Które inwestycje właśnie się rozpoczynają, które dobiegają końca, a które są na zaawansowanym etapie realizacji? Przedstawiamy krótki raport dotyczący remontów realizowanych na terenie Wrocławia.
ZAJEZDNIA NA NOWYCH ŻERNIKACH – SIEDEM OFERT MPK
MPK Wrocław otworzyło oferty w przetargu na projekt zajezdni tramwajowej na Nowych Żernikach. Wpłynęło siedem ofert, z czego cztery mieszczą się w założonym budżecie. Wśród zainteresowanych są wykonawcy z Krakowa, Gdańska, Warszawy, a także jedna firma z Francji.
MPK rozpoczyna teraz szczegółową analizę dokumentacji, na podstawie której podejmie ostateczną decyzję dot. wykonawcy projektu. Prace projektowe potrwają około 18 miesięcy od podpisania umowy. To największa inwestycja komunikacyjna w powojennej historii Wrocławia. Nowoczesny obiekt pomieści 150 nowych tramwajów. Nowa zajezdnia będzie jedną z najbardziej nowoczesnych i ekologicznych w Europie.
REMONT W PARKU ANDERSA
Rusza drugi etap inwestycji Park Przygody w Parku Andersa. Zarząd Zieleni Miejskiej rozpoczyna kolejny etap prac, który zmieni park w jeszcze bardziej atrakcyjne miejsce dla mieszkańców. W tym roku powstanie nowy tor „ścieżki zdrowia” o nawierzchni ze zrębków drewnianych, wyposażony w urządzenia sportowe. Na powierzchni ponad 500 mkw. pojawią się także nowe ławki, kosze, stojaki rowerowe, tablice edukacyjne oraz nasadzenia krzewów i bylin.
W parku stanie również wyjątkowa rzeźba – niedźwiedź Wojtek. To nawiązanie do historii żołnierza w futrze – prawdziwego syryjskiego niedźwiedzia brunatnego, który w czasie II wojny światowej służył w 2 Korpusie Polskim pod dowództwem generała Władysława Andersa. Przygarnięty jako osesek przez żołnierzy 22 Kompanii Zaopatrywania Artylerii, Wojtek wziął udział w bitwie o Monte Cassino i awansował do stopnia kaprala. Nic więc dziwnego, iż to właśnie w Parku Andersa stanie jego pomnik – jako hołd dla niezwykłej historii i symbol przygody, odwagi oraz lojalności.
LEPSZE WYPOSAŻENIE PORADNI DZIECIECYCH
3 Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne we Wrocławiu doposażone zostały w 5 nowoczesnych zestawów QEEG wykorzystywanych w specjalistycznej metodzie Biofeedback. Ze sprzętu zakupionego dzięki wsparciu finansowemu Japonii, korzystać będą wszyscy podopieczni tych poradni. Nowy sprzęt zapewni dzieciom nieodpłatny dostęp do specjalistycznych usług diagnostycznych. Dzięki niemu specjaliści będą mogli jeszcze szybciej diagnozować oraz opracowywać spersonalizowane zajęcia i terapie dla wszystkich uczniów we Wrocławiu. Aparatura z wykorzystaniem biofeedbacku pomaga dzieciom efektywnie radzić sobie z silnymi emocjami i stresem. Uczy je kontroli nad swoimi emocjami. Usprawnia także funkcje poznawcze, koncentrację i pamięć. Sprzęt o wartości ponad 420 tys. złotych trafił do trzech poradni psychologiczno-pedagogicznych.
CENTRUM SPRAWIEDLIWOŚCI NAPRAWCZEJ DZIAŁA NA PODWÓRKACH
Gdzie i jak wykonywane są prace społeczne? We Wrocławiu odpowiada za to Wrocławskie Centrum Sprawiedliwości Naprawczej. To właśnie jego podopieczni, skazani na tego typu kary, usuwają ze ścian m.in. mowę nienawiści i wulgarne hasła.
Od niedawna zakres ich działań jest szerszy – odnawiają również place zabaw. Tak było chociażby przy ul. Jagiellończyka, a w planach są już kolejne lokalizacje. Malowanie i renowację wykonują osoby skazane, a efekty są wymierne – miasto może w ten sposób zaoszczędzić choćby 3,2 mln zł rocznie. To praktyczny przykład sprawiedliwości naprawczej, z korzyścią dla całej społeczności.
