Co stuka i skrzypi w zawieszeniu? Najczęstsze źródła hałasu

15 godzin temu
Zużywające się elementy zawieszenia mogą dawać o sobie znać poprzez stukające i skrzypiące dźwięki lub obniżoną jakość prowadzenia. Przy skrzypiącym hałasie da się jeszcze jakoś jeździć, ale gdy zużycie zawieszenia wpływa na prowadzenie, żarty się kończą. Dlatego lepiej wymienić kończące się podzespoły zawieszenia, gdy tylko zaczną hałąsować, niż kiedy w końcu zaczną utrudniać utrzymanie kierunku jazdy. Jakie części w zawieszeniu informują o swoim zużyciu poprzez skrzypiący hałas?

W zawieszeniu stuka i skrzypi guma z metalem

Niektóre podzespoły zawieszenia to części gumowo-metalowe. Sztywne metalowe elementy współpracują w nich z elastyczną gumą. Dzięki temu ruchy zawieszenia są odpowiednio ograniczone i zapewniają stabilność jazdy oraz pochłaniają pojawiające się wibracje. Gdy dochodzi do zużycia, sparciała guma nie pochłania należycie ruchów w zawieszeniu, przez co pojawiają się stuki. Dodatkowo wyrobiona guma wywołuje piszcząco-skrzypiący hałas.

Typowy przykład takiego podzespołu to metalowo-gumowe tuleje wahacza nazywane silentblockami. Pozwalają one połączyć płytę podłogową samochodu z wahaczami, które łączą się z kolejnymi podzespołami układu, prowadzącymi do kół. Dzięki tulejom gumowo-metalowym na łączeniu wahaczy z podłogą możliwy jest pewien zakres ruchu – przy sztywnym połączeniu dałoby się wyczuć znacznie większą część drgań przenoszonych z kół. o ile jednak tuleje się zużyją, to w zakrętach i podczas jazdy na nierównościach da się słyszeć stuki; piski i skrzypienie mogą pojawiać przy powolnym manewrowaniu np. na parkingu. o ile objawy i diagnostyka wskazują na zużycie tulei wahacza, to na https://deler.pl/c/zawieszenie/tuleja-wahacza można porównać ceny i dopasować nowe tuleje gumowo-metalowe do swojego auta.

Gdy zużycie tulei wahacza zacznie utrudniać jazdę, to objawem jest zwykle ściąganie na jedną ze stron przy jeździe do przodu i przy hamowaniu. Na kierownicy może być wyczuwalny luz a pokonywanie zakrętów utrudnione. Dodatkowo na nadwozie będzie przenosić się coraz więcej wibracji. Tuleje z elementów gumowych i metalowych są montowane nie tylko przy wahaczach, ale również przy stabilizatorach zawieszenia – w takim przypadku objawy usterki będą podobne. Nowe gumy stabilizatora są dostępne na https://deler.pl/c/zawieszenie/guma-stabilizatora.

Gdy stuka, skrzypi i do tego buja

Jeżeli oprócz stuków, skrzypienia i trudności z jazdą pojawia się kołysanie nadwozia, to usterka prawdopodobnie dotyczy sprężyn lub amortyzatorów. Skrzypienie sprężyn może być efektem wyrobienia spowodowanego zużyciem, a także wynikać z pęknięcia – dolna lub górna końcówka zużytej sprężyny może się odłamać. Przy uszkodzonej sprężynie da się zauważyć, iż jedna ze stron samochodu wyraźnie opadła.

Przy uszkodzonych amortyzatorach kołysanie nadwozia może być na tyle mocne, iż podczas hamowania samochód mocno „nurkuje” przodem, a w trakcie dynamicznego ruszania odchyla się do tyłu. Mocne podmuchy wiatru też mogą dosyć łatwo zabujać nadwoziem. Do tego koła mogą mieć problem z przyczepnością. W takiej sytuacji niemal na pewno pojawią się też problemy z systemem ABS. Na zużytych amortyzatorach dodatkowo mogą pojawić się plamy z oleju.

Co piszczy i skrzypi w tylnym zawieszeniu?

Tuleje wahaczy, a także sprężyny i amortyzatory mogą dawać o sobie znać zarówno z przodu, jak i w tylnym zawieszeniu. Jednak w konstrukcjach wykorzystujących tylną belkę skrętną, skrzypieć mogą tuleje belki – czasem wskazuje się to jako typowy objaw w samochodach niemieckich i japońskich. Jako typową awarię w autach francuskich bywa podawane skrzypienie wywołane przez zużyte łożysko tylnej belki skrętnej.

Łożyska kół i inne elementy zawieszenia też mogą skrzypieć

Zawieszenia samochodów bywają bardzo złożone – w efekcie na poszukiwania źródła skrzypiącego hałasu najlepiej od razu udać się na stację diagnostyczną, jeszcze zanim pojawią się jakiekolwiek inne objawy. Kontrola może wskazać, iż za piszczący hałas odpowiada korozja jakiegoś elementu wywołana wilgocią i brudem. Winne może być też np. uszkodzone łożysko koła – możliwości jest wiele. Aby uniknąć pogłębienia się problemów, warto dbać o pozbywanie się na bieżąco luzów i usterek pojawiających się w zawieszeniu.

Idź do oryginalnego materiału