CPK coraz bliżej? 2027–2028 rozpoczęcie prac na odcinkach Łódź – Wrocław

1 miesiąc temu

Kolejowy „Y”, który połączy Warszawę, CPK, Łódź, Poznań i Wrocław, jest elementem europejskiej sieci TEN-T, czyli priorytetowych unijnych szlaków komunikacyjnych. Z instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (CEF) na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz – Pleszew – Poznań spółka CPK pozyskała 162 mln zł.

Szczegółowy harmonogram dla trasy: Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań

Opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej (KPP) – II kwartał 2025 r.
Przygotowanie projektu budowlanego – III kw. 2026 r.
Złożenie wniosku o pozwolenie na budowę – IV kw. 2026 r.
Uzyskanie pozwolenia na budowę – II kw. 2027 r.
Rozpoczęcie robót budowlanych – I kw. 2028 r.

Kolejne realizowane prace projektowe oraz uzyskiwanie decyzji i uzgodnień dla ok. 150-kilometrowego odcinka między Sieradzem i Poznaniem wpisują się w trwający równolegle proces inwestycyjny całej 480-kilometrowej linii „Y”, która jest kolejowym priorytetem inwestycyjnym CPK.

Szczegółowy harmonogram dla linii KDP „Y”: Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław / Poznań

2024 r.– ruszyła budowa komory startowej Retkinia dla maszyny drążącej tunel (TBM) i ogłoszono przetarg na drążenie tunelu.
Luty 2025 r. – trwa ocena pięciu złożonych ofert (wszystkie poniżej kosztorysu inwestorskiego).

Przewidywane terminy:

2025 r. – podpisanie umowy na drążenie tunelu,
2025/2026 r. – ogłoszenie przetargu na roboty budowalne na odc. Warszawa – Łódź,
2026 r. – rozpoczęcie prac na linii Warszawa – Łódź,
2027–2028 r. – rozpoczęcie prac na odcinkach Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań,
2032 r. oddanie do eksploatacji trasy Warszawa – CPK – Łódź (jednocześnie z uruchomieniem Lotniska CPK),
do 2035 r. – sukcesywne uruchamianie odcinków: Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań.

Linia Kolei Dużych Prędkości „Y” łącząca Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem będzie obsługiwana przez pociągi osiągające prędkość eksploatacyjną do 320 km/h.

Idź do oryginalnego materiału