Chińskie autobusy w Warszawie mogą być zatrzymane zdalnie? MZA odpowiada

8 godzin temu

We flocie MZA jeździ 18 elektrycznych autobusów chińskiej marki Yutong. Testy przeprowadzone przez norweskiego operatora transportu wykazały, iż autobusy te mogą być zdalnie zatrzymane. Warszawski przewoźnik uspokaja, iż jego autobusy mają certyfikaty cyberbezpieczeństwa wydane pod koniec ub. roku.

W Warszawie oprócz 18 autobusów obsługujących pasażerów jest także jeden autobus szkoleniowy Ośrodka Szkolenia Kierowców. Podpisana niedawno umowa zakłada dostawy kolejnych 30 autobusów elektrycznych Yutong.

Producent może zdanie zatrzymać autobusy w Warszawie?

Radny PiS Damian Kowalczyk zwrócił uwagę w rozmowie z PAP, iż wyniki norweskich badań mogą sugerować, iż autobusy tej marki mogą być zdalnie zatrzymane przez producenta.

- Zwrócę się do prezydenta Warszawy z pytaniem, czy istnieje możliwość wycofania się z umowy na zakup dodatkowych autobusów Yutong - dodał.

Rzecznik MZA Adam Stawicki wyjaśnił, iż do udziału w postępowaniach przetargowych dopuszczani są wyłącznie producenci pojazdów posiadający odpowiednie homologacje, a także certyfikaty bezpieczeństwa i cyberbezpieczeństwa, obowiązujące na terenie Unii Europejskiej. Dodał, iż oznacza to dopuszczenie do eksploatacji przez organy państwowe.

Zaznaczył, iż autobusy Yutong zostały homologowane w 2023 roku, podczas poprzedniej kadencji parlamentu.

- Certyfikat cyberbezpieczeństwa został wydany w ubiegłym roku. Rejestracja i wprowadzenie do eksploatacji 18 autobusów nastąpiło w grudniu 2024 r. Spółka w zakresie cyberbezpieczeństwa posiadanego taboru, w pełni polega na wydanych certyfikatach, które gwarantują bezpieczeństwo użytkowania w tym zakresie. Systemy łączności są zgodne z Regulaminem EU 155 i 156 - powiedział Stawicki.

Utrudniona ewakuacja?

Odniósł się też do sugestii medialnych, iż w sytuacjach kryzysowych Chińczycy mogliby np. uniemożliwić wykorzystanie tych autobusów do ewakuacji osób.

- Autobusy elektryczne nie są przewidziane do zadań związanych z ewentualną koniecznością ewakuacji - podkreślił rzecznik MZA.

Testy przeprowadzone przez Rutera, operatora komunikacji publicznej w Oslo, wykazały, iż pojazdy chińskiej marki Yutong mogą zostać zdalnie unieruchomione przez producenta. W systemie autobusu z Chin znaleziono moduł z kartą SIM umożliwiający producentowi cyfrowy dostęp do systemu pojazdu.

Eksperci uznali, iż choć teoretycznie służy on aktualizacjom, to umożliwia też unieruchomienie autobusu lub przejęcie nad nim kontroli.

Idź do oryginalnego materiału