Wczoraj opisaliśmy krytyczne uwagi mieszkańców Prądnika Czerwonego, którzy z niepokojem przyjmują kolejne zmiany w rozkładach jazdy. – Od 1 lutego Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie ogranicza kursowanie kluczowych linii autobusowych i tramwajowych. Szczególnie dotkliwie odczują to pasażerowie korzystający z linii 199 i 189, a także osoby starsze oraz studenci – mówi radny Dzielnicy III Prądnik Czerwony, Marcin Borek. Dzisiaj przedstawiamy opinię dr. Jacka Mosakowskiego, założyciela Platformy Komunikacyjnej Krakowa.
Zdaniem Jacka Mosakowskiego wprowadzenie nowego rozkładu jazdy będzie miało zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki dla mieszkańców miasta. Jego zdaniem największe straty poniosą mieszkańcy Nowej Huty, Prądnika Czerwonego, Mydlnik oraz Żabińca, gdzie zmiany w siatce połączeń mogą znacząco wpłynąć na komfort podróżowania.
Mosakowski zwraca uwagę, iż zmniejszenie częstotliwości kursowania linii 147 sprawi, iż pasażerowie będą musieli dłużej czekać na autobus, co może stanowić problem szczególnie w godzinach szczytu. Jeszcze bardziej dotkliwe zmiany dotyczą linii 189 i 199, które przestaną kursować wieczorami, a w niedziele w ogóle nie będą obsługiwane. Ograniczenie to może być szczególnie uciążliwe dla osób pracujących w trybie zmianowym oraz tych, którzy w weekendy korzystali z tych połączeń.
Nie wszystkie wprowadzone korekty należy jednak oceniać negatywnie. Jak podkreśla Mosakowski, pewne zmiany mogą poprawić jakość podróży w niektórych rejonach miasta. Linie 100 i 101 zostaną przekazane do obsługi przez firmę Mobilis, co może pozytywnie wpłynąć na ich stabilność. Linia 102 przejdzie do MPK i będzie obsługiwana krótszymi autobusami marki Autosan, co umożliwi zwiększenie jej częstotliwości w godzinach szczytu – autobusy będą kursować co 15 minut zamiast co 20. Z kolei nowa linia 104 połączy Swoszowice SKA z Pod Fortem i Czerwonymi Makami, zapewniając nowe połączenie dla mieszkańców południowej części Krakowa.
Ciekawą nowością w komunikacji miejskiej jest także linia 119/299, która umożliwi mieszkańcom osiedla Podwawelskiego bezpośredni dojazd do Bielan, a w przyszłości być może także do ronda w Kryspinowie. Zdaniem Mosakowskiego to rozwiązanie może znacząco poprawić dostępność transportową dla mieszkańców tych rejonów.
Zmiany dotkną również linię 121, która ominie ulicę Żywiecką i w obu kierunkach pojedzie przez Górę Borkowską. W zamian zwiększona zostanie częstotliwość kursowania linii 151, która przejmie obsługę Żywieckiej. Autobusy tej linii będą kursować częściej niż dotychczas, co zdaniem Mosakowskiego powinno częściowo zrekompensować zmianę trasy 121.
Dodatkową rekompensatą dla mieszkańców Mydlnik jest wydłużenie niedzielnych kursów linii 164 aż do Mydlnik Wapiennika. Ma to częściowo złagodzić negatywne skutki związane z likwidacją kursów linii 199, jednak według Mosakowskiego nie jest to rozwiązanie wystarczające, by całkowicie zastąpić utracone połączenie.
Niektóre ze zmian mogą wejść w życie z niewielkim opóźnieniem – szacuje się, iż korekty dotyczące Bielan, w tym wprowadzenie nowej linii 102, mogą zostać wdrożone dopiero po około tygodniu lub dwóch. Mosakowski podkreśla, iż mieszkańcy Krakowa będą mieli okazję ocenić, czy nowe rozkłady rzeczywiście poprawią komfort podróży, czy raczej staną się kolejnym wyzwaniem w codziennym przemieszczaniu się po mieście.
Tak wygląda szczegółowy wykaz zmian w funkcjonowaniu linii tramwajowych i autobusowych komunikacji miejskiej w Krakowie, które wejdą w życie od 1 lutego:
Linie tramwajowe:
- wszystkie linie – zostaną przywrócone częstotliwości obowiązujące w roku szkolnym
- 19, 49 – zostaną przywrócone.
Linie autobusowe:
- 130, 179, 701, 704 – zostaną przywrócone częstotliwości obowiązujące w roku szkolnym
- 132, 511 – zostanie przywrócone kursowanie w godzinach międzyszczytowych
- 147 – zostanie utrzymana obowiązująca w ferie częstotliwość kursowania – w dni powszednie co 15 min w godzinach szczytu i 20 min poza tymi godzinami
- 156, 189, 413, 420, 433, 482 – zostaną przywrócone
- 164 – wszystkie kursy realizowane w święta zostaną wydłużone do pętli „Mydlniki Wapiennik P+R”
- 189, 199 – w dni powszednie będą kursowały w godzinach od ok. 5.30 do ok. 20.00, w soboty w godzinach od ok. 9.00 do ok. 18.30, w święta nie będą kursowały
- 203 – zostaną uruchomione dodatkowe kursy w dni powszednie na trasie „Czerwone Maki P+R” – … – „Skawina Podgórki” Dodatkowe kursy będą realizowane bez obsługi przystanków „Tor Kajakowy” i „Kolna Kapliczka” Zostanie zwiększona częstotliwość w obu kierunkach (na powyższej relacji) do ok. 30 minut. Obecne godziny odjazdów z obu pętli nie ulegną zmianie
- 494 – zostanie przywrócone kursowanie w godzinach międzyszczytowych:
Z uwagi na zakończenie budowy stacji ładowania autobusów na pętli „Azory”, kursy w kierunku pętli „Os. Pod Fortem” zostaną skierowane na stałą trasę „Azory” – ul. Weissa, ul. Różyckiego, ul. Makowskiego, ul. Stachiewicza, ul. Wrocławska – … – „Os. Pod Fortem” - 496 – zostanie skrócona do pętli „Skotniki Szkoła” we wszystkie dni tygodnia.
Rozkłady jazdy zostaną zmienione.
Zmiany w funkcjonowaniu przystanków:
- z uwagi na wprowadzenie nowej nazwy uczelni, nastąpi zmiana nazwy przystanków „AWF/PK” na „AKF/PK”
- zostanie uruchomiony nowy przystanek „Majora” 03 na ul. Dobrego Pasterza w rejonie posesji nr 67 – przystanek będzie obsługiwany w kierunku al. 29 Listopada przez linie nr 132 i 139
- przystanek „Cmentarz Mydlniki” 01 w kierunku granicy miasta ostanie cofnięty o ok. 80 m (w pobliżu wejścia na teren cmentarza).