Co nas czeka w II etapie Konkursu Chopinowskiego?

radiogorzow.pl 8 godzin temu
Zdjęcie: Jacky Zhang. Fot. W. Grzędziński/NIFC


W II etapie Konkursu Chopinowskiego wystąpi 40 pianistów z 14 krajów. W programie zaszły zmiany regulaminowe – pojawiła się możliwość wykonania kompletnego cyklu 24 preludiów op. 28. Będą też grane polonezy i sonaty. Przesłuchania zacznie w czwartek Jacky Zhang z Wielkiej Brytanii.

Jury XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, któremu przewodzi Amerykanin Garrick Ohlsson, do II etapu prestiżowego wydarzenia zakwalifikowało 40 pianistów. W tym gronie znalazło się czterech Polaków: Piotr Alexewicz, Adam Kałduński, Piotr Pawlak i Yehuda Prokopowicz. To skromniejsza reprezentacja naszego kraju niż w poprzednich edycjach konkursu: w 2021 r. do II etapu awansowało dziewięciu Polaków, a sześć lat wcześniej, w roku 2015 – ośmiu.

Konkurs Chopinowski. Tylu artystów wystąpi w II etapie

W II etapie tegorocznego konkursu wystąpią artyści z całego świata, reprezentanci aż 14 krajów, co świadczy o rozmachu, zasięgu i prestiżu Konkursu Chopinowskiego. Są to: Jonas Aumiller (Niemcy), Yanyan Bao (Chiny), Kai-Min Chang (Chińskie Tajpej), Kevin Chen (Kanada), Xuehong Chen (Chiny), Zixi Chen (Chiny), Yubo Deng (Chiny), Yang (Jack) Gao (Chiny), Eric Guo (Kanada), Xiaoyu Hu (Chiny), Zihan Jin (Chiny), David Khrikuli (Gruzja), Shiori Kuwahara (Japonia), Hyo Lee (Korea Południowa), Hyuk Lee (Korea Południowa), a także Kwanwook Lee (Korea Południowa), Xiaoxuan Li (Chiny), Zhexiang Li (Chiny), Tianyou Li (Chiny), Eric Lu (Stany Zjednoczone), Philipp Lynov (niezależny pianista neutralny), Tianyao Lyu (Chiny), Ruben Micieli (Włochy), Nathalia Milstein (Francja), Yumeka Nakagawa (Japonia), Vincent Ong (Malezja), Hao Rao (Chiny) oraz Anthony Ratinov (Stany Zjednoczone), Miyu Shindo (Japonia), Gabriele Strata (Włochy), Tomoharu Ushida (Japonia), Zitong Wang (Chiny), Yifan Wu (Chiny), Miki Yamagata (Japonia), William Yang (Stany Zjednoczone) i Jacky Zhang (Wielka Brytania).

Dalsza część tekstu pod polecanym artykułem

Zajdzie zmiana w kolejności występów pianistów. W tegorocznym Konkursie Chopinowskim uczestnicy pojawiają się na estradzie w kolejności alfabetycznej, począwszy od wylosowanej przed konkursem litery – „T”. Los wskazał na Ziye Tao z Chin i właśnie ten pianista zainaugurował chopinowski turniej. Jednak, jak wykazały badania, artyści występujący na początku etapu mają mniejsze szanse na uzyskanie wysokiej oceny niż pozostali. Podobnie ci grający na końcu, nie czują się zbyt komfortowo, prezentując się ponownie pod koniec przesłuchań. Dlatego aby zniwelować ten efekt, w II etapie nastąpi przesunięcie o sześć liter, i w ten sposób ustali się nowa kolejność. Ideą tego posunięcia jest wyrównanie szans wszystkich uczestników. Tym samym pierwszym pianistą, którego usłyszymy w II etapie będzie Jacky Zhang z Wielkiej Brytanii – wystąpi w czwartek o godz. 10.

II etap Konkursu Chopinowskiego. Jakie utwory zaprezentują pianiści?

W regulaminie obecnej edycji konkursu zaszły zmiany programowe. Jakie zatem utwory Fryderyka Chopina pianiści zaprezentują podczas tych konkursowych zmagań?

