Chcą, by przejazdy na Słowacje były kontynuowane. Ma tu pomóc Retro Express Bieszczady

1 godzina temu

Linia kolejowa nr 108, łącząca Jasło z Nowym Zagórzem, wchodzi w etap generalnego remontu. Na czas prowadzonych prac ten odcinek zostanie wyłączony z ruchu kolejowego. Oznacza to istotne zmiany w funkcjonowaniu transportu publicznego w regionie, szczególnie w kontekście połączeń lokalnych i transgranicznych. Według wstępnych informacji modernizacja może potrwać około dwóch lat. Skala inwestycji oraz czas jej realizacji powodują, iż część dotychczasowych połączeń kolejowych nie będzie mogła być utrzymana w dotychczasowej formie. Dotyczy to między innymi sezonowego pociągu „Wojak Szwejk”, który od 2016 roku kursował w wakacyjne weekendy na trasie Rzeszów Główny – Medzilaborce, stanowiąc istotny element komunikacyjny oraz turystyczny dla polsko-słowackiego pogranicza.

Pociąg „Wojak Szwejk” poza rozkładem

W związku z planowanym wyłączeniem fragmentu linii kolejowej nr 108 pociąg „Wojak Szwejk” nie wyjedzie na tory. Oznacza to przerwę w funkcjonowaniu połączenia, które przez lata zyskało stałe grono pasażerów po obu stronach granicy. Jak się podkreśla, zawieszenie kursów na okres co najmniej dwóch lat może mieć negatywne skutki społeczne i gospodarcze, zwłaszcza w regionach o ograniczonej dostępności transportowej.

Sytuacja ta stała się impulsem do podjęcia inicjatywy społecznej, której celem jest znalezienie rozwiązania pośredniego na czas trwania remontu.

https://wbieszczady.pl/aktualnosci/nie-tylko-nowy-rozklad-jazdy-na-trasie-ic-wetlina-i-ic-bieszczady-zmiany/0HQB9fRDIdqksd0diqlF

Petycja w sprawie alternatywnego rozwiązania

Autorem internetowej petycji jest Jerzy Zuba, prezes zarządu Stowarzyszenia DolinaKolejowa.pl. Dokument skierowany jest zarówno do mieszkańców Polski, jak i Słowacji, a jego głównym celem jest utrzymanie połączeń kolejowych do Medzilaborców przy wykorzystaniu taboru Retro Express Bieszczady. Propozycja zakłada, aby na czas remontu linii kolejowej nr 108 rolę pociągu „Wojak Szwejk” przejął Retro Express Bieszczady. Jest to skład, który dotychczas wykorzystywany był głównie w celach turystycznych i uruchamiany okazjonalnie. W nowej formule miałby on czasowo obsługiwać regularne połączenia transgraniczne.

Retro Express Bieszczady jako tymczasowe rozwiązanie

Zgodnie z przedstawionym w petycji pomysłem, pociąg obsługiwany taborem Retro Express Bieszczady miałby łączyć Ustrzyki Dolne, Sanok, Zagórz oraz okoliczne miejscowości z Medzilaborcami na Słowacji. Skład stacjonuje w Zagórzu, co – jak argumentują autorzy inicjatywy – ułatwia jego wykorzystanie w nowej roli. Jerzy Zuba w treści petycji podkreśla znaczenie tego połączenia dla rozwoju polsko-słowackiego pogranicza. Zwraca uwagę, iż misję pociągu „Wojak Szwejk” ze względów społeczno-gospodarczych powinien przejąć właśnie Retro Express Bieszczady. Jak zaznacza, dwuletnie zawieszenie połączenia byłoby szczególnie niekorzystne w kontekście planowanego wznowienia działalności Muzeum Andy’ego Warhola w Medzilaborcach w nowej, rozbudowanej odsłonie.

https://wbieszczady.pl/aktualnosci/retro-express-bieszczady-pojechal-pierwszy-raz-za-granice-w-planach-kolejne-podroze/FG0mPVBbrMmCrpw0Pcxu

Głos polsko-słowackiego pogranicza

Petycja spotyka się z zainteresowaniem także po stronie słowackiej. Jej autor liczy na szerokie poparcie społeczne, które ma stanowić mandat do skierowania inicjatywy do instytucji adekwatnych w tej sprawie. Wśród adresatów wskazano Ministerstwo Transportu Republiki Słowackiej oraz Zarząd Województwa Podkarpackiego.

Jak podkreśla Jerzy Zuba, podpisy złożone pod petycją mają pomóc w jak najszybszym rozpoczęciu rozmów dotyczących przyszłości połączeń kolejowych w okresie remontu. Inicjatywa ma charakter oddolny i koncentruje się na minimalizowaniu społecznych oraz transportowych skutków długotrwałego wyłączenia linii kolejowej.

Tymczasowe zmiany w ruchu kolejowym

Na czas remontu linii kolejowej nr 108 pociągi Regio nie będą docierać ani do Zagórza, ani do Ustrzyk Dolnych. Na trasie pozostaną natomiast pociągi Intercity „Bieszczady” oraz „Wetlina”. Ich kursowanie będzie jednak odbywać się z wykorzystaniem Zastępczej Komunikacji Autobusowej.

W praktyce oznacza to, iż pociągi dojadą z Zagórza do Targowisk, gdzie pasażerowie będą przesiadać się do autobusów. Autobusy dowiozą ich do Krosna, skąd podróż w kierunku Krakowa będzie kontynuowana koleją. Analogiczny schemat obowiązywać będzie w przeciwnym kierunku. w tej chwili zakłada się, iż takie rozwiązanie będzie funkcjonować co najmniej do marca 2026 roku.

PETYCJA TRWA TUTAJ

Idź do oryginalnego materiału