Budowa tramwaju z Woli na Ochotę po 2030 r. Jest przetarg na projekt

2 godzin temu

Postępowanie przetargowe na wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej dla trasy z ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego. To część tramwajowego połączenia obwodowego, które umożliwi wygodne podróże między dzielnicami – bez konieczności przejeżdżania przez centrum.

Tak jak obiecywaliśmy, rozpoczynamy dziś prace nad kolejnym odcinkiem tramwaju do Wilanowa, czyli trasą z ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego. Nowa trasa połączy Wolę z Ochotą, dzięki czemu pasażerowie będą mogli wygodnie i gwałtownie podróżować pomiędzy tymi dzielnicami – bez konieczności wjeżdżania do centrum miasta. Jest to zarazem kolejny krok w rozwoju Dworca Zachodniego, który staje się ważnym węzłem komunikacyjnym dla stolicy i aglomeracji warszawskiej — mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Przystanek podziemny

Trasa tramwajowa ma połączyć podziemny przystanek na Dworcu Zachodnim z ul. Kasprzaka. Tory poprowadzą w tunelu pod stacją kolejową, następnie w tunelu w ciągu Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ul. Kasprzaka zaplanowano w rejonie przystanku Szpital Wolski.

Długość nowej trasy wyniesie ok. 1,4 km, z czego pod ziemią znajdzie się ok. 0,9 km. Projektant będzie musiał opracować trzy warianty trasy, różniące się miejscem zakończenia odcinka podziemnego i lokalizacją rampy wyjazdowej (w rejonie ul. Prądzyńskiego albo Krzyżanowskiego).

Nowe przystanki

Na nowej, planowanej trasie przewidziano trzy zupełnie nowe zespoły przystankowe:

— podziemny – w rejonie peronu nr 9 stacji Warszawa Zachodnia

— podziemny – w rejonie ul. Tunelowej w kierunku Kasprzaka

— w rejonie ul. Prądzyńskiego – naziemny bądź podziemny (w zależności od wariantu).

Przewidziano także rozbudowę zespołu przystanków przy ul. Kasprzaka.

Etapy budowy

Budowa trasy podzielona jest na dwa etapy. Pierwszy obejmuje odcinek od Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia, a drugi – wyposażenie tunelu tramwajowego pod stacją Warszawa Zachodnia wraz z podziemnym zespołem przystankowym przy peronie 9. Podział umożliwi ewentualne etapowanie inwestycji – zarówno na etapie projektowania, pozyskiwania decyzji administracyjnych, jak i późniejszej budowy.

Ogłaszane dziś postępowanie dotyczy tylko prac projektowych i przygotowawczych, wraz z pozyskaniem uzgodnień i decyzji administracyjnych. Ostatnia faza obejmuje również pozyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie i realizację robót budowlanych.

Terminy

Kompletna dokumentacja ma zostać przekazana w ciągu 43 miesięcy od zawarcia umowy. Budowa jest wstępnie planowana po roku 2030 – dokładny harmonogram jest uzależniony m.in. od dostępności środków finansowych.

Planowana trasa jest częścią tzw. tramwaju do Wilanowa, które docelowo ma połączyć Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Połączenie to ma usprawnić i skrócić podróże między dzielnicami – bez konieczności podróżowania przez centrum.

Planowana trasa ułatwi dojazd do Dworca Zachodniego, który staje się ważnym węzłem przesiadkowym dla metropolii warszawskiej. W II połowie 2026 r. będzie już funkcjonować pierwszy podziemny przystanek pod Dworcem Zachodnim, od strony Ochoty. w tej chwili trwa jego budowa – wraz z nową trasą tramwajową w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. i tunelem pod Parkiem Pięciu Sióstr i Alejami Jerozolimskimi.

Idź do oryginalnego materiału