REMONT KAMIENICY PRZY JEDNOŚCI
We Wrocławiu są kamienice, na których wiosna mogłaby trwać cały rok. Trzeba tylko dostrzec jej ślady na starych tynkach i podjąć wysiłek, by ją przywrócić. Tak właśnie dzieje się przy Jedności Narodowej 86 – w kamienicy z elewacjami pełnymi roślinnych i kwiatowych motywów, zwieńczonej elegancką wieżyczką.
W budynku znajduje się 18 mieszkań, z czego 7 należy do miasta. Wrocław – poprzez Zarząd Zasobu Komunalnego – jako udziałowiec tej wspólnoty pokryje około 40% kosztów prac. Ich całkowita wartość to około 1 mln złotych.
CO SŁYCHAĆ W MIEJSKIM TBS?
O jedno mieszkanie w TBS najczęściej ubiega się około 20 osób. W tym roku na liście TBS Wrocław jest około 20 dużych zadań inwestycyjnych i remontowych. Wśród nich wymienić można m.in.:
- Remont balkonów na Kasztelańskiej i w Leśnicy. Prace już się rozpoczęły i potrwają do końca września – w sumie modernizacji poddanych zostanie 170 balkonów, wykonanych w nowej technologii.
- Wymiana wind przy ul. Kasztelańskiej – w planie jest remont pięciu dźwigów. Montaż pierwszego z nich rozpocznie się 2 czerwca.
- Przetarg na remont instalacji centralnego ogrzewania na Stabłowicach oraz w budynku przy ul. Krzywoustego 91–93a.
JEDYNE TAKIE AUTOBUSY W POLSCE
Na ulice Wrocławia i okolicznych gmin wyjechały fabrycznie nowe autobusy czeskiej marki SOR. Obsługują linie 121 i 131 na Psim Polu, zastępując tymczasowe pojazdy. Zastępcze autobusy pojawiły się, ponieważ miasto potrzebowało możliwie jak najszybciej ośmiu dodatkowych przegubowców. Powód? Udało się szybciej niż zakładano zakończyć budowę Trasy Autobusowej na Jagodno – jeszcze przed planowanym terminem w czerwcu i lipcu. W związku z tym zmieniła się siatka połączeń i zwiększyła częstotliwość kursowania niektórych linii, w tym 121. Operator – firma Kłosok – sprowadził na gwałtownie pojazdy m.in. z Górnego Śląska, stąd katowickie barwy autobusów, które zaskoczyły niektórych pasażerów.
Teraz linie 121 i 131 obsługiwane są już nowoczesnymi autobusami SOR. To niskopodłogowe, klimatyzowane pojazdy z silnikami spełniającymi najwyższą normę emisji spalin Euro 6D. Każde miejsce siedzące wyposażone jest w gniazdo USB, a na pokładzie znajdują się m.in. czujniki dymu, cztery miejsca na wózki dziecięce (lub trzy dla osób z niepełnosprawnościami), a także miejsce dla psa przewodnika.
Pojazdy zaprojektowano z myślą o dostępności: część siedzeń – oznaczona kolorem żółtym – znajduje się przy niskiej podłodze, by ułatwić dostęp osobom z ograniczoną mobilnością. Poręcze przy drzwiach mają inną fakturę, dzięki czemu łatwiej je rozpoznają osoby niewidome i niedowidzące. W przyszłości planowane jest rozszerzenie katalogu udogodnień dla pasażerów ze specjalnymi potrzebami.
Zgodnie z umową z miastem i gminami aglomeracji wrocławskiej, flota Kłosoka ma liczyć docelowo 46 autobusów marki SOR – w tym 16 przegubowych, 23 krótkie oraz 7 elektrycznych.
