Inspektorat funkcjonuje na podstawie przepisów ustawy Prawo budowlane, realizując zadania związane m.in. z kontrolą przestrzegania przepisów budowlanych, nadzorem nad przebiegiem inwestycji i bezpieczeństwem użytkowania obiektów. Jednostką kieruje Powiatowy Inspektor Jacek Osmoła. W 2024 roku inspektorat zarejestrował 1721 pism przychodzących, co przełożyło się na rozpatrzenie 1201 spraw. Wśród nich znalazły się m.in. 194 zawiadomienia o rozpoczęciu robót budowlanych oraz 166 zawiadomień o ich zakończeniu. Wydano również 28 decyzji zezwalających na użytkowanie obiektów, w tym dwóch budynków wielorodzinnych obejmujących 94 mieszkania.W minionym roku przeprowadzono łącznie 110 kontroli terenowych – 28 dotyczących istniejących obiektów oraz 82 prowadzonych budów. W trakcie inspekcji inspektorzy sprawdzali m.in. zgodność robót z projektami budowlanymi i pozwoleniami, dokumentację budowy oraz warunki bhp. Większość kontroli potwierdziła prawidłowy przebieg robót, co – jak zauważa Inspektorat – może być efektem świadomości inwestorów co do możliwych konsekwencji nieprawidłowości.W związku z naruszeniami przepisów lub na wniosek zainteresowanych, wszczęto 19 postępowań w sprawie samowoli budowlanej oraz 13 postępowań naprawczych. W wyniku działań nadzoru wykonano 8 rozbiórek obiektów zagrażających bezpieczeństwu lub wzniesionych bez zezwoleń. Rośnie także zainteresowanie procesami legalizacji samowoli budowlanych – ułatwionymi przez nowe przepisy.Inspektorat monitorował również usuwanie wyrobów zawierających azbest – w 2024 roku zgłoszono 49 takich przypadków. Szczególną uwagę zwrócono także na obiekty przeznaczone do wypoczynku dzieci i młodzieży, place zabaw i budynki wielkopowierzchniowe. W razie stwierdzonych nieprawidłowości wydawano zalecenia pokontrolne lub decyzje nakazowe.Jak podkreśla Powiatowy Inspektor Jacek Osmoła, poważnym problemem pozostają nieuregulowane kwestie własnościowe nieruchomości. "Dużym utrudnieniem w pracy Inspektoratu, podobnie jak w latach ubiegłych, są nieuregulowane sprawy własnościowe działek oraz usytuowanych na nich obiektów budowlanych. Powyższe komplikuje i przedłuża prowadzenie postępowań dotyczących szczególnie stanów technicznych obiektów budowlanych. A właśnie na posesjach gdzie nie są do końca uregulowane sprawy własnościowe znajdują się budynki w złym lub wręcz zagrażającym stanie technicznym. Takie budynki po wyłączeniu z użytkowania i ich zabezpieczeniu często latami nie są remontowane a ich substancja ulega stopniowej degradacji. Dlatego Nadzór budowlany w niektórych przypadkach stara się inicjować uregulowanie spraw spadkowych przez sądy powszechne"- czytamy w informacji przedstawionej przez inspektorat.Rok 2024 to również przykład skutecznej współpracy międzyinstytucjonalnej. Inspektorat pozytywnie ocenia relacje z Departamentem Architektury, Inwestycji i Funduszy Europejskich Urzędu Miasta Chełm, spółkami komunalnymi, Państwową Strażą Pożarną i Państwową Inspekcją Pracy.Na koniec roku w Inspektoracie zatrudnionych było 8 osób, z czego 7 na pełen etat. Działalność jednostki była finansowana z dotacji w wysokości ponad 1 mln zł, przekazanej przez Wojewodę Lubelskiego za pośrednictwem Urzędu Miasta. Jak zapewnia Inspektorat – działania kontrolne będą kontynuowane z pełnym zaangażowaniem również w roku bieżącym.Czytaj także: