Po pięciu latach pracy obwodnica Wąchocka jest na ukończeniu, od przyszłego tygodnia będzie przejezdna na czterokilometrowym odcinku, w całości udostępniona zostanie na początku przyszłego roku.
Cała 12-kilometrowa trasa omija Wąchock i Parszów, łącząc Starachowice ze Skarżyskiem. Jak wynika z obliczeń, będzie ją można pokonać w 12 minut. Jest częścią rozwiązań komunikacyjnych w północnej części województwa świętokrzyskiego, mówił o tym w poniedziałek (15 grudnia) podczas konferencji na nieużywanym jeszcze odcinku, wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
– Od przyszłego tygodnia cztery kilometry trasy oddajemy do użytku. Pozostałą część, stanowiącą obwodnicę Parszowa, udostępnimy w pierwszym kwartale 2026 roku. Całość kosztuje prawie 300 mln zł, a 80 proc. tej sumy pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy. w tej chwili w całej Polsce realizujemy 125 kilometrów dróg, na łączną wartość 5 mln zł, w tym jest sześć odcinków trasy S74 – tłumaczył.
Budowa obwodnicy Wąchocka / Fot. GDDKiAPrace nad obwodnicą Wąchocka rozpoczęły się kilkanaście lat temu, przypomniała minister Marzena Okła-Drewnowicz.
– Pokonaliśmy wiele trudności, na które natrafiliśmy podczas prac. Były problemy z decyzją środowiskową, odwołania od decyzji ZRID, konieczne były wykupy gruntów na około 30 mln zł. Kamieniem milowym było wpisanie tej inwestycji do programu budowy dróg krajowych, w perspektywie unijnej trwającej do 2023 roku, z realizacją prac do 2025 roku – wyjaśniła.
Na tę inwestycję czekali od lat mieszkańcy, podkreślali zarówno wicewojewoda Michał Skotnicki, jak i burmistrz Wąchocka Robert Janus.
– Liczymy, iż cały tranzyt zostanie wyprowadzony z miasta, a to da odetchnąć mieszkańcom, skończą się korki i utrudnienia w ruchu – mówił burmistrz.
Budowa obejmowała 12 kilometrów trasy i pięć lat prac, nie obyło się więc bez problemów, jak mówił kierownik kontaktu Bogdan Cencek.
– Były tu pustki w skałach podziemnych, musieliśmy je wzmocnić, zastosowaliśmy iniekcje niskociśnieniowe i materac zwieńczający, na tym dopiero powstała trasa. Te utrudnienia objęły około 300 metrów, ale w miejscu niespotykanym, gdzie nie spodziewaliśmy się podobnych zjawisk – mówił.
Budowa obwodnicy Wąchocka / Fot. GDDKiAOPIS INWESTYCJI
W ramach realizowanej inwestycji w ciągu drogi krajowej nr 42 wybudowana została dwujezdniowa droga klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym) o długości 11,7 km. Zrealizowanych zostało 11 obiektów mostowych, cztery przepusty i cztery skrzyżowania, w tym trzy z sygnalizacją świetlną. Obwodnica biegnie nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic, omijając miejscowość Parszów po stronie północnej i Wąchock po stronie południowej. To właśnie 4-kilometrowy odcinek, stanowiący obejście samego Wąchocka zostanie oddany do użytkowania w pierwszym etapie. W drugim etapie, planowanym w I kwartale 2026 r. otwarty zostanie pozostały fragment obwodnicy biegnący po północnej stronie obecnej DK42, do skrzyżowania z jej nowym, dwujezdniowym przebiegiem w Wielkiej Wsi.
Dwa etapy zmian organizacji ruchu
Etapowanie wprowadzania stałej organizacji ruchu wynika z konieczności dodatkowego zabezpieczenia podłoża na półkilometrowym fragmencie trasy głównej, na którym stwierdzono występowanie zjawisk krasowych. To miejsce zlokalizowane jest na odcinku obwodnicy omijającym Parszów po północnej stronie miejscowości. w tym miejscu przeprowadzone zostały szczegółowe badania geologiczne, a w oparciu o ich wyniki, opracowany został projekt zabezpieczenia podłoża gruntowego. Zgodnie z dokumentacją wykonawca przeprowadził odwierty w ok. 900 punktach, a następnie kilkukrotne iniekcje pod ciśnieniem z użyciem specjalnego zaczynu cementowego. Na tak zabezpieczonym podłożu ułożony został specjalny materac geosyntetyczny. Dopiero to pozwoliło na rozpoczęcie prac przy konstrukcji drogi wykonanej już na pozostałych odcinkach obwodnicy. Zakończenie całej inwestycji będzie możliwe po wykonaniu wszystkich robót na wspomnianym, półkilometrowym fragmencie. Mimo to w okresie świątecznych wyjazdów, poprzez otwarcie pierwszego odcinka obwodnicy, chcemy maksymalnie ułatwić podróżowanie po DK42, a mieszkańców Wąchocka jak najszybciej uwolnić od ruchu tranzytowanego i poprawić ich bezpieczeństwo.
Łatwiejsza komunikacja, większe bezpieczeństwo
Dzięki inwestycji ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum Wąchocka, przez co poprawi się bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców miasta. Łatwiejsza będzie również obsługa ruchu turystycznego na słynącym z zabytków i atrakcji terenie. Równocześnie znacznie skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42 łączącą między innymi drogę ekspresową S7 w Skarżysku-Kamiennej ze starachowicką strefą przemysłową i dalej z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i Podkarpacia.
Obwodnica Wąchocka realizowana jest w systemie Projektuj i buduj w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 z unijnym dofinansowaniem w ramach środków z Krajowego Planu Odbudowy.
Budowa obwodnicy Wąchocka / Fot. GDDKiA


5 godzin temu



![Trzymetrowa chanuka rozświetliła ul. Szeroką w Krakowie [ZDJĘCIA]](https://cowkrakowie.pl/wp-content/uploads/2025/12/chanuka1.jpg)