GAJOWICKA – WAŻNA INWESTYCJA DROGOWA
Ogłoszono właśnie przetarg na przebudowę ul. Gajowickiej – na odcinku od ul. Zaporoskiej do al. Hallera. Zakres prac obejmuje modernizację jezdni na długości ok. 1,3 km. Ulica zostanie poszerzona – docelowo będą tu po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, z czego jeden w każdą stronę będzie przeznaczony dla autobusów (buspas). W zdecydowanej większości nawierzchnia z kostki brukowej zostanie zastąpiona asfaltem. Jednak tam, gdzie wymagają tego wytyczne Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, nawierzchnia zostanie odtworzona z kostki.
Inwestycja zakłada również:
- budowę dróg rowerowych po obu stronach ulicy – zachodniej i wschodniej – na całej długości 1,3 km,
- przebudowę chodników i przekształcenie ich w ciągi pieszo-rowerowe,
- budowę zatok parkingowych wzdłuż wschodniej krawędzi jezdni – od al. Hallera do ul. Kruczej,
- budowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Grochową,
- przebudowę sygnalizacji na skrzyżowaniach z al. Hallera i ul. Kruczą,
- modernizację czterech peronów autobusowych wraz z montażem tablic Dynamicznej Informacji Pasażerskiej,
- zagospodarowanie zieleni wzdłuż przebudowywanego odcinka.
Wykonawca będzie miał 20 miesięcy na realizację zadania od momentu podpisania umowy.
BETONOWE ZATOKI AUTOBUSOWE
Na Kozanowie trwa remont sześciu zatok autobusowych. Dotychczasowa nawierzchnia z granitowej kostki zastępowana jest trwalszym i odporniejszym na przeciążenia betonem. Choć wizualnie różnica jest niemal niezauważalna – podobnie jak na ul. Szczytnickiej, gdzie całe torowisko wykonano w tej samej technologii – nowa nawierzchnia znacznie lepiej znosi duże obciążenia i nie ulega odkształceniom.
Prace rozpoczynają się od ułożenia warstwy włókniny technicznej, która pełni funkcję poślizgową między podbudową a betonową warstwą ścieralną. Następnie montowane są stalowe dyble – co 25 cm na całej szerokości zatoki oraz co 5 metrów na łączeniach między płytami betonowymi. Dzięki nim nawierzchnia jest stabilna i odporna na wypaczenia.
Na przygotowaną powierzchnię trafia wysoko wytrzymały beton klasy C30, który po ułożeniu jest mechanicznie zacierany, teksturowany i zabezpieczany przed parowaniem specjalnym środkiem. Następnego dnia wykonujemy nacięcia dylatacyjne w miejscach, gdzie znajdują się dyble – to właśnie te szczeliny kontrolują naturalny proces pękania betonu.
Ostatnim etapem jest pielęgnacja, czyli regularne zraszanie wodą i odczekanie, aż beton zwiąże i osiągnie pełną wytrzymałość. Dopiero wtedy nawierzchnia będzie gotowa do bezpiecznego użytkowania przez autobusy.
PRĄDZYŃSKIEGO – KOLEJNY REMONT KAMIENICY
Kamienica pod numerem 43 będzie już szóstym budynkiem przy tej ulicy, który przejdzie kompleksowy remont jeszcze w tym roku. Zakres prac prowadzonych przez miejską spółkę Wrocławskie Mieszkania obejmuje m.in. odnowienie elewacji frontowej z odtworzeniem historycznych detali i wymianą stolarki okiennej, a także remont elewacji podwórzowej wraz z dociepleniem i nowymi oknami. Znikną toalety na półpiętrach. Wyremontowany zostanie dach i docieplony strop nad najwyższym piętrem. Zaplanowane są również zabezpieczenia polichromii na klatce schodowej.
Obecnie realizowane są prace przy kamienicach komunalnych pod numerami 3, 20, 20a, 24 i 39 – ich łączny koszt przekracza 9 milionów złotych. Wcześniej wyremontowano budynki przy Prądzyńskiego 25, 30 i 35. W zasobie w 100% miejskim do remontu pozostaje już tylko jedna kamienica – ta z numerem 5.
REMONTY PODWÓREK
Prądzyńskiego przylega do kolorowego podwórka im. Wszystkich Mieszkańców, gdzie jeszcze w tym roku Zarząd Zasobu Komunalnego rozpocznie drugi etap remontu – tym razem obejmujący właśnie część od strony Prądzyńskiego.
