
Zimowa przerwa budowlana dobiegła końca, choć w tym roku była ona tylko z nazwy. Łagodne warunki pogodowe pozwoliły na kontynuację prac przy kluczowych inwestycjach drogowych w regionie. W niektórych miejscach realizowano choćby zadania typowe dla letnich miesięcy, jak układanie asfaltu. Teraz, wraz z końcem zimy, budowy nabierają jeszcze większego tempa.
Prace trwały przez całą zimę
Standardowo wykonawcy mają możliwość zawieszenia prac w okresie od 16 grudnia do 15 marca ze względu na trudne warunki klimatyczne. Jednak dzięki sprzyjającej pogodzie, niemal wszystkie inwestycje były kontynuowane. Temperatury utrzymujące się powyżej zera oraz brak intensywnych opadów pozwoliły na realizację szeregu robót, w tym również wykończeniowych i drogowych.
Droga S7 Widoma – Mistrzejowice – Nowa Huta
Zima nie zatrzymała budowy kluczowych odcinków trasy S7. W grudniu oddano do użytku fragment między węzłami Widoma a Mistrzejowice, łącząc Kraków i Warszawę drogą ekspresową. przez cały czas jednak realizowane są prace wykończeniowe, montaż ogrodzeń oraz budowa węzła Łuczyce.
Największe postępy dotyczą budowy estakady na węźle Mistrzejowice, gdzie każda z nitek wydłużyła się zimą o 250 metrów. Do zakończenia tej kluczowej części inwestycji brakuje już tylko 500 metrów. Równolegle realizowane są roboty na węźle Grębałów, gdzie wyburzono stary wiadukt i rozpoczęto przygotowania do budowy nowej trasy.
Obecnie budowa trasy S7 jest zaawansowana w 65%, a jej zakończenie planowane jest na połowę 2026 roku.
Obwodnica Oświęcimia – zaawansowanie 83%
Najtrudniejszym etapem tej inwestycji jest przejazd pod linią kolejową Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. W tym celu powstaje specjalny segment o wadze 4800 ton, który zostanie przeciśnięty pod torami. Podczas zimy przygotowano teren oraz rozpoczęto budowę murów oporowych. Na moście na Wiśle i Sole trwały prace wykończeniowe, w tym montaż barier energochłonnych.
Planowany termin zakończenia inwestycji to maj 2026 roku, a w tej chwili jej zaawansowanie wynosi 83%.
Obwodnica Zabierzowa – rośnie tunel
Podczas zimy kontynuowano prace ziemne, w tym wykopy oraz budowę ścian szczelinowych tunelu. W ramach przygotowania gruntu stosowane są specjalne nasypy przeciążeniowe, które pozwolą na odpowiednie zagęszczenie podłoża przed budową drogi.
Inwestycja ma być gotowa w sierpniu 2027 roku i jest w tej chwili na poziomie 29% zaawansowania.
Węzły na Zakopiance w budowie
W Myślenicach powstał nasyp prowadzący w kierunku ul. Sobieskiego, a także wykonano fundamenty pod nowy wiadukt nad zakopianką. Z kolei w Krzyszkowicach zakończono przenosiny zabytkowej chałupy, która kolidowała z inwestycją. Rozpoczęto także wykop tunelu pod DK7 i zabezpieczono teren.
Budowa obu węzłów powinna zakończyć się do końca 2025 roku.
Nowy etap rozbudowy DK94 w Olkuszu
W Olkuszu kontynuowano budowę nowej sieci wodociągowej, deszczowej i gazowej. Wykonano też częściową infrastrukturę teletechniczną i energetyczną oraz rozpoczęto przygotowania do budowy dwóch przejść podziemnych.
Zimowa przerwa nie wpłynęła na tempo inwestycji, a jej obecne zaawansowanie wynosi 29%. Termin zakończenia prac to wrzesień 2026 roku.
Budowy w pełnym tempie – finał coraz bliżej
Mimo zimowej przerwy prace na większości inwestycji były kontynuowane. Dzięki sprzyjającej pogodzie wykonawcy zdołali znacznie posunąć projekty do przodu. Kolejne miesiące będą najważniejsze dla ukończenia strategicznych odcinków drogowych, które poprawią komunikację w całym regionie.