Będą to preludia – sześć kolejnych z opusu 28, wybranych z następujących grup o numerach: 7–12 lub 13–18 lub 19–24.

Jeden polonez spośród następujących: Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22; Polonez fis-moll op. 44; Polonez As-dur op. 53; albo oba polonezy z op. 26.

Dalsza część tekstu pod polecanym artykułem

A także dowolny solowy utwór lub utwory Fryderyka Chopina; według regulaminu możliwe jest wykonanie całego opusu 28, czyli kompletu 24 preludiów.

Preludia są kwintesencją stylu Chopina, ale także można w nich znaleźć odbicie osobistych doznań i nastroju kompozytora po nasileniu się u niego gruźlicy. Wyjazd z George Sand i dziećmi na Majorkę miał być miłym odpoczynkiem, jednak przerodził się – jak to opisała George Sand w liście – w koszmar. Mieszkańcy wyspy w obawie przed zarażeniem nie pozwolili rodzinie osiedlić się w mieście. Chopin i George Sand zamieszkali więc w klasztorze, miejscu ponurym i wilgotnym. A kiedy postanowili powrócić do Paryża, nikt nie chciał ich przyjąć na statek.

Nic dziwnego, iż część preludiów ma charakter elegijny, ale są też m.in. preludia idylliczne, etiudowe, kantabilne, czyli śpiewne, scherzoidalne – szybkie, ekspresyjne.

Jeśli chodzi o polonezy, to spośród 16 fortepianowych polonezów Chopina tylko siedem zostało opatrzonych opusem i uznanych przez kompozytora za godne wydania. Pozostałe dziewięć pochodzi z wczesnych lat twórczości Chopina.

Polonez As-dur op. 53, który jest w programie II etapu, uchodzi za arcydzieło, „szczyt polonezowej twórczości”.

Utwory wykonywane podczas Konkursu Chopinowskiego

Utwory mogą być wykonywane przez pianistę w dowolnym, wybranym przez niego porządku. Podczas etapu I najczęściej uczestnicy rozpoczynali swój występ od jednego z nokturnów. Nokturn grany na początku przesłuchań o godzinie 10 przed południem bywał swoistym wyzwaniem i dla artysty, i dla słuchaczy.

Włoski pianista Ruben Micieli, który występował czwartego dnia przesłuchań, postąpił inaczej, nie zagrał najpierw nokturnu, ale zaczął mocno, dynamicznie – od etiudy. Ekspresyjna interpretacja utworu podziałała jak mocne espresso na słuchaczy, budząc sympatię do pianisty i zainteresowanie jego grą.

Czas trwania występu w II etapie wynosi 40−50 minut. Kolejność wykonywania utworów jest dowolna; nie dotyczy to jednak opusu 26. W przypadku przekroczenia przez uczestnika limitu czasu jury może przerwać występ. Ale to się raczej nie zdarza.

Dalsza część tekstu pod polecanym artykułem

Fryderyk Chopin jest powszechnie uznawany za jednego z najważniejszych i najbardziej znanych kompozytorów europejskich, należy do dziedzictwa kulturowego Unii Europejskiej i całej Europy. Jego muzyka, charakteryzująca się liryzmem, głębią emocjonalną i wirtuozerią, na stałe wpisała się do kanonu światowej muzyki klasycznej. Twórczość Chopina jest regularnie prezentowana w największych i najbardziej prestiżowych salach koncertowych w Europie. Jego utworów można słuchać m.in. w Filharmonii Berlińskiej, Musikverein w Wiedniu, Concertgebouw w Amsterdamie, Royal Albert Hall oraz Barbican Centre w Londynie, Salle Pleyel i Filharmonii Paryskiej w Paryżu, Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Raz na pięć lat cała Europa i świat patrzą w stronę Warszawy, gdzie odbywa się Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. To jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń muzycznych, które gromadzi wybitnych pianistów z całego globu, przyciąga melomanów i promuje nowe pokolenia interpretatorów jego dzieł.

