie mogą skorzystać z usług, do wykonania, których zobowiązany jest właściciel budynku lub administrator.
Zasady programu „Bocheńska Taksówka dla Seniora”:
- z usługi może skorzystać osoba w wieku 75+ lub osoba w wieku 65+ o ile ma orzeczony znaczny stopień niepełnosprawności;
- senior może skorzystać z usługi 4 razy w roku i nie więcej niż 2 razy w kwartale;
- koszt usługi w 80% pokrywany jest ze środków Gminy Miasta Bochnia.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bochni zachęca do kontaktu z infolinią obsługującą oba programy: tel. 14 615 39 11.
Półroczna informacja nt. realizacji programów
W porządku obrad czerwcowej sesji Rady Miasta Bochnia znalazł się punkt poświęcony półrocznej informacji na temat realizacji Gminnych Programów Pomocy: „Bocheńska Złota Rączka” oraz „Bocheńska Taksówka dla Seniora”.
W informacji, którą z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bochni (realizatora programów) otrzymali radni wynika, iż realizacja programów rozpoczęła się w styczniu 2025 roku od przygotowania wzorów umów, formularzy zgłoszeniowych oraz druków rozliczeniowych. W lutym i marcu przeprowadzono procedury zapytania o cenę – dla programu „Taksówka dla Seniora” wyłoniono wykonawcę, który zaoferował stawkę 6 zł za kilometr oraz opłatę początkową 10 zł (umowę podpisano 25 lutego). W przypadku programu „Złota Rączka” pierwsza procedura nie zakończyła się zawarciem umowy (jedyna oferta wynosiła 350 zł za godzinę pracy i z tego powodu ją odrzucono), ale w drugiej – zakończonej 11 marca – udało się podpisać umowę z wykonawcą, który zaproponował stawkę 130 zł za godzinę pracy (w tym dojazd i użycie własnych narzędzi).
Od początku marca we współpracy z Miejskim Domem Kultury opracowano i wydrukowano 4 200 ulotek (wydruk kosztował 2 295,18 zł) promujących programy, które zostały rozdystrybuowane m.in. do przychodni, aptek, MOPS, Biblioteki, Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz organizacji senioralnych. Równolegle, od 13 marca rozpoczęto intensywną promocję internetową – informacje o programach ukazały się w 23 publikacjach na stronach lokalnych mediów, a także w mediach społecznościowych Urzędu Miasta, MOPS, Biblioteki, MOSiR, MDK i Krytej Pływalni.
30 marca informacje o programach zostały ogłoszone w kościołach, a 21 maja zorganizowano spotkanie z przedstawicielami Caritas ze wszystkich parafii w Bochni, podczas którego przekazano materiały informacyjne i ulotki. W czerwcu przygotowano projekty plakatów (ponownie we współpracy z MDK), które zostały wydrukowane (po 60 sztuk na każdy program, koszt 864 zł) i w tej chwili są kolportowane w przestrzeni miejskiej.
Do końca maja 2025 roku w ramach programów zrealizowano 9 przejazdów „Bocheńskiej Taksówki dla Seniora” (koszt: 136 zł) oraz 4 usługi w ramach „Bocheńskiej Złotej Rączki” (koszt: 610,79 zł).
W informacji zawarto również krótki plan działania na kolejne miesiące, obejmujący kontynuację promocji programu i realizacji usług, a także przeprowadzenie ewaluacji – w tym zebranie opinii seniorów oraz przygotowanie ewentualnych wniosków dotyczących zmian w programie.
Niskie zainteresowanie programami zaskoczyło radnych i MOPS
Podczas czerwcowego posiedzenia Komisji Prawa i Spraw Obywatelskich temat omówiła Małgorzata Moskalik z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bochni. Radnych przede wszystkim zaskoczył niski poziom zainteresowania programami.
– Te liczby dla nas też były pewnym zaskoczeniem, ponieważ tworząc te usługi myśleliśmy, iż będzie dużo większe zapotrzebowanie. Natomiast jak dowiedzieliśmy się z innym gmin – dużych i małych – które od lat realizują podobne usługi, to jest usługa niszowa, usługa o charakterze incydentalnym. Nie jesteśmy żadnym wyjątkiem na mapie Polski realizującym podobne usługi, tym bardziej, iż jest to początek realizacji – mówiła Małgorzata Moskalik.
