CPK i KDP: prace trwają

rc.fm 3 godzin temu

Mimo nieustannych politycznych rozgrywek – tak lokalnie jak i na scenie krajowej - prace nad realizacją projektu Centralny Port Komunikacyjny są konsekwentnie realizowane. Równie konsekwentnie posuwa się realizacja – ważnego dla Kalisza - systemu Kolei Dużych Prędkości.

ZAAWANSOWANIE

⬤ 175 umów na ponad 5 miliardów złotych zawarto już łącznie w roku ubiegłym. W tym zawiera się:

- projekt 1 etapu węzła kolejowego za ponad 85 mln zł i odcinka kolejowego „Y” Sieradz-Kalisz - Poznań za ponad 230 mln zł,

- projekt i budowa układu drogowego łączącego teren Centralnego Portu Komunikacyjnego z siecią dróg publicznych,

- budowa tunelu dalekobieżnego między komorami Łódź Retkinia i Łódź Fabryczna.

⬤ 30 miliardów złotych to szacunkowa suma wartości przetargów jakie spółka CPK zamierza ogłosić w roku 2025.

⬤ CPK odebrała od master architekta projekt budowlany terminala pasażerskiego, dworca kolejowego i autobusowego.

⬤ Teren pod gigantyczne lotnisko już nabyty w prawie w całości. w tej chwili spółka CPK kupiła już ponad 2100 działek o łącznej powierzchni ponad 2000 hektarów, a ostatnie miesiące były rekordowe pod względem liczby podpisanych umów w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (zawieszonego przez ekipę poprzedniego rządu).

⬤ Trwa pozyskiwanie terenów pod trasę Kolei Dużych Prędkości. Aż 95 % działek wytypowanych do przebiegu pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości na trasie Warszawa - Łódź, zostało już dobrowolnie zgłoszonych (poprzednicy – wg danych wewnętrznych CPK, nie pozyskali na ten cel żadnych gruntów).

⬤ Ukończono już pierwszy element budowlany kolejowego programu CPK.. To komora startowa na łódzkiej Retkini. Od niej zaczyna się budowa łódzkiego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości. Umowę na jego drążenie podpisano w czerwcu br. Inwestycja to część kluczowej linii nr 85, czyli osławionego kolejowego „Y”, który do roku 2032 połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w roku 2035 roku umożliwi najszybsze połączenia Koleją Dużych Prędkości również z Wrocławiem i Poznaniem.

⬤ Prace zgodne z harmonogramem. Budowa terminala pasażerskiego rozpocznie się już w przyszłym roku od palowania fundamentów głębokich, a zakończy w roku 2029 r. budową tunelu i podziemnej stacji kolejowej. Samo lotnisko CPK powinno zostać uruchomione do końca roku 2032 – wraz z pierwszym odcinkiem linii Kolei Dużych Prędkości na odcinku Warszawa – Łódź. Natomiast do końca roku 2035 powinna ruszyć kolejowa trasa KDP z Łodzi do Sieradza, gdzie rozgałęzi się do Wrocławia i Poznania.

FINANSOWANIE

W koncepcji poprzedniej ekipy realizującej projekt 49% udziałów miały zostać przekazanych zagranicznym inwestorom, a co za tym idzie, także ogromna część zysku z działalności lotniska. Także infrastrukturą lotniskową, zbudowaną w dużej części za pieniądze polskich podatników, miał również zarządzać zagraniczny inwestor.

I tu zaszła zmiana.

Obecnie Centralny Port Komunikacyjny budowany jest w oparciu o polski kapitał. To efekt wybory przez spółkę CPK jako inwestora dla części lotniskowej projektu Polskich Portów Lotniczych (PPL), które dysponuje odpowiednim know-how i zasobami. Dzięki temu rozwiązaniu zyski wypracowane przez inwestycję zostaną w kraju, zamiast wypływać poza jego granice.

NOWE, LEPSZE PARAMETRY

⬤ Zamiast 130 km powstanie aż 480 km Kolei Dużych Prędkości. Na bieżąco realizowane są niezbędne uzgodnienia i pozyskiwane zezwolenia wzdłuż całej 480-kilometrowej linii Kolei Dużych Prędkości „Y”: Warszawa – CPK – Łódź – Poznań / Wrocław. Pierwotny projekt poprzedniej ekipy przewidywał do roku 20230 budowę jedynie ok.130 km linii KDP.

⬤ Kolej Dużych Prędkości będzie… szybsza niż zakładano wcześniej.

a) przyjęto nowe, ambitniejsze założenia prędkości dla zaplanowanych linii KDP, a prędkość eksploatacyjna wyniesie do 320 km/h, co znacząco skróci czas podróży,

b) koncepcja poprzedników zakładała maksymalną prędkość eksploatacyjną wynoszącą 250 km/h. To oznaczało porównywalny czas przejazdu, co zaś było nieopłacalne ekonomicznie.

SZANSE DLA ŚREDNICH

Na inwestycjach zyskają średnie miasta leżące w bezpośrednim sąsiedztwie linii „Y” Kolei Dużych Prędkości. To miasta takie jak Kalisz, Sieradz czy Pleszew. Zyskają z nią szybkie i funkcjonalne połączone za sprawą łącznic do istniejących już linii kolejowych.

W środowym oświadczeniu prasowym Centralny Port Komunikacyjny, poinformował, że prezydent Kalisza - Krystian Kinastowski po 2-letnich konsultacjach podpisał z rządową spółką porozumienie dotyczące formuły udziału Kalisza w projekcie Kolei Dużych Prędkości W planie jest między innymi wybudowanie w obszarze obecnego dworca kolejowego Multimodalnego Węzła Kalisz. Jego powstanie doprowadzi do integracji w jednym miejscu transportu kolejowego, autobusowego oraz samochodowego. Więcej o tym przeczytacie w komunikacie spółki CPK --> TUTAJ [kliknij]

*na podstawie danych uzyskanych w CPK

Autor:

Personalia

e-mail [email protected]

Nazwisko:

Lis

NEWS nr 2:

N
Idź do oryginalnego materiału