Kilka lat temu sporą modernizację przeszło już sąsiednie podwórko pomiędzy ulicami Traugutta, Prądzyńskiego i Komuny Paryskiej. Przedmieście Oławskie to coraz lepsza przestrzeń, choć wciąż przed nami mnóstwo pracy – zarówno po stronie miasta, jak i prywatnych właścicieli działających w ramach wspólnot mieszkaniowych.
Prądzyńskiego dołącza tym samym do grona ulic, które przeszły znaczącą metamorfozę – podobnie jak słynna Miernicza. Coraz trudniej rozpoznać ją tym, którzy zaglądali tu po raz ostatni kilkanaście lat temu.
MIEJSKIE ROWERY JUŻ NIEDŁUGO
Już niedługo na ulicach Wrocławia pojawią się całkowicie nowe rowery miejskie – to efekt zakończonego przetargu, który zapewnia funkcjonowanie systemu przez cały rok przez kolejne cztery lata. Operator zaproponował zmianę koloru na czerwony, by rowery lepiej wyróżniały się w miejskim krajobrazie. Niestety, producent zdążył już wyprodukować ramy w kolorze metalicznego srebra, więc ostatecznie kolor pozostanie taki jak dotąd.
CHODNIK NA KRÓLEWIECKIEJ
Na ul. Królewieckiej planowana jest budowa brakującego odcinka chodnika naprzeciwko Lidla – tak, by połączyć istniejący fragment z pobliskim przystankiem autobusowym. Dzięki temu piesi będą mogli poruszać się bezpieczniej i wygodniej. Przetarg na realizację inwestycji cieszył się dużym zainteresowaniem – wpłynęło aż 6 ofert. Trwa ich analiza, a niedługo ogłoszony zostanie wykonawca.
NOWE PRZEDSZKOLE PRZY PLACU PIŁSUDSKIEGO
W zabytkowej kamienicy, w dawnym budynku Centrum Kultury Agora, powstaje nowoczesna placówka dla 125 dzieci. Przedszkole „Tilia” będzie wyposażone m.in. w 5 przestronnych i nowocześnie urządzonych sal dydaktycznych, szatnie, kuchnię oraz gabinety specjalistów. Na zewnątrz znajdzie się kolorowy plac zabaw, duży taras oraz zieleń.
Nowa placówka uzupełni ofertę edukacyjną na osiedlu Karłowice-Różanka. Inwestorem jest zewnętrzny podmiot – Ogólnopolski Operator Oświaty, który realizuje inwestycję we ścisłej współpracy z miastem. Przedszkole będzie funkcjonować na tych samych zasadach i warunkach finansowych co miejskie placówki. Otwarcie zaplanowano na wrzesień.
ROZBUDOWA PARK&RIDE
W Leśnicy, tuż przy stacji kolejowej, powstanie nowy parking na 66 miejsc, w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościami oraz 2 dla samochodów elektrycznych. Projekt obejmuje także budowę wiaty rowerowej typu bike and ride, ciągów pieszych oraz jezdni manewrowych. Parking zostanie wykonany głównie z płyt ażurowych, co pozwoli na retencjonowanie wody opadowej.
Teren będzie odwodniony, pojawi się mała architektura – ławki i kosze na śmieci – oraz zieleń: w czterech lokalizacjach w Leśnicy zostanie posadzonych 20 drzew i ponad 6,5 tysiąca krzewów (śnieguliczki i trzmieliny).
Po wyłonieniu wykonawcy korzystanie z parkingu będzie możliwe na początku przyszłego roku. Kolejne takie inwestycje planowane są także na północy i wschodzie miasta.
NOWE PRZEJŚCIA NA PIOTRA SKARGI
Jeszcze w tym roku na ul. Piotra Skargi powstaną dwa nowe, bezpieczne przejścia dla pieszych. Pierwsze z nich będzie docelowym układem zastępującym tymczasowe przejście między biurowcami Skanska i Bramą Oławską (dawne PZU) przy placu Dominikańskim. Prace budowlane już się rozpoczęły – w tej chwili wykonywane są przeciski do bezrozkopowego przełożenia kabli zasilających sygnalizację świetlną. Całość prac potrwa około 4 miesiące.