„Więcej wydaliśmy na plakaty niż na pomoc dla seniorów”
O sprawie rozmawiano również podczas czwartkowej sesji Rady Miasta Bochnia.
– Pomysł bardzo fajny, natomiast zainteresowanie ze strony osób potencjalnie nim objętych było na bardzo niskim poziomie i tego się nie da ukryć. Analizowaliśmy dlaczego tak się dzieje, iż z 50 tys. zł wydano dosłownie setki złotych, może to idzie w tysiące, natomiast dużo środków jeszcze pozostało do zrealizowania z tego powodu, iż zainteresowanie tym projektem jest bardzo znikome ze strony głównie seniorów, bo to do nich jest dedykowane – powiedział radny Ireneusz Sobas, przewodniczący komisji prawa, na której dzień wcześniej omawiano informacje z wdrożenia programów.
Ponadto radny Ireneusz Sobas zaapelował o skuteczniejsze dotarcie z informacją o programach do seniorów, by w pełni wykorzystać przeznaczone środki. Zwrócił uwagę, iż grupa docelowa ma trudności z nowoczesnymi formami komunikacji, dlatego należy wzmocnić działania informacyjne tradycyjnymi metodami.
– (Powiem) bardzo krótko, żeby podsumować: więcej wydaliśmy na plakaty niż na pomoc dla seniorów – zwrócił uwagę radny Bogdan Kosturkiewicz.
Z kolei wiceprzewodniczący rady Marek Rudnik wyraził przekonanie, iż po lepszym poinformowaniu starszych mieszkańców zainteresowanie wzrośnie, a środki budżetowe zostaną w pełni wykorzystane – być może choćby konieczne będzie ich zwiększenie. – Trzeba tylko po prostu wskazać im (seniorom – przyp. red.) właściwą drogę i kierunek, a na pewno zainteresowanie będzie dużo większe – powiedział Marek Rudnik.
Możliwe zmiany w programach
W dyskusji wypowiedział się również Norbert Paprota, dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, który zapowiedział dalsze działania informacyjne, ewaluację potrzeb seniorów oraz możliwość przesunięcia niewykorzystanych środków na inne usługi opiekuńcze, jeżeli zajdzie taka potrzeba.
– Rzeczywiście jest tak, iż ta informacja być może nie dociera w wystarczającym stopniu do seniorów i stąd może się brać znikome zainteresowanie programem. Próbujemy też rozmawiać z seniorami, którzy różnie odpowiadają na ten temat. Ktoś wie, ale wie niewiele, coś słyszał. Myślę, iż można też przyjąć taką hipotezę, iż np. taksówka dla seniora – potrzebujemy więcej czasu, żeby ona się uruchomiła, ponieważ dla wielu seniorów jest to dość ekskluzywna forma przemieszczania się i nie mają tego zakodowanego w swoim funkcjonowaniu, a w sytuacjach krytycznych często zwracają się do najbliższych, czy do sąsiadów – powiedział dyrektor Norbert Paprota.
Szef MOPS-u nie wyklucza zaproponowania zmian w programach. – Może być też tak, iż obniżymy pułap wieku, bo o ile w tej chwili mamy 75+, możemy wprowadzić zmiany do uchwały, proponując tę usługę również mieszkańcom młodszym 70+ – przekazał Norbert Paprota.
– Usługa rozwija się w innych miastach dość podobnie. Tam gdzie ona jest, jest traktowana jako usługa doraźna, nie masowa. Z całą pewnością jest to usługa o charakterze powszechnym, gdzie jedynym kryterium jest wiek i sytuacja społeczna. Takich usług będziemy musieli w mieście proponować mieszkańcom coraz więcej, ponieważ przebywa w populacji osób starszych i tak będzie. Będziemy mieć coraz więcej osób starszych w mieście – stwierdził Norbert Paprota.
Czytaj również:
- Bocheńska Taksówka dla Seniora. Jak skorzystać?
- Bocheńska Złota Rączka dla Seniora. Jak zamówić usługę?