Organizatorem konkursu jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

Polska Agencja Prasowa jest partnerem medialnym XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

Dalsza część tekstu od polecanym artykułem

„W Azji muzyka Chopina i polska kultura robią niebywałą furorę”

Zapytana o liczną reprezentację azjatyckich pianistów w II etapie zwróciła uwagę na popularność polskiej kultury oraz muzyki Fryderyka Chopina w Azji.

Nie zdajemy sobie sprawy, ale w Azji muzyka Chopina i polska kultura robią niebywałą furorę

– wyjaśniła, dodając, iż jej zdaniem właśnie z tego zachwytu wynika tak duże zainteresowanie Konkursem Chopinowskim.

Miłość do muzyki Chopina w Azji wiąże się także z tym, iż poziom konkursu w każdej kolejnej edycji jest coraz wyższy. Azjatyccy pianiści reprezentują wysoki poziom techniczny, w ich grze nie ma miejsca na pomyłkę. jeżeli chodzi o warsztat, to ci pianiści są niemalże doskonale przygotowani

– powiedziała.

Wskazała także, iż w Europie nie takiej dyscypliny technicznej i warsztatowej.

Naszym ideałem jest indywidualizm i znalezienie osobowości, natomiast w azjatyckiej pianistyce ważne jest przygotowanie techniczne – to dlatego, słuchając pianistów z Azji, mam wrażenie, iż zawsze obcuję z pianistą pewnym siebie w tej materii. Dochodzi także ich odporność na stres

– wyjaśniła pianistka.

Dalsza część tekstu od polecanym artykułem

Aleksandra Świgut to pianistka, solistka i kameralistka, doktor sztuk muzycznych, pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Zdobywczyni II nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych w Warszawie.

Półfinalistka Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie i uczestniczka XVIII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. Zdobywała II nagrody w międzynarodowych konkursach pianistycznych dla młodych muzyków w Ettlingen, Enschede, Nowym Orleanie. Brała udział w ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in. Chopin i Jego Europa, Festiwalu Pianistycznym w Nohant, Wielkanocnym Festiwalu Beethovenowskim. Festiwalu Chopin a Paris, Międzynarodowym Festiwalu w Dusznikach-Zdroju, Międzynarodowym Festiwalu Midis-Minimes w Brukseli.

Jako solistka koncertowała wieloma z orkiestrami: Helsingborg Symphony Orchestra, Orkiestra? XVIII wieku, AUKSO, Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestra? Opery i Filharmonii Podlaskiej, Netherland Symphony Orchestra, Liepaja Symphony Orchestra.

Koncertuje również jako kameralistka. W 2014 r. wraz z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem nagrała płytę z utworami Roberta Schumanna wydaną przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2022 r. ukazała się jej płyta solowa „In Between” z muzyką Fryderyka Chopina. Występuje także z siostrą skrzypaczką Agnieszką Świgut.

II etap przesłuchań

Przesłuchania II etapu rozpoczną się w czwartek o godz. 10 i potrwają do 12 października.

XIX edycja Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina trwa od 2 do 23 października. Jego organizatorem jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

Polska Agencja Prasowa jest partnerem medialnym XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Materiały dotyczące wydarzenia ukazują się w Serwisie PAP, na stronie PAP.pl, w Studiu PAP oraz w naszych serwisach obcojęzycznych. Wśród materiałów znajdą się m.in. bieżące relacje z Konkursu Chopinowskiego, komentarze, wywiady z dotychczasowymi laureatami i ekspertami, sylwetki uczestników oraz jurorów, a także ciekawostki historyczne i statystyczne. Naszymi ekspertami są pianiści Aleksandra Świgut i Paweł Kowalski oraz muzykolog i dziennikarz muzyczny Marcin Majchrowski.

Konkurs Chopinowski. Adam Rozlach o werdykcie: wielu będzie czuło się pokrzywdzonych

Wielu będzie się czuło pokrzywdzonych. jeżeli spośród 84 pianistów po I etapie przesłuchań pozostaje połowa, to wiadomo, iż wielu artystów będzie zawiedzionych. A wszyscy grali dobrze lub bardzo dobrze” – mówi o werdykcie jury XIX Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina Adam Rozlach, komentator muzyczny.