Drugie przejście zaplanowano na wysokości skrzyżowania z ul. Teatralną, przy Bastionie Sakwowym. W tej chwili realizowane są przygotowania do ogłoszenia przetargu na tę inwestycję.
NOWE SYRENY I KAMERY
W tym roku Wrocław zainwestuje 1,2 mln zł w rozbudowę systemu ostrzegania i alarmowania. Nowe syreny alarmowe pojawią się na dziewięciu osiedlach, m.in. na Praczach, Widawie, Maślicach, Żernikach i Tarnogaju.
Równocześnie miasto rozwija system monitoringu – nowe kamery zostaną zainstalowane m.in. wokół stadionu Tarczyński Arena oraz przy najważniejszych węzłach komunikacyjnych. To kolejne kroki w kierunku poprawy bezpieczeństwa mieszkańców.
REMONT CHODNIKA NA SŁONECZNEJ
Trwają poszukiwania projektanta do przygotowania dokumentacji projektowej remontu chodnika przy ul. Słonecznej. Zadanie obejmuje również zaprojektowanie nowego przejścia dla pieszych na tej ulicy oraz doświetlenie zarówno nowego przejścia, jak i istniejącego już przejścia przez ul. Czekoladową. Na wykonanie projektu przewidziano 7 miesięcy.
PRZEBUDOWA BASKIJSKIEJ
Miasto ogłosiło przetarg na opracowanie projektu przebudowy fragmentu ul. Baskijskiej oraz budowy nowego odcinka chodnika przy ul. Klecińskiej. Na przygotowanie dokumentacji projektowej wykonawca będzie miał 8 miesięcy. Projekt obejmie również budowę oświetlenia.
Na ul. Klecińskiej planowane jest zaprojektowanie ok. 45 metrów nowego chodnika. Z kolei na ul. Baskijskiej projekt zakłada wykonanie dwukierunkowej jezdni o szerokości 5 metrów, obustronnych chodników o szerokości 2 metrów, a także odwodnienia i oświetlenia całego odcinka.
Biura projektowe mogą składać oferty do 7 maja.
INWESTYCYJNE POLA WSPÓŁPRACY Z WODAMI POLSKIMI
Przejście z wyspy na Opatowice, zrealizowane przez Miasto na terenie należącym do Wód Polskich, jest symbolicznym początkiem nowego otwarcia – intensywnej współpracy inwestycyjnej pomiędzy Miastem a Wodami Polskimi. Przykład śluzy Opatowickiej pokazuje, iż dzięki wzajemnemu zrozumieniu i współpracy można tworzyć nowe połączenia pieszo-rowerowe, z których korzystają mieszkańcy.
Rozpoczęliśmy już rozmowy z Wodami Polskimi o uregulowaniu obecności Straży Miejskiej na terenach międzywala. Otrzymujemy od Państwa wiele sygnałów, iż przydałby się tam dozór – do tej pory Straż Miejska nie mogła formalnie interweniować na wałach, jednak teraz, dzięki nowym ustaleniom, już może. Podobne działania planujemy w innych lokalizacjach. W rejonie Parku Tysiąclecia i Parku Kuźnickiego, nad rzeką Ślęzą, sprawdzamy możliwość przystosowania infrastruktury hydrotechnicznej Wód Polskich do ruchu pieszego i rowerowego – przy wsparciu finansowym Miasta, na wzór rozwiązania z Opatowic. Miasto deklaruje gotowość przejęcia odpowiedzialności za modernizację tych obiektów, pod warunkiem podpisania stosownego porozumienia – informują urzędnicy.
Prowadzone są także rozmowy o przejęciu przez Miasto wyspy Opatowickiej. Pozwoliłoby to na budowę niewielkiej przystani przy muszli koncertowej. W planach jest również zagospodarowanie odcinka Kanału Miejskiego w rejonie śluzy miejskiej – jedna z miejskich jednostek będzie dzierżawić teren, by zorganizować tam miejsca do czasowego cumowania statków.
Współpraca z Wodami Polskimi obejmuje również remonty nawierzchni wałów. Podpisano już porozumienie umożliwiające ubieganie się o dofinansowanie z UE na modernizację około 14 km ciągu Via Regia wzdłuż Odry. Dzięki temu ścieżki na wałach nie tylko służyłyby spacerom, ale również pełniły funkcję tras rowerowych w ramach miejskiej komunikacji. To wciąż niewykorzystany potencjał.
