Przy węźle Wierzbięcice ekipy budowlane prowadzą głębokie wykopy związane z renowacją sieci wodno-kanalizacyjnej. Wymiana przyłączy i instalacja nowych fragmentów kanalizacji o średnicy metra, to jeden z najbardziej wymagających etapów całej inwestycji. Jednocześnie na tym samym węźle realizowane są przygotowania do montażu pierwszych prefabrykowanych płyt pod torowisko. Te wielkogabarytowe elementy, gdy tylko dotrą na plac budowy, pozwolą znacząco przyspieszyć układanie torów.
Na skrzyżowaniu Matyi, Wierzbięcice i Królowej Jadwigi trwa układanie fundamentów pod przyszłe słupy trakcyjne oraz budowa systemu odwodnienia torowiska. W kilku miejscach widać już podbudowę i tłuczeń przygotowany pod nowe szyny. Zakończyła się także rozbiórka schodów prowadzących z przystanku Wierzbięcice do przejścia podziemnego, gdzie rozpoczyna się montaż ściany oporowej.
– To właśnie w rejonie Nowego Rynku widać, jak szeroki jest zakres prac – podkreśla Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Oprócz budowy torowiska przebudowywane są również dojścia piesze, a przejście podziemne zostaje zabezpieczone i przygotowane do dalszego użytkowania.
Aby izolacja górnej części stropu tunelu gwałtownie wyschła, na miejscu ustawiono specjalne namioty z nagrzewnicami.
Na odcinku Ratajczaka rozpoczęto prace podziemne, w tym wymianę kanalizacji ogólnospławnej znajdującej się sześć metrów pod ziemią. Materiały są już na miejscu, montowane są szalunki, a równolegle rozpoczęto układanie instalacji dla przyszłych kabli trakcyjnych. W obrębie inwestycji większość drzew została przesadzona.
Cała inwestycja została podzielona na etapy, aby ograniczyć utrudnienia w ruchu. W najbliższych miesiącach prace obejmą m.in. ulice Niezłomnych i Ratajczaka aż do Ogrodowej. Ruch tramwajowy na Św. Marcinie ma pozostać utrzymany dzięki wcześniejszej modernizacji skrzyżowania z ul. Ratajczaka.
Nowa trasa skróci czas przejazdu z Wildy i Dębca do centrum i stanie się dodatkową osią komunikacyjną w kierunku północ–południe. W planach są także nowe przystanki, m.in. przy Starym Browarze i na Wierzbięcicach. Przebudowane zostaną jezdnie, ścieżki rowerowe, chodniki, oświetlenie, a także powstanie nowa zieleń oraz elementy małej architektury. Projekt uwzględnia również standardy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
Realizacja inwestycji potrwa około dwóch lat. Jej sfinansowanie będzie możliwe dzięki środkom unijnym z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.

1 godzina temu

![Tragiczny wypadek w Rybniku-Chwałęcicach. Nie żyją dwie młode osoby [FOTO]](https://www.naszrybnik.com/photos/1765465701598549738-1289204049910157-1888785718154557052-n-.jpg)


