Buspas i torowisko na ulicy Monte Cassino wymagają natychmiastowej interwencji. „Betonowa nawierzchnia jest pełna dziur i ubytków, a co kilka metrów drogę rozdzielają sporej wielkości pęknięcia” – alarmują mieszkańcy. Pasażerowie autobusów, którzy korzystają z tej trasy, opisują swoje codzienne podróże jako „przejazd kolejką górską, a nie miejską komunikacją”. Dziury i wyboje sprawiają, iż autobusy nieustannie podskakują, a pasażerowie muszą mocno trzymać się poręczy, aby nie stracić równowagi.
Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków! skierowało pismo do Zarządu Dróg Miasta Krakowa z apelem o pilne przeprowadzenie chociażby doraźnej naprawy.
– W ostatnich latach kilkukrotnie zwracaliśmy urzędnikom ZDMK uwagę na problematyczny buspas i torowisko. Nie przyniosło to jednak wymiernego efektu. Wskutek apeli prace zostały wykonane tylko w bardzo niewielkim zakresie na krótkim odcinku tuż przy Rondzie Grunwaldzkim. Na większości trasy dziury są coraz większe, a ostatnio pojawiło się wiele nowych ubytków wokół torowiska, co dosyć groźne wygląda. Żeby chociaż doraźnie zalać asfaltem największe zagłębienia wystarczyłoby wysłać na jedną noc dobrze zorganizowaną ekipę remontową. Z niezrozumiałych przyczyn problem jest od dawna zupełnie bagatelizowany. Urzędnicy mówią o potrzebie gruntownej przebudowy i zasłaniają się brakiem pieniędzy. Trudno jednak czekać z łataniem ubytków na jakąś odległą inwestycje. Każdego dnia na buspasie autobusy kursują setki razy. Duże dziury bez wątpienia przyczyniają się do szybszego zużycia zawieszenia i opon. Wiec miasto z jednej strony oszczędza na utrzymaniu trasy, ale za to prawdopodobnie musi ponosić dodatkowe koszty napraw. Nie mówiąc już o bezpieczeństwie i komforcie pasażerów – podkreśla Krzysztof Kwarciak, przewodniczący stowarzyszenia.
Buspas na ulicy Monte Cassino zaczyna się za skrzyżowaniem z ulicą Szwedzką i ciągnie się aż do Ronda Grunwaldzkiego. W kierunku centrum z tego pasa korzysta 11 linii autobusowych, w tym popularne linie 194 i 494, jak również autobusy jadące ze Zwierzyńca. W stronę ulicy Kapelana kursuje mniej autobusów, jednak odcinek ten również jest intensywnie eksploatowany.
Magistrat potwierdza, iż zna problem już od dłuższego czasu. W 2022 roku planowano wykonanie remontu w zakresie odtworzenia konstrukcji stalowej torowiska, wymiany elementów poprzecznego odwodnienia liniowego oraz odtworzenia nawierzchni drogowej przeznaczonej dla ruchu kołowego korona torowiska. Nas przeszkodzie stanęły jednak pieniądze
– Taki zakres prac remontowych jest brany pod uwagę przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa , jednak ich realizacja w 2023 roku uzależniona będzie od pozyskania środków finansowych na wykonanie tego zadania – tłumaczył dwa lata temu ówczesny wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
Miasto deklarowało, iż do czasu znalezienia środków finansowych, ubytki powstające w nawierzchni na buspasie będą naprawiane doraźnie.
fot. materiały prasowe