To jest konkurs. Werdykt jury zawsze kogoś zaskakuje. Z trzynastu Polaków, do drugiego etapu dostało się? tylko czterech: Piotr Alexewicz, Adam Kałduński, Piotr Pawlak i Yehuda Prokopowicz. I tu szokuje wręcz nieobecność wybitnego talentu 21-letniego Mateusza Dubiela, który, o paradoksie, kilka miesięcy temu wygrał Ogólnopolski Konkurs Chopinowski, a tu wyeliminowano go po I etapie

– zauważa Adam Rozlach, komentator muzyczny Polskiego Radia 1 i TVP Kultura.

Według Rozlacha, wszyscy, poza naprawdę tylko kilkoma przypadkami, grali bardzo dobrze. Już w pierwszym etapie był widoczny bardzo wysoki poziom konkursu.

A kiedy wszyscy prezentują się znakomicie, do głosu jednak musi dojść arytmetyka. Nie tylko bowiem subiektywne oceny się liczą, ale średnia punktów; kto sytuuje się poniżej tej średniej – nie przechodzi. I w sumie wydaje mi się to sprawiedliwe”.

Cieszę się – podkreśla – iż pośród tej czterdziestki, która przeszła do drugiego etapu są pianiści bardzo młodzi – można powiedzieć – nastolatkowie, są też bardziej dojrzali i ci najstarsi, których nazwałbym klasykami”.

Najmłodszą pianistką uczestniczącą w konkursie jest – przypomina Rozlach – szesnastolatka Tianyao Lyu, Chinka, która uczy się u Katarzyny Popowej-Zydroń w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Bardzo świeżo grająca, ciekawie spoglądająca na muzykę. Brytyjczyk Jacky Zhang ma siedemnaście lat, siedemnastolatkiem jest też Yifan Wu z Chin. Osiemnaście lat mają bracia Hyo Lee i Hyuk Lee z Korei Południowej – obaj są znakomici. I jako artyści, i jako ludzie. Mówią płynnie po polsku i jak wspominają, języka polskiego uczyli się z listów Chopina. To jest ta konkursowa młodzież

– zauważa.

Ale jest też „średnia i starsza generacja”, choć naturalnie, zgodnie z regulaminem konkursu nikt nie przekracza trzydziestki. „A wśród nich znalazł się – wymienia komentator – Vincent Ong z Malezji, interpretujący Chopina w bardzo romantycznym stylu; jest wspaniale, dojrzale grająca Japonka Shiori Kuwahara; także Tomoharu Ushida z Japonii, Jonas Aumiller z Niemiec. Pośród tych najjaśniejszych punktów nie mogę nie wymienić Erika Guo z Kanady, który jest fantastycznym pianistą, niezwykle oryginalnym”.

Do drugiego etapu – i bardzo dobrze, iż się tak stało, zaznacza Rozlach – przeszli też klasycy „powracający” na konkurs: Japonka Miyu Shindo – półfinalistka XVIII Konkursu Chopinowskiego w Warszawie; Eric Lu – laureat IV nagrody w XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie; Hao Rao z Chin, który był finalistą XVIII Konkursu Pianistycznego, w tej chwili porywa publiczność swoimi interpretacjami Chopina.

W drugim etapie znalazł się Kanadyjczyk Kevin Chen, mimo młodego wieku światowej miary pianista i kompozytor. Chopina gra „inaczej”, interpretuje po swojemu głęboko i pięknie.

Poziom na konkursie – podkreśla Adam Rozlach – jest bardzo wysoki, pianiści są znakomicie przygotowani. Było chyba tylko dwóch pianistów, do których można było mieć drobne pretensje. Świadczy to o tym, iż eliminacje, a były ich dwie trudne tury, mają głęboki sens, bo na konkursie pojawiają się ci najlepsi.

„Warto wspomnieć o skali naszego konkursu, nieporównywalnej z innymi tego typu wydarzeniami – zauważa Rozlach. „W słynnym paryskim konkursie Marguerite Long i Jacques’a Thibaud do kolejnych etapów przechodzą niewielkie grupy uczestników. Nie ma tam takiego rozmachu jaki jest u nas, przecież akces do XIX Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina zgłosiło ponad sześciuset pianistów!”.

Idź do oryginalnego materiału