Zniżki na komunikację miejską, ułatwienia w korzystaniu ze strefy płatnego parkowania czy łatwiejszy dostęp do miejskich obiektów sportowych lub biletów na wydarzenia kulturalne. To tylko część zalet, jakie mają pojawić się w ramach kieleckiej karty mieszkańca. Ratusz chce opracować nowy system skupiający w jednym miejscu wszystkie miejskie usługi. Pierwsze zmiany pojawią się w transporcie publicznym.
Agata Wojda, prezydent Kielc zapewnia, iż szczególne profity będą czekały na osoby rozliczające podatek PIT w Kielcach. Osoby, które zostaną zweryfikowane jako podatnicy odprowadzający podatki w stolicy regionu świętokrzyskiego otrzymają na cały okres rozliczenia pakiet zniżek na szereg usług oferowanych przez miasto.
– Poza stworzeniem nowoczesnego systemu ułatwiającego dostęp do usług publicznych, a w przyszłości też i tych oferowanych przez prywatne firmy, jest budowanie lokalnej tożsamości. Nagradzanie tych, którzy ze swoich podatków składają się na usług publiczne. Karta mieszkańca ma na celu stworzenie osobom płacącym w Kielcach podatki tańszych usług – mówi.
– Będzie to tańszy bilet autobusowy i mówimy tu o każdym rodzaju biletu. To również niższe opłaty w strefie płatnego parkowania, czy niższy bilet wstępu na wydarzenie kulturalne. Jest to także otwarcie się na kreatywność przedsiębiorców. Chcemy, by ta platforma nie miała żadnych ograniczeń w zakresie funkcjonalności – tłumaczy.
Pierwszym obszarem usług miejskich, który ma być objęty kartą mieszkańca będzie komunikacja publiczna. Następnie strefa płatnego parkowania, a w dalszej kolejności wdrożony zostanie otwarty moduł umożliwiających dołączanie instytucji i firm zainteresowanych taką współpracą.

Barbara Damian, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Kielcach przypomina, iż w tej chwili funkcjonująca karta miejska, na której są zapisywane bilety pasażerów została wprowadzona w 2013 roku. w tej chwili ZTM ogłosił postępowania przetargowe, którego celem jest wyłonienie firmy, która przygotuje system obsługujący kartę mieszkańca.
– W tej chwili bilety okresowe można kupić w punktach sprzedaży oraz przez stronę internetową. Bilet jest przenoszony na kartę po włożeniu do odpowiedniego kasownika. Wiemy, iż mieszkańcy mają z tym problem dlatego według nowego rozwiązania każdy bilet okresowy będzie można kupić przez stronę internetową, aplikację lub fizyczną kartę – wyjaśnia.
Zgodnie z planami ZTM w miejskich autobusach mają pojawić się także dodatkowe kasowniki pozwalające na zakup jednorazowych biletów przy pomocy karty płatniczej.
– Będziemy odchodzić od automatów, bo jak wiemy cała Europa stawia coraz bardziej na płatności elektroniczne. Docelowo właśnie te kasowniki zastąpią istniejące automaty. W ramach karty mieszkańca pojawi się także system powiadamiania użytkowników o zmianach w organizacji kursów autobusów. Usprawnione zostanie planowanie podróży poprzez zintegrowanie systemu z kielecki rowerem miejskim. Nie wykluczamy też współpracy np. z PKP – podkreśla Barbara Damian.
Wśród zapowiadanych nowości jest również utworzenie portalu pasażera, czyli platformy internetowej umożliwiającej kontakt z urzędnikami i załatwianie spraw bez wychodzenia z domu. ZTM chce także rozbudować istniejący system windykacji.
– Osoba przyłapana bez biletu otrzyma wydruk. Jej imię i nazwisko automatycznie trafi do bazy danych na serwerach ZTM. Cały proces zostanie zautomatyzowany – stwierdza dyrektor ZTM.
Nowy system obsługi komunikacji miejskiej może zacząć funkcjonować na przełomie 2026 i 2027 roku. Stworzenie systemu karty miejskiej łącznie z zakupem serwerów, kasowników oraz oprogramowaniem do windykacji ma kosztować 5,5 mln zł. Miasto pozyskało na ten cel wsparcie unijne na poziomie 85 proc.
