Jednym z długo oczekiwanych odcinków S11 w Wielkopolsce jest ten między Kórnikiem i Ostrowem Wielkopolskim. To będzie ponad 100 km nowej drogi ekspresowej. Ich budowa została podzielona na dwa odrębnie zadania, a mianowicie realizacje na trasach Kórnik-Jarocin i Jarocin-Ostrów Wielkopolski.
Podczas Regionalnego Forum Gospodarczego, które zorganizowano w listopadzie w Jarocinie, dopytywano o termin powstania ekspresówki. Drogowcy zapewniali, iż prace są w toku.
- Zrobimy wszystko, żeby ogłosić postępowanie i jak najszybciej zrealizować te inwestycje. jeżeli uda nam się je ogłosić pod koniec przyszłego roku, to będziemy mogli mówić o oddaniu dróg do użytkowania w latach 2030-2031 - zapowiedział Patryk Kosicki, p.o. dyrektora oddziału GDDKiA w Poznaniu.
https://zwielkopolski24.pl/wiadomosci/s11-w-wielkopolsce-kiedy-pojedziemy-trasami-kornik-jarocin-jarocin-ostrow-wielkopolski/TzFET72ahm0OWSLtdH3uKorzyści S11 dla południowej Wielkopolski
Debatowano również o korzyściach, jakie dla naszego województwa może mieć otwarcie nowych odcinków drogi ekspresowej. Z naukowej perspektywy temat ten pogłębił dr Tomasz Kossowski z Wydziału Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM. Jak podkreślał – znaczenie budowy drogi S11 na odcinku Kórnik-Ostrów Wlkp. dla gospodarki południowej Wielkopolski może być wieloaspektowe i złożone.
S11 w południowej Wielkopolsce. Będzie szybciej
Najważniejszym pozytywnym skutkiem będzie wzrost dostępności komunikacyjnej. Nowa droga przyspieszy przepływy ludności i towarów oraz spowoduje zwiększenie atrakcyjności terenów położonych przy zjazdach, a w szczególności węzłach S11 z innymi ważnymi drogami.
- o ile nie masz dostępności komunikacyjnej – którą w nauce rozumie się jako zdolność do interakcji, nawiązywania kontaktów – to twoja gospodarka może być co najwyżej autarkiczna, czyli pracujesz lokalnie na swoje własne potrzeby, nie masz wymiany, innowacji, przepływu technologii, towaru, kapitału ludzkiego – wyliczał dr Tomasz Kossowski.
Szansa dla Kalisza
Nowe odcinki S11 zapewnią lepsze powiązanie regionu z Poznaniem, Śląskiem i pośrednio Wrocławiem i Łodzią, a także zwiększy rozpoznawalność południowej Wielkopolski w skali kraju – podawał Kossowski.
Lepsze powiązanie z siecią dróg ekspresowych będzie miał w końcu Kalisz.
- Ta droga dowiąże w jakiś sposób Kalisz do sieci dróg ekspresowych. To jedno z nielicznych miast w Polsce, które ma problem z takim połączniem – opisywał ekspert.
https://zwielkopolski24.pl/wiadomosci/regionalne-forum-gospodarcze-w-jarocinie-dyskutowali-o-rozwoju-przedsiebiorczosci-w-poludniowej-wielkopolsce/MRFuRFTsPMeSL6pMjAKFLepsze płace dzięki S11?
S11 może zapewnić ponadprzeciętny wzrost dochodów samorządu terytorialnego, w szczególności gmin i powiatów ze zlokalizowanymi węzłami.
- Dlatego ważne jest, żeby węzły były odpowiednio często i żeby były podjęte działania w ich sąsiedztwie, które pozwolą przyciągnąć inwestorów – precyzował naukowiec.
Z kolei zwiększenie mobilności pracowników może wpłynąć na zmianę lokalnego rynku pracy, wywołać presję na wzrost płac.
- o ile pracownicy będą mieli alternatywę w lepiej płatnych miejscach, lokalni przedsiębiorcy będą mogli odczuwać efekt presji wzrostu płac, ale to będzie zależało też od ogólnej koniunktury, jaka jest w tej chwili w kraju – mówił Tomasz Kossowski.
Czy małe przedsiębiorstwa mają się czego obawiać?
Budowa autostrady czy drogi ekspresowej wiąże się również z ryzykami dla gospodarki regionu.
Efekt „wypłukiwania" to sytuacja, w której powstanie drogi może wprowadzić na miejscowe rynki dużych konkurentów, z którymi lokalni przedsiębiorcy nie będą w stanie konkurować. Mogą pojawić się też dodatkowe bariery rozpoczęcia działalności biznesowej - np. przez podniesienie cen gruntu.
Z kolei efekt „korytarza" (czasami nazywany „efektem tunelu") oznacza brak możliwości wykorzystywania przez gospodarki lokalnych pozytywnych efektów ekonomicznych wywołanych inwestycją.
- Istnienie takiego efektu wiąże się najczęściej z dużymi odstępami pomiędzy węzłami na autostradach i drogach ekspresowych – tłumaczył w Jarocinie dr Tomasz Kossowski.
Jak dodawał badacz - istnienie nowoczesnej drogi między dwoma dużymi ośrodkami może skutkować wzmacnianiem tych ostatnich przy jednoczesnym wymywaniu zasobów z obszaru pomiędzy nimi.
- Efekt korytarza w tej skali ma zwykle charakter długookresowy. Tym samym jest on trudny do zdiagnozowania w przypadku nowych inwestycji – mówił Kossowski.
Czy jego zdaniem mali przedsiębiorcy w południowej Wielkopolsce mają się czego obawiać?
- Znaczna odległość od aglomeracji poznańskiej i śląsko-dąbrowskiej może pozwolić na uniknięcie efektu „wypłukiwania", czyli odpływu kadr i spadku liczby najmniejszych przedsiębiorstw, zaś przebieg przez aglomerację kalisko-ostrowską może zniwelować efekt „korytarzowy" […] Efekt „korytarzowy” objawia się też, kiedy są duże odległości pomiędzy węzłami, tych węzłów w południowej Wielkopolsce zaplanowanych jest wiele – wyjaśniał dr Tomasz Kossowski.
https://zwielkopolski24.pl/wiadomosci/znamy-priorytetowe-inwestycje-wielkopolskiego-zarzadu-drog-wojewodzkich-w-poznaniu-lista/aD3z6Hi5xzOhm737trFB








