W ostatnim czasie coraz więcej przedsiębiorstw komunikacji miejskiej rozważa wdrożenie modyfikacji systemu sterującego w swoich autobusach. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się zmiany, które mogą poprawić ekonomię jazdy pojazdów kursujących na krótkich, miejskich trasach – czyli tam, gdzie częste zatrzymywanie się, niewielkie prędkości oraz duże natężenie ruchu powodują wyjątkowo wysokie zużycie paliwa.
Autobusy miejskie pracujące na trasach z wieloma przystankami generują znaczne koszty paliwowe, a także mają zauważalny wpływ na jakość powietrza w miastach. Stąd coraz większe zainteresowanie rozwiązaniami, które mogą jednocześnie zmniejszyć spalanie, poprawić dynamikę pojazdów i ograniczyć emisję zanieczyszczeń.
Przykładem takich działań są testy przeprowadzone niedawno przez firmę Techtir na jednym z autobusów czeskiego przewoźnika miejskiego. Po wprowadzeniu modyfikacji systemu sterującego silnikiem, zużycie paliwa spadło średnio o 2,5 litra na 100 kilometrów. Kierowcy odczuli również poprawę elastyczności silnika oraz większy komfort jazdy.
Dlaczego przewoźnicy powinni zastanowić się nad wdrożeniem modyfikacji?
- Poprawa jakości powietrza – gminy czy województwa kładą nacisk na zmniejszenie ilości zanieczyszczeń i poprawę komfortu życia swoich mieszkańców;
- Oszczędności – zmniejszenie spalania w pojazdach, które z racji specyfiki swojej pracy potrafią zużywać duże ilości paliwa, bez zmniejszania żywotności silnika jest realnym zyskiem dla przedsiębiorstwa.
- Komfort jazdy – kierowcy odczują zwiększenie elastyczności oraz płynności w jeździe, co przełoży się również na zadowolenie użytkowników komunikacji.






Firma Techtir zapewnia, iż proponowane przez nią modyfikacje są bezpieczne dla silników pojazdów ciężarowych, ponieważ opierają się na precyzyjnej optymalizacji parametrów pracy jednostki napędowej w granicach wyznaczonych przez producenta. Celem jest poprawa sprawności silnika poprzez pełniejsze spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej oraz przesunięcie punktu pracy w kierunku niższych obrotów przy zachowaniu lub zwiększeniu momentu obrotowego. Dzięki temu silnik może pracować na wyższym biegu przy niższych obrotach, co prowadzi do zmniejszenia tarcia, obciążenia mechanicznego oraz temperatury w komorze spalania.
Efektem jest nie tylko oszczędność paliwa (mniej cykli wtrysku przy niższych obrotach), ale również wydłużenie żywotności komponentów silnika. To rozwiązanie, które jednocześnie poprawia ekonomię eksploatacji i ogranicza zużycie jednostki napędowej, bez wprowadzania ryzykownych dla pojazdu zmian.