Powstaną również nowe kładki pieszo-rowerowe, m.in.:
- kładka na Ołbinie jako przedłużenie ul. Mianowskiego (od strony Zacisza),
- kładka nad Widawą, łączącą Psie Pole z Kowalami,
- kładka na Maślicach w sąsiedztwie ul. Żużlowców.
Zarówno do Miasta, jak i do Wód Polskich, wpływa coraz więcej sygnałów od mieszkańców, by ograniczyć wjazd samochodów na międzywale – szczególnie w miejscach, gdzie kierowcy urządzają grille lub łowią ryby. realizowane są prace nad porozumieniem, które umożliwi Straży Miejskiej kontrolę takich zachowań, zwłaszcza na Maślicach i w rejonie Starego Kanału Odry w centrum.
35 TON PIASKU W LEŚNICY – JEST UMOWA Z WYKONAWCĄ
Ważna inwestycja w ochronie przeciwpowodziowej – Wrocławskie Inwestycje właśnie podpisały umowę z wykonawcą, który zaprojektuje oraz wykona wielką pryzmę z piasku na ulicy Wyboistej w Leśnicy.
To miejsce jest magazynem piasku dla Wrocławia wykorzystywanym w przypadku zagrożenia przeciwpowodziowego.
W ramach zadania ukształtowana zostanie górka z 35 tysięcy ton piasku. Zostanie zabezpieczona humusem, aby zapobiegać rozmywaniu. Podczas inwestycji zostaną przygotowane trzy miejsca, z których ciężarówki będą mogły odbierać piasek.
Zadanie (projekt i sama górka) ma być gotowe w 6 miesięcy. Ponadto wykonawca w ramach tej inwestycji ma utwardzić nawierzchnie dróg manewrowych, uporządkować teren, zamontować tablice informacyjne oraz uzupełnić ubytki piasku i humusu na górkach w trzech innych lokalizacjach tj. przy ulicach Ślęzoujście, ul. Szczygła oraz przy ul. Canaletta.
ŁĄCZNIK SAMBORSKIEJ I STANISŁAWOWSKIEJ
Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu prowadzi prace na łączniku ul. Samborskiej i Stanisławowskiej. Zadanie jest realizowane w ramach Funduszu Osiedlowego. Polega na poprawie stanu nawierzchni i infrastruktury pieszego przejścia łączącego dwie ulice. Rozpoczął się ostatni miesiąc robót na tym łączniku.
Na budowie pojawiają się kolejne elementy infrastruktury drogowej: są już ustawione słupy oświetleniowe z oprawami oraz balustrady zabezpieczające dojścia do kładki nad Kasiną. Nowe oświetlenie zostało podłączone. Gotowa jest podbudowa, a końca dobiegają prace brukarskie na skarpach. Ostatnim etapem będzie zaplanowane na najbliższe dni układanie warstwy ścieralnej na remontowanym ciągu.
ZIELONO-NIEBIESKA ZAJEZDNIA
Zmieni się przestrzeń wokół Centrum Historii Zajezdnia przy ul. Grabiszyńskiej 184. Zarząd Inwestycji Miejskich ogłosił przetarg i czeka na wykonawców, którzy zrealizują ten projekt. Zakres prac obejmuje:
- przebudowę placu i parkingu,
- budowę instalacji zewnętrznych (kanalizacja deszczowa, sanitarna, wodociąg, energia),
- rozszczelnienie nawierzchni,
- nasadzenia roślinności – sadzenie nowych drzew, krzewów, bylin oraz stworzenie ogrodów deszczowych, które pomogą zatrzymać i oczyścić wodę opadową,
- odtworzenie nawierzchni z istniejących płyt kamiennych,
- pielęgnację zieleni po zakończeniu robót, w tym regularne podlewanie i usuwanie chwastów, by nowa roślinność mogła się dobrze zakorzenić i rozwijać.
To ważna część większego projektu wspieranego z Funduszy Europejskich, który ma na celu zwiększenie retencji wody i walkę z miejską wyspą ciepła.
Foto: mat. prasowe